PersonaleMotivation og fastholdelse

Fastholdelse af gode medarbejdere er en vigtig ledelsesopgave. En af de vigtigste faktorer i fastholdelse af medarbejdere er motivation.

Vi har her samlet artikler om, hvad motivation er, hvad medarbejdere motiveres af samt en række værktøjer til, hvordan du motiverer dine medarbejdere og ikke mindst dig selv.

7 råd om trivsel i travlhed

12.04.2017 3,525

Mange arbejdspladser oplever at skulle præstere mere på kortere tid, og det går let ud over arbejdsglæden. Men som leder kan du gøre meget for at fremme trivsel trods travlheden. Artiklen udpeger syv områder, hvor du kan sætte ind. Læs artiklen


Motivationssamtalen: Undgå at miste dine bedste medarbejdere

31.03.2017 2,090

Ved du hvad der motiverer hver enkelt af dine medarbejdere? Det gør langt fra alle ledere. Læs her, hvordan du bruger motivationssamtalen til at fastholde og udvikle dine medarbejdere. Læs artiklen


7 spørgsmål til professoren - om kerneopgaven

24.03.2017 1,723

Var de opgaver, de offentlige organisationer lavede, før der kom fokus på kerneopgaven forkerte? Og hvorfor er forskellen mellem kerneydelse og kerneopgave så afgørende? Læs artiklen


Kerneopgave - 3 eksempler fra praksis

24.03.2017 689

Kerneopgaven kan konkretisere det fælles formål, sætte fokus på borgernes behov, være et pejlemærke under forandringer eller understøtte og udfordre stærke professioner. Få her tre arbejdspladsers bud på deres kerneopgave, og hvad de bruger den til. Læs artiklen


Gør kerneopgaven til en succes

24.03.2017 1,057

Kend din kerneopgave. Sådan lød budskabet for år tilbage - og opfordringen blev hørt. Mange arbejdspladser retter i disse år fokus på kerneopgaven. Ofte er processen interessant, men hvad er effekten af at formulere kerneopgaven?  Læs artiklen


Sådan motiverer du din medarbejder til nye opgaver

03.02.2017 2,196

Nye tiltag risikerer at løbe ud i sandet, hvis dine medarbejdere ikke kan se meningen med det nye. Gennem struktureret dialog kan du motivere medarbejderen og skabe de bedste betingelser for forandringen. Læs artiklen


Giv medarbejderne de bedste forudsætninger for at løse opgaven

17.01.2017 295

Det giver konflikter og frustration hos kollegaer og leder, når en medarbejder konsekvent ikke løser sine opgaver til tiden. Årsagen kan være travlhed eller uafstemte forventninger. Som leder er det din opgave, at sikre, at medarbejderen har de rette forudsætninger for at kunne løse sine opgaver – til tiden. Her får du råd om, hvordan du griber udfordringen an. Læs artiklen


Tjekliste til modtagelse af din nye medarbejder

13.01.2017 3,919

Oplever din nye medarbejder en god og velstruktureret velkomst til sin nye arbejdsplads, er der 70 pct. større sandsynlighed for, at hun fortsat er på arbejdspladsen efter tre år. Få her en guide til, hvordan du fastholder din nye medarbejder og en tjekliste til den gode modtagelse. Læs artiklen


Værktøj: Undgå fejl og konflikter med klare forventninger

09.09.2016 2,575

Er det mit eller min kollegas ansvar? Får jeg besked, hvis jeg ikke løser en opgave godt nok? Misforståelser, usikkerhed og frustration hos dine medarbejdere kan skyldes uklare forventningerer. Her får du et enkelt værktøj til at afstemme forventninger. Læs artiklen


Smørrebrød eller palæo? Servér din feedback med omhu

02.09.2016 1,836

Det begynder med ros, så tilsættes kritikken, og det hele rundes af med flere rosende ord. Som leder har du sikkert både udøvet og været udsat for feedback i form af den traditionelle feedbacksandwich. Er du og dine medarbejdere mættede af den klassiske sandwich, kan du her læse om andre typer af sandwiches, du kan bruge, når du skal levere feedback til dine medarbejdere. Læs artiklen