StrategiOrganisationsudvikling

Organisationsudvikling er et sæt af ideer og metoder til at forbedre og styrke organisationer. Det handler om at få organisationer og de mennesker, der er i dem, til at fungere bedst muligt.

På denne side finder du artikler og værktøjer om blandt andet systemisk tænkning, strategi, anerkendende ledelse, som medvirker til at udvikle organisationen.

Ledelse af ny mening

09.12.2016 189

En ny organisering skal give mening. Ikke kun på papiret, men i den daglige praksis i forhold til løsningen af kerneopgaven. Det kræver tydelig ledelse. Læs her om, hvilke ledelsesopgaver du står foran, når du skal skabe nye meningsfulde sammenhænge mellem forskellige områder og fagprofessioner. Læs artiklen


Overlev den største ledelseskrise siden 1864

18.11.2016 1,539

Oplever du, at kravene til dit job ofte er modsatrettede og komplekse? At du ikke kan gøre nogle tilfredse, og at du ikke har tid til at fordybe dig i løsningen af opgaverne, fordi du hele tiden skal lave papirarbejde? Du er ikke alene, men ligesom alle dine kollegaer fanget midt i den største ledelseskrise i Danmark siden 1864. Få her et bud på, hvordan du kan navigere gennem krisen med substantiel ledelse. Læs artiklen


Derfor skal du bruge styrkebaseret ledelse

11.11.2016 957

Det kræver en særlig leder eller måske en særlig ledelsesstil at håndtere de udfordringer, den moderne verden stiller. Læs her, hvorfor du skal bruge styrkebaseret ledelse til at lede din organisationen igennem de udfordringer en moderne verden stiller. Læs artiklen


Hvad ét par støttestrømper kan lære os om god ledelse

04.11.2016 1,254

Hvor mange instanser tror du, at en borger skal igennem for at få udleveret et par støttestrømper? Og hvor mange penge kan kommunen spare, hvis svaret kun er én? Det spørgsmål stiller skribenten, der her slår til lyd for, at samskabelse og øgede bevillinger ikke er den eneste vej til flere ressourcer.  Ved at tage udgangspunkt i borgerens behov og finde ”systemfejl”, er der også et stort potentiale, for når arbejdet er indrettet forkert, er… Læs artiklen


Sæt medarbejderne fri - og led på tværs

21.10.2016 1,111

Det er svært at bygge bro mellem to organisationer, fx mellem et hospital og en ældrepleje, og skabe løsninger, som borgeren oplever som sammenhængende, hjælpsomme og professionelle. Årsagerne hertil er mange: Vi er os selv nok – først systemet så borgeren. Eller: Det er for ustyrligt at skabe løsninger i grænselandet mellem organisationer – kontrol før kvalitet. Læs her, hvordan du alligevel kan lede på tværs. Læs artiklen


Fem trin til at lede samskabelse

02.09.2016 2,266

Ledere skal kunne lede på tværs – både internt i organisationen og med forskellige eksterne parter. Men det er ikke altid en let opgave. Med fem trin kan du få succes med at lede samskabelse om den nære velfærd, så alle parter får noget ud af samarbejdet. Læs artiklen


Værktøj: Gør strategien nærværende

26.08.2016 916

Dine medarbejdere bliver tilfredse, og du opnår effektiv opgaveløsning, hvis du inddrager dem i strategien. Storytelling er værktøjet, der sikrer dig succes. Læs her, hvorfor og hvordan.  Læs artiklen


Hvad vi kan lære af disruption

03.06.2016 1,085

Skal velfærdssamfundet gøres langtidslevedygtigt gennem udvikling, eller skal der lige så stille tyndes ud i det, vi værdsætter? Og er der råd til at overkomme udfordringerne med uddannelse, integration, inklusion, livsstilssygdomme for at nævne nogle få? Artiklen retter blikket mod den offentlige sektors potentiale. Et potentiale der kan skabe et Bæredygtigt Velfærdssamfund. Potentialet er inspireret af begrebet disruption. Læs artiklen


Undgå at skade kerneopgaven med dårligt samarbejde

04.05.2016 1,954

En undersøgelse viser, at mange overser den sociale kapital på tværs af afdelinger. Det er ærgerligt, for det er her, man for alvor kan skabe et godt arbejdsmiljø og et løft i produktiviteten. Læs om, hvordan du skaber produktive relationer mellem faggrupper i organisationen. Læs artiklen


Derfor skal du styre efter meningen

01.04.2016 6,811

At få defineret kerneopgaven skulle give retning og være et grundlag for at prioritere opgaverne. Men hvis du er leder af fagprofessionelle, duer det ikke at tale om kerneopgaven. Læs her, hvorfor og få råd om, hvad du i stedet skal gøre. Læs artiklen