Giv plads til selvledelse
Normalt forbindes strategi med topledelse. Men i den moderne organisation med selvledende medarbejdere, skal strategien bruges og formes aktivt af medarbejderne. Lederen skal derfor tage tre skridt for at blive en dygtig leder af selvledende medarbejdere, viser ny forskning.
Skribentinfo
De seneste fem år har et forskningsprogram ved CBS undersøgt, hvad der er god selvledelse, og hvordan selvledende medarbejdere skal ledes. Resultaterne er overraskende. Selvledende medarbejdere har nemlig brug for en form for ledelse, der vender op og ned på, hvordan vi normalt forestiller os ledelsesopgaven. Denne form for ledelse kan ses som tre skridt, lederen skal mestre:
Første skridt – Gør dig modtagelig for medarbejdernes egen ledelseTraditionelt ses ledelse som en handling, der udøves fra lederen til medarbejderne. Men for at kunne lede selvledende medarbejdere, skal lederen vide, hvad medarbejderne leder sig selv i forhold til. Det første skridt, du skal tage som leder, er derfor at gøre dig selv modtagelig for at forstå, hvordan medarbejderne opfatter arbejdsopgaven og virksomhedens eller organisationens kerneopgave. Det kan være, at medarbejderen leder sig selv ud fra sine egne mål, frem for organisations mål. Sæt ord på arbejdsopgaverne Skab enighed Når ledere bliver fortalt, at de skal gøre sig modtagelige for medarbejdernes ledelse, spørger de ofte, om det ikke tager alt for meget tid. Til det spørgsmål kan vi kun svare: Jo, det tager mere tid i begyndelsen, men du kommer til at tjene tiden ind mange gange, fordi medarbejdere på sigt vil få en bedre forståelse og føle sig mere sikker på, hvordan opgaverne skal løses. De vil ikke føle det samme behov for at skulle afstemme forventninger til opgaveløsning. Følg op på snakken |
Andet skridt – Medarbejderne skal oversætte strategienDer er ledere, der taler om, at de skal oversætte strategien for medarbejderne. Du skal tænke omvendt, hvis du skal lede selvledende medarbejdere. Det er medarbejderne, der skal oversætte strategien i forhold til deres arbejdsopgaver og prioriteringer. Oversættelsen af strategien går ikke fra toppen af organisationen og ned gennem organisationen. Strategi skal ikke implementeres, men udleves af medarbejderne i deres handlinger. Ledelsesopgaven er dermed at styre, hvordan medarbejderne udlever strategien i deres handlinger og prioriteringer på den rigtige måde, samt at hjælpe medarbejderne til at have den rette forståelse af strategien, så de skaber mest mulig værdi for organisationen. For at løfte denne opgave, skal lederen hjælpe medarbejderen til at forstå tre ting klart:
|
Tredje skridt – Lederens selvledelse begynder med organisationens strategiske grundlagDer er mange ledere, der tror, at deres autoritet som leder skal komme fra, hvordan de selv er som mennesker. De ledere arbejder på at forstå sig selv bedre, så de kan handle på en ordentlig måde over for medarbejderne. Det er en forkert vej at gå, hvis du skal lede selvledende medarbejdere. Lederen af selvledende medarbejdere får sin autoritet ved at kende kerneopgaven bedre, end medarbejderne gør, så lederen er i stand til at hjælpe dem til at løse arbejdsopgaverne bedre, end de selv vil kunne. Det tredje skridt er derfor, at du skal lede ud fra de resultater, som du kan få medarbejderne til at opnå gennem din ledelse. Medarbejderne skal med andre ord ikke spejle sig i dig som leder, men i ”hvorfor”, I løser opgaverne, som I gør. Som leder skal du gøre formålet med opgaveløsningen klart og sørge for, at I alle handler ud fra samme grundlag – ikke nødvendigvis på samme måde. Du skal vurdere din ledelse ud fra den virkning, som den har på medarbejdernes evner til at lede sig selv og skabe de rigtige resultater. Brug MUS´en Det er en hård øvelse for dig, som er leder, da du skal gøre dig sårbar over for medarbejderen. Men det er en øvelse, som vil gøre dig stærkere og give dig en større autoritet hos medarbejderen. Prøv at bruge teknikken til den næste medarbejderudviklingssamtale. Når samtalen med medarbejderen er slut, skal du gerne have punkter, som du ved, at du skal hjælpe medarbejderen med, så han kan nå sine mål. Det kan være, at du skal give konkret faglig sparing på et projekt eller hjælpe med nogle relevante kontakter i organisationen eller til kunder. |
Ovenfor er beskrevet de tre første skridt for at blive bedre til at lede selvledende medarbejdere. De første skridt er de vigtigste. Der er selvfølgelig flere skridt, men det er som at gå: Det ene skridt tager det andet, og inden du ved det, har du lært en ny måde at lede på.
Om forskerne og bogen |
Læs også:
Ingen selvledelse uden ledelse
Et kritisk blik på selvledelse
Kommentarer