Blue ocean-skift

Alle fra start-ups til store etablerede firmaer og nonprofit organisationer kan bruge Kim og Mauborgnes trinvise model til at lave skiftet fra røde til blå oveaner på en måde, der på en gang oparbejder nye markeder, skaber vækst og gør medarbejderne i stand til at handle.

- Gør dine konkurrenter overflødige

I klassikeren Blue Ocean Strategy præsenterede Kim og Mauborgne de begrebsmæssige forskelle og underliggende mønstre, der adskiller markedskonkurrerende strategier (red ocean-strategier) og markedsskabende strategier (blue ocean-strategier).

I Blue Ocean-skift undersøger Kim og Mauborgne en lang række virksomheder og organisationers arbejde med blue ocean-strategi. De ser på virksomhedernes succeser og fejltagelser.

Ud fra deres studier af en lang række virksomheder, der har brugt blue ocean-strategi (og nogle, der ikke har), har de udviklet en model til at skifte fra et rødt konkurrencefyldt ocean til et blåt ocean uden konkurrenter. De har identificeret tre komponenter, der er nødvendige for et vellykket blue ocean-skift.

Forfatter W. Chan Kim og Renée Mauborgne
Forlag Gyldendal Business
År 2017
Sider 304
Pris 350 kr.
ISBN 9788702251753
Køb bogen fra forlaget her