PersonaleMotivation og fastholdelse

Fastholdelse af gode medarbejdere er en vigtig ledelsesopgave. En af de vigtigste faktorer i fastholdelse af medarbejdere er motivation.

Vi har her samlet artikler om, hvad motivation er, hvad medarbejdere motiveres af samt en række værktøjer til, hvordan du motiverer dine medarbejdere og ikke mindst dig selv.

Værktøj: Undgå fejl og konflikter med klare forventninger

09.09.2016 2,266

Er det mit eller min kollegas ansvar? Får jeg besked, hvis jeg ikke løser en opgave godt nok? Misforståelser, usikkerhed og frustration hos dine medarbejdere kan skyldes uklare forventningerer. Her får du et enkelt værktøj til at afstemme forventninger. Læs artiklen


Smørrebrød eller palæo? Servér din feedback med omhu

02.09.2016 1,733

Det begynder med ros, så tilsættes kritikken, og det hele rundes af med flere rosende ord. Som leder har du sikkert både udøvet og været udsat for feedback i form af den traditionelle feedbacksandwich. Er du og dine medarbejdere mættede af den klassiske sandwich, kan du her læse om andre typer af sandwiches, du kan bruge, når du skal levere feedback til dine medarbejdere. Læs artiklen


Gør 3 ting godt for at motivere

19.08.2016 2,793

I en travl hverdag er det let at miste overblikket over, hvad der virkelig driver hver enkel af dine medarbejdere. De bedste ledere ved, hvad de skal gøre godt for at motivere deres medarbejdere. Læs om, særligt tre ting du skal gøre for at motivere dine medarbejdere. Læs artiklen


7 måder du dræber medarbejdernes arbejdsglæde efter ferien

12.08.2016 5,812

Når du som leder møder dine medarbejdere efter en velfortjent ferie, er du en af de afgørende faktorer for, om de starter ugen med arbejdsglæden intakt. Du kan motivere, støtte og hjælpe, men du kan også gøre det fuldstændig modsatte. Læs her, hvordan du smadrer arbejdsglæden, når dine medarbejdere vender tilbage fra ferie. Læs artiklen


5 principper for arbejdet med kerneopgaven

12.08.2016 2,188

Kerneopgaven er et perspektiv på opgaveløsningen, som ledere og medarbejdere kan arbejde ud fra på mange forskellige måder. Uanset hvilken metode eller tilgang I vælger, bør I følge fem enkle principper for arbejdet med kerneopgaven. De sammenfatter – gode og dårlige – erfaringer med kerneopgaven fra en lang række offentlige arbejdspladser. Læs artiklen


4 råd om at motivere med formål

01.07.2016 1,937

Du blev leder fordi, du ville gøre en forskel. Det samme gælder dine medarbejdere. Det er ikke dokumentation, målinger og evalueringer, der motiverer dig eller dine medarbejdere. Men det er ofte det, der fylder i hverdagen og i ledelse. Derfor skal du motivere med udgangspunkt i formål. Læs hvordan her. Læs artiklen


Hvordan motiverer og engagerer du dine medarbejdere?

10.06.2016 1,047

Du øger dine medarbejderes motivation og engagement, når du dialogisk involverer dem i meningen med det, I laver. Vejen til fælles meningen med arbejdet opnår du gennem gensidigt ansvar, indflydelse og ejerskab. Få her en metode til hvordan du kan gøre det. Læs artiklen


Sådan motiverer du med MBTI

10.06.2016 4,168

Introvert og ekstrovert er gode redskaber til at forstå dine medarbejdere, men de er ikke de eneste egenskaber, du skal holde øje med. Myers-Briggs’ personlighedstypeindikator (MBTI) giver dig indsigt i, hvordan dine medarbejdere foretrækker at bruge deres hjerne, træffe beslutninger og vurdere sig selv og andre. Læs mere om typerne, og få tips til, hvordan du motiverer dine medarbejdere med afsæt i MBTI. Læs artiklen


Din hjerne er social - om SKARV® og hjerneledelse

03.06.2016 3,316

Dine medarbejder reagerer instinktivt frem for rationelt langt oftere, end både du og de selv tror. En række processer i vores hjerner afgør, hvordan vi reagerer på alt fra forandringer til pressede situationer. Hvis du forstår de processer, kan du lede dine medarbejdere bedre. Det kaldes hjerneledelse. Bliv klogere på hjerneledelse og få råd om, hvordan du kan bruge det i din hverdag. Læs artiklen


Hvorfor går du på arbejde?

27.05.2016 2,317

Du ved godt, hvad du laver, når du går på arbejde. Og du ved for det meste, hvordan du skal gøre det. Men ved du og dine medarbejdere også, hvorfor I gør det? Hvorfor findes jeres arbejdsplads overhovedet? Hvem er I til for? Læs her, hvordan I sætter fokus på det vigtige hvorfor. Læs artiklen