Hvad kan du bruge en coach til?

Både du og dine medarbejdere kan have glæde af en coach. Læs her, hvad en coach kan bruges til, og hvordan man får det optimale ud af samtalerne.

Skribentinfo

Som leder står du omend ikke dagligt, så ganske ofte i nogle svære dilemmaer og med nogle udfordringer, du kan have brug for at vende med andre. Og disse "andre" er ikke altid dem, der er tættest på dig – snarere tværtimod. For ofte kan de, der er tæt på også være en del af problematikken. Præcis samme dilemma kan dine medarbejdere stå i.

Derfor vil en professionel og ekstern samtalepartner i form af en coach være en oplagt løsning, fordi vedkommende vil kunne være den, der kan:

  • skabe et rum til refleksion 
  • lytte fordomsfrit 
  • hjælpe dig til at få nye vinkler på de udfordringer, du enten som leder eller som medarbejder står med
    få dig til at se skoven og ikke kun træerne
  • stimulere dig til at finde årsager, der forhindrer dig i præstere det du kan
    understøtte dig i at finde svar og skabe handlekraft og fremdrift for dine løsninger
  • få det bedste frem i dig
  • hjælpe dig tilbage på dit rette uddannelses- karriere- eller erhvervsspor
  • perspektivere og udfordre de ledelses- eller samarbejdsdilemmaer, du står med
  • give dig aha-oplevelser, når du pludselig opdager, at ”hunden ligger begravet” et helt andet sted, end du først troede
  • tale om det, der kan være svært, fordi vedkommende kan stå i det svære og ikke har egne følelser i klemme
  • stå der hvor du står, fordi han/hun måske selv har stået der
  • flytte dig og dit leder- eller følgeskab til nye højder
  • genskabe din selvtillid og dit selvværd 

Kemi og kompetencer

En coach er ikke en mirakelmager, der serverer trylledrik og som har en tryllestav. En coach er en professionel, erfaren og tillidsskabende samtalepartner, der gennem spørgsmål og dialog gør fokuspersonen* i stand til at se eller gense egne potentialer og muligheder for derigennem at hjælpe fokuspersonen ud af diverse dilemmaer og problematikker. Store som små.

Forudsætningen er naturligvis, at du vælger en coach, hvor jeres kemi passer sammen, og hvor coachen har nogle særlige kompetencer i forhold til de fokusområder og emner, du har brug for at tale om. Derfor er det vigtigt, at du er omhyggelig, når du vælger din coach, som jo er en ubeskyttet titel.

Professionel samtalepartner og alle de andre

Som leder kan du både have glæde af din egen coach og glæde dine medarbejdere med en coach. For det er ikke kun dig som leder, der kan have behov for en coach, det kan dine medarbejdere også. Derfor er det en god idé, at man som organisation er transparent omkring coaching som en del af ledelses-værktøjskassen. Fordi alene dét at man er åben omkring brugen af coaching, kan være med til at øge den gensidige tillid på arbejdspladsen – det bliver så at sige legalt ”at bøvle” ind imellem. 

Fordele ved en ekstern coach

Hvad er det en ekstern coach kan, som andre ikke nødvendigvis kan? Det korte svar er, at coachen er uafhængig. I modsætning til både chefen, kollegaen, ægtefællen eller en god ven, så er coachen den professionelle samtalepartner, der "ikke har noget i klemme", og som kan skabe det refleksive rum, der kan være behov for, når man er udfordret og har brug for at afsøge nye svar på spørgsmål, man måske knap nok kender – endnu.

Coachen kan gennem åbne, nysgerrige og undrende spørgsmål udfordre dine forforståelser og positioner, så du i sidste ende er bedre rustet til at træffe DIN beslutning. Det kan mange af de førnævnte personer naturligvis også – men ikke altid. Fordi de ofte enten er en del af problematikken, (har noget på spil) eller fordi de har blinde pletter på grund af den relation, som lige netop I har. Det er der ikke noget forkert i – men blot en konstatering, man ikke må undervurdere. For det hindrer dem måske i at stille de spørgsmål, som de ikke nænner at stille. Selvom det ofte er lige præcis den type spørgsmål, der rykker fokuspersonen til nye højder. Og helt grundlæggende er det jo det, coaching handler om: At flytte mennesker derhen de ikke (helt) ved, de gerne vil hen.
________
* Betegnelsen på den person, der taler med en coach.

Læs mere:

Coach med afsæt i Leadership Pipeline

Prioritér din egen trivsel med coaching

Skribentinfo

Kommentarer