Afliv brainstorming og få bedre ideer

Pinlig tavshed, medarbejdere der kigger væk og det whiteboard, hvor du med store bogstaver har skrevet ”Gode ideer:” er tomt. Brainstorming er ikke altid den bedste metode til at få ideer i spil. Læs her, hvad du ellers kan gøre for at få medarbejdernes ideer på banen.

Skribentinfo

Du kender måske situationen. Du står akavet og prøver at lede et møde, hvor ingen byder ind, og når I forlader lokalet, er tavlen, der skulle være fyldt med nye ideer, stadig ren. Stilheden er frustrerende, når forventningen var kreativ idegenerering. Men fat mod – det er hverken dig eller dine medarbejdere, den er gal med.

Ifølge professor i psykologi ved universitetet i Texas, Art Markman, er det måden, I genererer ideer på, der er problematisk. I en artikel på Fast Company forklarer han, hvorfor brainstorming sjældent virker, og giver sit bud på, hvordan du får dine medarbejdere til at bidrage med deres ideer.

De tre klassiske fejl ved brainstorming

1. Uklar på formålet
Før hele processen med at generere nye ideer går i gang, skal du sørge for, at der er et klart mål at nå eller et veldefineret problem, I skal løse, og at alle er enige om, hvad I forsøger at nå frem til. En tavle med vage sætninger som fx ”forbedringer i 2016” er for abstrakt til, at dine medarbejdere ved, hvordan de skal gribe problemstillingen an.

2. Kritik af nye ideer
Frygten for kritik er en anden årsag til, at møderne ikke fører nye ideer med sig. Hvis ideer er blevet skudt ned ved tidligere møder, så vil medarbejderne før eller siden give op. Hvis du har medarbejdere, der har en tendens til at kritisere alle nye ideer, skal du minde dem om at tænke over og bygge videre på ideerne, før de evt. skydes ned.

3. Du følger ikke op
Manglende opfølgning på ideer er frustrerende. Brainstorming er det letteste skridt i processen – at implementere ideerne tager tid og kræver både en større mængde energi og ressourcer. Hvis dine medarbejdere flere gange har oplevet at bruge tid på at komme med nye ideer, der alligevel aldrig bliver implementeret, så daler motivationen og kreativiteten.
Hvis der er en tendens til, at gode ideer ikke bliver implementeret, skal du sørge for at afslutte hvert brainstormingmøde med en klar opgavefordeling.

Gruppebrainstorming virker ikke

Man kunne være fristet til at lave brainstorming i grupper, fordi deltagerne så kan generere så mange ideer som muligt uden begrænsninger eller kritik, så deltagerne kan bygge videre på hinandens ideer. Men årtiers research har vist, at grupper der brainstormer, kommer frem til færre ideer end de ville have gjort, hvis de ideudviklede individuelt undervejs i processen.

Et af problemerne med brainstorming i grupper er, at medarbejderne smitter hinanden, så de tænker løsningen ens. Når den første har givet et bud, kan det være svært for den næste at komme med noget radikalt anderledes, og gruppemetoden kan således tvinge deltagerne til at tænke både problemet og løsningen ens.

Hvis du har brug for flere forskellige perspektiver på en problemstilling, skal dine medarbejdere først udtænke nye ideer alene. Når de hver især har genereret en række ideer og er klar til at få feedback på dem, sætter du dem sammen i en gruppe, så de kan bygge videre på hinandens ideer.

Når de sædvanelige brainstormingmøder ikke fungerer, kan du med fordel følge disse fem trin:

  1. Få dine medarbejdere til at arbejde individuelt med at beskrive det problem, I skal løse.
  2. Saml gruppen, og diskutér og bliv enige om, hvad problemet er.
  3. Sæt igen dine medarbejdere til at arbejde individuelt med at genere ideer til løsningen af problemet.
  4. Tal i gruppen om alle de ideer, de forskellige medarbejdere er kommet frem til, og find frem til den bedste løsning.
  5. Sørg for at gøre det klart, hvem der har ansvar for hvad, så ideen kan blive ført ud i livet.


Artiklen er frit oversat og redigeret fra ”How Do I Get People to Speak up in Brainstorming Meetings?” fra Fast Company. Læs originalartiklen her.

Læs mere:

Stram op på mødekulturen og få større effektivitet og arbejdsglæde

3 taleråd som giver dig alles opmærksomhed

Skribentinfo

Kommentarer