PersonalePersonalepolitik

Personalepolitik handler om de fælles spilleregler eller procedurer for fx ansættelse, afskedigelse eller orlov, men personalepolitik er også mere end det. Dens overordnede formål er på den ene side at medvirke til, at organisationen opfylder sine mål og på den anden side at sikre, at målene nås på en acceptabel måde for medarbejdere og ledelse.

Her finder du en samlet oversigt med artikler og værktøjer til personalepolitik.

Læs Lederwebs korte guide til Personalepolitik

Sådan får du en sygemeldt godt tilbage

12.04.2017 1,319

Det kan være svært, når en langtidssygemeldt skal vende tilbage på arbejdet. For hvor meget kan medarbejderen klare? Og hvordan bliver han modtaget af kollegerne? Få her forskernes bud på, hvordan du bedst integrerer en medarbejder på arbejdspladsen igen. Læs artiklen


Læger advarer: Sygemelding forværrer stress

10.03.2017 8,245

Medarbejdere med stress skal ikke sygemeldes. Det bliver de kun mere syge af, lyder det fra to psykiatere. Læs her, hvorfor fred og ro ikke er den rette løsning, hvis du vil have din medarbejder hurtigt tilbage igen.  Læs artiklen


Sådan håndterer du en medarbejders død

29.01.2016 1,991

Det er en svær situation, når en medarbejder dør, både for kollegerne og for dig som leder. Men det er din opgave at sørge for, at arbejdspladsen kommer igennem den første svære tid på en etisk og anstændig måde. Læs om, hvordan du viser deltagelse over for de pårørende, og få råd om at håndtere de praktiske gøremål i forbindelse med dødsfaldet. Læs artiklen


Kom helskindet gennem juletiden

27.11.2015 1,315

Julens komme er et ubestrideligt faktum. Alligevel bliver de fleste overrumplet, for julen kommer altid i en tidligere, større og travlere version. Årets juleartikel er en guide til dig, som vil nå helskindet igennem både julefrokosten, en presset kalender og en tom julegavekonto. Læs artiklen


Guide til fratrædelsessamtaler

27.03.2015 3,329

En medarbejder, der siger op, er en værdifuld kilde til feedback, og det er derfor oplagt at holde en fratrædelsessamtale. Læs her, hvordan du indhenter viden, der gavner dig selv og arbejdspladsen og får taget afsked på en god måde. Læs artiklen


Derfor skal du sætte fokus på medarbejdernes ansvar

16.01.2015 3,361

Medarbejderskab fremmer engagement og ansvar for kerneopgaven. Begrebet tager udgangspunkt i skandinaviske værdier og ser på medarbejdernes engagement som afgørende for at lykkes. Læs om, hvad medarbejderskab er, og hvordan du skaber det. Læs artiklen


4 råd om at lede en sårbar medarbejder

10.10.2014 3,189

En medarbejder kan blive ramt af angst, depression eller anden psykisk sygdom. Alligevel kan medarbejderen godt fungere og udføre sit arbejde som normalt. Det handler om ledelse. Her får du råd om, hvordan du håndterer psykisk sygdom på arbejdspladsen. Læs artiklen


Sådan holder du en samtale med en stressramt medarbejder

04.04.2012 14,268

Når du ser symptomer på stress hos en medarbejder, skal du som leder tage hånd om det. Læs, hvordan du gennemfører en god samtale med medarbejderen om stress. Læs artiklen


Udnyt HR-afdelingen til at styrke din ledelse

04.11.2011 4,666

Del din viden og samarbejd med HR-afdelingen. Og glem alt om, at HR er noget blødt ’nice-to-do’. HR-arbejdet er en af de vigtigste ingredienser til at nå de ’hårde’ resultater. Få råd om, hvordan du får mere ud af din HR-afdeling. Læs artiklen


HR skal byde lederne op til dans

09.09.2011 4,647

De kommunale ledere ser arbejdet med HR som helt central for deres ledergerning, men efterlyser mere tydelighed omkring, hvad HR-afdelingerne kan bidrage med. Det viser en undersøgelse fra Væksthus for Ledelse. Læs artiklen