Sådan smadrer du din troværdighed

Ingen medarbejdere ønsker at følge en utroværdig leder. Derfor skal du være opmærksom på, hvilke handlinger der kan skade din troværdighed. Læs her om de fire handlinger, som du ikke må begå.

Skribentinfo

Det tager tid at opbygge en høj grad af troværdighed, men med få handlinger kan du smadre den igen. Ledelsesskribenten, Josh Rollins, giver sine bud på, hvilke fire handlinger der har konsekvenser for din troværdighed, hvis du ikke handler hensigtsmæssigt.

Du vakler
Dine medarbejdere betvivler dine lederevner, hvis du fremstår vaklende og ubeslutsom. Du skal være i stand til at lede dine medarbejdere gennem usikre tider. De forventer, at du er selvsikker og sætter retningen for dem. At være beslutsom betyder ikke, at du altid behøver at have ret eller være fuldstændig sikker i din beslutning. Det afgørende er, at du tager den bedst mulige beslutning ud fra de informationer, du har til rådighed på det givne tidspunkt.

Råd: Det er umuligt at være den dygtigste på alle felter, og det er derfor, du skal samle et team ud fra de kompetencer, du ikke selv har. Husk, at hvis du har et støttende og kompetent team bag dig, så vil der være tidspunkter, hvor en af dine medarbejdere er den rette til at træffe en beslutning.

Læs også: Tegn på at du er usikker som leder.

Du lyver
Dette er en af de alvorligste fejl, du kan begå. Din evne til at lede bygger helt og aldeles på tilliden mellem dig og dine medarbejdere. I det sekund du agerer uærligt, sætter du den kostbare tillid på spil.

Råd: Alle ledere begår før eller siden fejl eller træffer dårlige beslutninger. Det afgørende er, hvordan du handler på det. Hvis du har udført en uærlig handling eller lavet en fejl, så skal du gøre rent bord og stå til ansvar for det, du har gjort. Herefter kan du arbejde med at genvinde dine medarbejderes tillid. Hvis du forsøger at dække over din fejl, løber du risikoen for at blive afsløret af en anden. Det vil gøre stor skade på samarbejdet, og tillidsbåndet bliver svært at reparere. Ingen medarbejder følger helhjertet en uærlig leder.

Læs mere om tillidsbaseret ledelse her: 5 skridt mod en tillidsbaseret ledelse.

Du nægter at uddelegere
En fejl som mange ledere begår er at tro, at ingen kan udføre opgaver, så godt som du. Det er jo trods alt dig, der har vundet lederstolen efter hård konkurrence. Men som leder er det din primære opgave og dit ansvar at skabe resultater gennem dine medarbejdere og udvikle dem. Det kræver uddelegering af opgaver og ansvar.

Råd: Du skal vise retningen for så at klæde dine medarbejdere på til at nå målet, og du skal give dem frihed til at arbejde selvstændigt. De mest talentfulde medarbejdere ønsker at arbejde med ledere, der giver dem mulighed for at udvikle sig og ikke kun giver ordrer, de skal følge.

Her får du råd om, hvordan du bliver bedre til at uddelegere: 7 trin til bedre uddelegering.

Du misbruger lederrollens privilegier
Du må aldrig tænke lederrollen i en kontekst af privilegier frem for ansvar. Hvis du ser ledertitlen som kvalificerende til frynsegoder og frigørelse af eget ansvar, så vil dine medarbejdere finde, at du misbruger din position. Det dræber den ’vi’-mentalitet, som er så vigtig for at skabe et succesfuldt team.
Den kvalitet og de normer, du forventer af dine medarbejdere, skal du også selv efterleve. Du kommer ingen vegne med en tankegang a la ”gør som jeg siger, ikke som jeg gør”.

Råd: Ansku din lederrolle som ansvar frem for privilegier og frihed, så dine medarbejdere vil se dig som en medspiller i stedet for en dommer.

Læs her mere om, hvordan du balancerer imellem de tre former for magt, som lederrollen indebærer: Magt: 3 former du skal kunne balancere imellem.

Artiklen er en fri oversættelse af ”4 dangerous leadership landmines and how to avoid them” fra Leaders under construction. Læs originalartiklen her.

Læs mere:

5 tips til at øge medarbejdernes tillid

Tillidsbaseret ledelse - i praksis

 

Skribentinfo

Kommentarer