Multitasking gør dig ikke hurtigere

25.03.2011 6,157

Hvad enten du er kvinde eller mand, bliver du ikke mere effektiv af at multitaske. Tværtimod resulterer multitasking i stress, uafsluttede opgaver og en masse tidsspild. Læs her, hvordan du undgår multitasking.

Af Pernille Bekke, Lederweb

Der er tre grundlæggende årsager til, at du skal lade være med at multitaske, mener Morten Münster fra The Nudging Company:

  1. Den konstante penduleren mellem opgaver betyder massivt spild af tid.
  2. Multitasking er enormt komplekst og sætter hjernen på overarbejde. Det betyder, at folk, der multitasker som foretrukken arbejdsmetode, er mere udsatte for stress end folk, der tager én opgave ad gangen.
  3. Massiv multitasking betyder, at man holder mange opgaver uafsluttede i længere tid. Det handler om at lukke dem én for én stille og roligt.

Morten Münster, der rådgiver ledere om at blive mere effektive, anbefaler, at du træner dig i at singletaske. På den måde får du mere fra hånden, mens du er mere rolig. Han giver her tre råd til, hvordan du singletasker:

Vælg én opgave

Find en opgave frem. Sørg for at få fat på alle remedierne, der skal til for at løse opgaven. Måske skal du printe, finde dokumenter eller telefonnumre frem. Du skal også bruge en notesblok og en kuglepen.

Undgå forstyrrelser

Sluk din telefon. Når du singletasker koncentreret, skal du være løsrevet fra forstyrrelser. Luk Outlook helt ned, og hent en god kop kaffe eller te. Luk døren til dit kontor (hvis du sidder på storkontor, så luk døren mentalt), og sig, at du gerne lige vil koncentrere dig en times tid. Gå i gang med opgaven. Fortsæt, til opgaven er slut.

Førstehjælp til den singletaskende medarbejder

Sommetider vil du alligevel blive forstyrret, fx af en kollega. Lad dem kort præsentere deres ærinde, skriv det ned på din notesblok, sig, at du gerne vil koncentrere dig. Tag opgaven frem igen. Arbejd, til den er færdig.

Du kan også rende ind i situationer, hvor du er nødt til at lægge din opgave fra dig, fordi der er opstået en eller anden nødsituation. I disse tilfælde skal du skrive ned på din notesblok, hvor du er nået til.

Det er et godt trick, uanset hvilken arbejdsmetode du anvender. Ved at skrive ned, hvor du er nået til, får hjernen et fikspunkt at referere til, når du skal i gang igen.

 

Ifølge Morten Münster er det svært ikke at falde tilbage til den gamle vane, og han anbefaler derfor, at du starter med at beslutte dig for at singletaske mindst en time om dagen.

Selv denne ene time vil det være svært ikke at tjekke mail eller telefon. Men efter lidt øvelse bliver det nemmere, og resultaterne vil hurtigt blive synlige.

 

Læs også

Slip af med de 5 største tidsrøvere

Er du tidsoptimist?

7 trin til bedre uddelegering

Klarhed i arbejdet


Vurdering
  • 5 vurderinger