PersonaleKonflikthåndtering

Konflikter er uundgåelige - men som leder har du ansvar for, at konflikterne ikke ignoreret, men at de blever behandlet. Du skal håndtere uoverensstemmelser, så begge parter føler sig mødt og imødekommet. Her finder du alle artikler om konflikter og konflikthåndtering

Værktøj: Opløs konflikter i ledelsesteamet

22.09.2017 1,434

Konflikter i ledelsesteams skyldes ofte, at lederne har forskellige syn på, hvad der er god ledelse. En leder vægter måske stabilitet, en anden fornyelse og en tredje tillid og samarbejde. Her får I et værktøj til at tackle konflikter i ledelsesteamet.  Læs artiklen


Konflikt: Søger du konfrontation eller kompromis?

10.03.2017 1,925

Søger du kompromisser, står du fast på din mening eller er konflikter, noget du konsekvent undgår? Artiklen beskriver fem forskellige tilgange til konflikter, og i hvilke situationer du med fordel kan bruge hver enkelt tilgang. Læs artiklen


6 anbefalinger til en sund konfliktkultur

27.01.2017 1,606

At anlægge en sag eller ty til afskedigelse er ikke altid den rigtige løsning på en konflikt, der er gået i hårdknude. Få her en model til konfliktmægling og seks anbefalinger til, hvordan I via det dialogiske spor får løst konflikterne og samtidig forbedrer arbejdsmiljøet. Læs artiklen


Sådan tackler du en passiv-aggressiv lederkollega

25.01.2017 859

Din lederkollega siger én ting til dig under mødet, men gør noget andet bagefter. Han hilser ikke, når I passerer hinanden på gangen, eller han taler hen over hovedet på dig til møderne og når du spørger ham om, hvad der er galt, insisterer han på, at alt er fint. Det kan være meget frustrerende at arbejde sammen med en, som er passiv-aggressiv. Få syv råd om, hvordan du kan du kan håndtere en passiv-aggressiv opførsel her. Læs artiklen


Sådan giver du god feedback – helt uden kritik og ros

11.11.2016 7,142

Kritik får medarbejdere til at gå i forsvar, og ros kan skuffe dem, der ikke får den. Derfor undgår mange ledere at give den vigtige feedback. Her får du tre alternative måder, som gør din feedback tydelig og brugbar.   Læs artiklen


Sådan holder du hovedet koldt i en ophedet samtale

30.09.2016 3,939

Det er svært ikke at lade sig rive med, når en samtale går fra at være konstruktiv til konfliktfyldt. Man får let sagt noget, der både kan skade dine relationener, og som gør det svært at opnå det, der var formålet med samtalen. Få tre metoder til at holde hovedet koldt i den slags situationer.  Læs artiklen


Led din skarpe medarbejder uden om konflikter

29.04.2016 2,944

De er dine absolut fagligt dygtigste medarbejdere. Men når de skal løse opgaver i samarbejde med kolleger, ender det ofte i konflikt. Uagtet deres gode intentioner kommer de nemt til at virke taktløse. Det er de ikke. Læs her, hvordan du bedst leder dine højt specialiserede medarbejdere. Læs artiklen


Sådan håndterer du besværlige medarbejdere

16.10.2015 9,100

De er sarkastiske, negative og påvirker deres kollegers arbejdsglæde. For dig, som har en besværlig medarbejder, er der hjælp at hente her. Læs artiklen


3 teknikker til at løse konflikter med dine medarbejdere

27.02.2015 8,802

Konflikter med medarbejdere er noget af det sværeste at håndtere for mange ledere. Men der er hjælp at hente. Med en mæglende tilgang kan du med få greb vende en negativ konfliktspiral og udvikle nye sider af dig selv. Læs her en ABC til konflikter og få inputs til konstruktiv håndtering. Læs artiklen


7 trin til at tæmme din rasende medarbejder

20.02.2015 9,667

Medarbejderen råber dig ind i ansigtet af sine lungers fulde kraft, så du kan ikke få et ord indført, eller måske tudbrøler vedkommende, så du knapt kan forstå, hvad hun siger. Få her en let anvendelig teknik til at håndtere en rasende medarbejder. Læs artiklen