Tjekliste for kommunikationskanaler
Her kan I få inspiration, når I over overvejer, hvilke kanaler, der kunne være de bedste at brug til en bestemt type kommunikation.
Skribentinfo
Hvad |
Styrker |
Svaghed |
Husk |
Ambassadører og lobbyister |
Lader andre personer viderebringe jeres budskaber - de personer, som modtagerne har mest tillid til |
Kræver arbejde med at sælge ideen til dine ambassadører, som skal bruges tid Fare for misforståelser, når der kommunikeres på tredje hånd Svært at opsamle målgruppens respons |
Hvis I for eksempel skal kommunikere med en gruppe af brugere, kan een overbevist bruger med høj status være den rette til at få de andre til at forstå budskabet |
Analyser/ |
Troværdig Giver modtageren ny viden |
Ressource-krævende Kan ikke dække den løbende kommunikation |
Det har større gennemslagskraft at rejse et problem eller en sag, når man kan dokumentere det |
Brev |
Sikkert Troværdigt |
Langsomt Svært at give feedback |
Var det måske nemmere for alle parter at sende en mail? |
Debatindlæg |
En mulighed for at gå i dialog med andre debattører og offentligheden Relativ fri adgang til at komme i spalterne Indbygget mulighed for feedback |
Debatindlæg opfattes ofte kværulantiske Fare for at ende ophidset debat, som ikke gavner sagen på længere sigt Mange vil ikke bruge feedback-muligheden |
Spørg jer selv om jeres emne har den brede interesse, der retfærdiggør, at emnet skal i debatspalterne |
|
Nemt Hurtigt Billigt Kan rundsendes til mange modtagere ved et klik Indbygget mulighed for feedback |
Mange læser ikke læser deres mail, når de burde Kan opfattes som mindre forpligtende Ikke alle har mail I har glemt at få interessenternes mail-adresser For mange mail bliver en plage - pas på ikke at sende eller rundsende mail med for korte mellemrum |
En e-mail er akkurat lige så forpligtende som et brev. Husk at være korrekt - også i mail. Systematisk indsamling af mail-adresser er lige så nødvendigt som de fysiske adresser |
Hjemmeside |
Giver overblik Kan bruges af mange forskellige interessenter Indbygget feedback-mulighed Selvbetjening |
Ressource-krævende Ikke alle har adgang til nettet, når de har brug for informationen Kræver løbende opdatering |
Hjemmesiden tilhører ikke webredaktøren eller ildsjælene – den er hele arbejdspladsens kanal |
Intranet |
Nemt Hurtigt Indbygget mulighed for feedback |
Kan være dyrt at etablere Kræver disciplin og løbende opdatering |
Det gode intranet er dybt integreret i arbejdspladsens arbejdsgange - så det ikke bliver uoverkommeligt at holde opdateret |
Møder (bruger-møder |
Mulighed for at tilpasse budskab og informationer her og nu Mulighed for at afstemme flere interessenters forventninger på én gang Indbygget feedback-mulighed |
Tidskrævende for alle deltagere Kræver god planlægning |
Bruger du møderne godt nok til løbende at kommunikere om, hvad der sker på din arbejdsplads? |
Mødereferater |
Holder fast i mødedeltagerne efter mødet Kan brede mødet ud til interessenter, der ikke deltog Nemt Billigt |
Mødereferatet er belastet – kan opleves som unødvendige gentagelser eller som ren formalia |
Hvis der skete noget vigtigt på mødet, yder du det så fuld retfærdighed med et kedeligt referat? |
Notater |
Troværdige Kan underbygge og skabe opmærksomhed om arbejde, som ellers ikke er så synligt |
Ofte støvede og indforståede Ikke egnet til brede målgrupper Ingen indbygget mulighed for feedback |
Behøver notater, at være så lange og kedelige. Alle længere papirer bør indeholde et resume, så modtageren ved, hvad de får ud af at læse det hele |
Nyhedsbrev |
Giver overblik Kan målrettes særlige grupper Holder kommunikation i gang Billig Papir på modtagerens bord tvinger hende næsten til at læse |
Kræver løbende indsats Kan kun målrettes én eller få interessenter Papir er der nok af… |
Måske ville et nyhedsbrev være en nem måde at samle op på mere sporadisk kommunikation |
Opslagstavler (fysiske og/eller elektroniske) |
Nemt Hurtigt |
Kræver disciplin og løbende opdatering Ledelsen skal prioritere den kommunikation, som finder sted der |
Alt for mange opslagstavler er oversete Opslagstavlen kan være en dynamisk kommunikations-kanal, hvis I bruger den dynamisk Opslag er lige så forpligtende som anden kommunikation |
Personaleblad |
Identitetsskabende Skaber overblik over arbejdspladsen |
Dyrt Kræver et stort og seriøst arbejde for ikke at være spild af tid for både modtagere og afsendere Ikke egnet til små, men vigtige beskeder Ingen indbygget mulighed for feedback |
Dækker bladet et behov hos medarbejderne - eller udsendes de kun for ledelsens skyld? |
Pressemeddelelser |
Opmærksomhed på en enkelt sag Kan målrettes til enkelte medier Journalister mangler ofte stof og ideer - pressemeddelelsen kan være en måde |
Store avisredaktioner drukner ofte i pressemeddelelser Pressemeddelelser med kun holdninger og få kendsgerninger er ofte en dårlig hjælp for medierne |
Bliver dine presse-meddelelser målrettet mediernes behov for ny viden - eller afspejler de kun jeres (afsenderens) egne behov? Måske får I mere ud af ringe til en eller flere journalister end ved at rundsende presse-meddelelser |
Reklamer |
Stor synlighed Image-skabende |
Dyrt Store reklamekampagner sværere at målrette Envejs kommunikation (ikke indbygget feedback) |
Vil modtageren sætte spørgsmålstegn ved om om I som offentlig myndighed spilder pengene på at reklamere for jer selv? |
Stillingsannoncer |
En chance for at markere jeres arbejdsplads hos vigtige interessenter Velegnet til at fortælle om sider af jer selv som arbejdsplads og dermed om jeres værdier |
Dyrt Tilbagevendende annoncering kan sende signaler om dårligt arbejdsklima |
Får I nok ud af stillings-annoncer? Bruger i annoncerne til at markedsføre jer selv overfor de mange, som ser annoncen uden at være ansøgere? |
Sociale aktiviteter |
Identitetsskabende Skaber sammenhæng på arbejdspladsen Mulighed for at opleve andre sider af medarbejderne Mulighed for direkte feedback |
Ikke egnet til formel kommunikation Svært at holde overblik over, hvad der bliver kommunikeret |
Husk at der er grænser for uformel du som leder kan være med dine medarbejdere, hvis de også skal opfatte dig som leder dagen efter |
Årsregnskab |
Giver overblik Troværdig Afgørende for relevante interessenter |
Dyrt Ressource-krævende Hurtigt uaktuel |
Alle dem, som ikke vil læse et årsregnskab, har måske også behov for informationerne i regnskabet... |
Årsberetning/ |
Giver overblik Troværdigt Afgørende for relevante interessenter |
Dyr Ressource-krævende Hurtigt uaktuel |
Er den virkelig ressource-forbruget værd? |
Artiklen er publiceret første gang i juli 2006. Vi har ændret datoen på artiklen, fordi den ellers ville være blevet slettet i forbindelse med oprydning på Lederweb.
Kommentarer