Artikler om Motivation og fastholdelse

Fastholdelse af gode medarbejdere er en vigtig ledelsesopgave. En af de vigtigste faktorer i fastholdelse af medarbejdere er motivation. På Lederweb har vi samlet artikler om, hvad motivation er, hvad medarbejdere motiveres af samt en række værktøjer til, hvordan du motiverer dine medarbejdere og ikke mindst dig selv. Du kan bl.a. læse om, hvad der er de hyppigste årsager til, at medarbejdere siger op.

Du kan læse, hvordan du er med til at skabe trivsel i travlhed, og du kan læse om, hvordan du motiverer dine medarbejdere til nye opgaver.

Du kan også læse om on boarding, dvs. hvordan du modtager nye medarbejdere bedst muligt, og du bliver præsenteret for ledelsesredskaber, der motiverer mere end løn. Skulle uheldet være ude, og din gode medarbejder siger, så finder du også artikler, der omhandler lige netop det. En medarbejder, der siger op, er en værdifuld kilde til feedback, og det er derfor oplagt at holde en fratrædelsessamtale. På Lederweb kan du læse om, hvordan du indhenter viden, der gavner dig selv og arbejdspladsen og får taget afsked på en god måde.



Viser 50 / 126
Ingen resultater.
  • Advarsel: Derfor flygter dine medarbejdere

    Husker du at sige godmorgen til dine medarbejdere, er du tilgængelig og engagerer du dig i sociale aktiviteter på arbejdspladsen? Her får du ti lidt mere utraditionelle bud på, hvorfor dine medarbejdere søger væk, og hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte

    Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.

    Læs mere
  • Motivationsteorierne - en kort beskrivelse

    Motivation kan både forstås som tilfredsstillelse af de menneskelige behov og mere procesorienteret med udgangspunkt i forventning, målsætning, belønning eller balance. Her får du en kort introduktion til de vigtigste tilfredshedsteorier og procesteorier.

    Læs mere
  • Hvad er motivation?

    At motivere er en proces, hvor du kan skabe og fastholde en målrettet adfærd, så medarbejdere præsterer noget bestemt. Der er flere teorier om motivation - men det er vigtigt at finde det, der virker for de enkelte medarbejdere i den konkrete situation.

    Læs mere
  • Få styr på generationerne

    Bliver du også forvirret, når snakken falder på forskellige generationer som X, Y, babyboom, ”zappere” osv.? Læs her, hvad der kendetegner de forskellige generationer, så du bedre kan adskille dem.

    Læs mere
  • Advarsel: 13 tegn på at din bedste medarbejder er på vej væk

    Hvis du vil beholde din bedste medarbejder, er det nogle tegn, du skal holde øje med. Læs her om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du tror din bedste medarbejder er på nippet til at søge nyt arbejde, og om hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • 6 ledelsesredskaber der motiverer mere end løn

    Mange medarbejdere motiveres ikke af lønforhøjelser og bonusordninger. De vil have meningsfulde opgaver og medbestemmelse. Læs om seks ledelsesredskaber, du kan bruge til at understøtte motivationen hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på

    At kunne motivere dine medarbejdere, og ikke mindst dig selv, er en evne, der er med til at skabe resultater for organisationen. Motivér til arbejdsglæde, og din arbejdsplads bliver ikke bare et rarere miljø at befinde sig i - det letter også i budgetterne. Læs 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på.

    Læs mere
  • Ros der rammer og ros der lammer

    At rose er ikke det samme som at anerkende eller værdsætte. Kender lederen ikke forskel, er der risiko for, at velment ros såvel som anerkendelse og værdsættelse får den stik modsatte virkning. Læs om de væsentligste distinktioner mellem begreberne, og undgå at din ros bliver til ris og din anerkendelse til underkendelse.

    Læs mere
  • Guide: Sådan dræber du dine medarbejderes motivation

    Der findes et hav af teorier om, hvad der motiverer bedst i forskellige situationer. Ofte er det dog det, der ikke bliver sagt eller gjort, som dræber medarbejdernes motivation. Læs om ti ledelseshandlinger, der kvæler motivationen – og hvad du kan gøre for at undgå dem.

    Læs mere
  • Kend din primadonnas motiver

    De er virksomhedens største aktiv, fordi de er kloge, kreative og brænder for deres arbejde. Men de er også stemplet som ledelsesfremmede, hysteriske, forfængelige og selvhøjtidelige. Det er primadonnaerne, der er tale om. Læs, hvordan deres kald kan opstå og bliv lidt klogere på primadonnaers adfærd og motivation for arbejdet, og hvordan du leder dem.

    Læs mere
  • 10 praktiske tips når du skal udvikle dine medarbejdere

    Forskning viser, at mænd og kvinder er tilbøjelige til at løse problemer på vidt forskellige måder. Læs her om forskellene, og hvordan du kan sætte ind med kompetenceudvikling.

    Læs mere
  • 7 grunde til at pisk og gulerod (ofte) ikke fungerer

    Det er en udbredt opfattelse, at pisk og gulerod motiverer os til at præstere mere og bedre. Det er imidlertid en forældet tankegang, skriver Daniel Pink i bogen ’Motivation – den overraskende sandhed om hvad der motiverer os’, der netop er udkommet på dansk. Læs, hvorfor pisk og gulerødder ofte ikke hører hjemme i det moderne arbejdsliv.

    Læs mere
  • Introduktion af nye medarbejdere

    Sæt system i modtagelsen af nye medarbejdere - fra forberedelsen og den første dag til introduktionsforløb og coaching

    Læs mere
  • Sådan skaber du klarhed om kerneopgaven

    Her får du hjælp til at sætte kerneopgaven på dagsordenen og få den defineret så konkret, at den giver mening for alle dine medarbejdere.

    Læs mere
  • De 5 værste former for ros

    Både ledere og medarbejdere skal blive bedre til at rose hinanden. Men det handler ikke bare om mere ros – også om bedre ros. Forkert ros kan nemlig gøre mere skade end gavn. Læs listen over de 5 værste former for ros, du bør holde dig fra at give.

    Læs mere
  • Sådan motiverer du med MBTI

    Introvert og ekstrovert er gode redskaber til at forstå dine medarbejdere, men de er ikke de eneste egenskaber, du skal holde øje med. Myers-Briggs’ personlighedstypeindikator (MBTI) giver dig indsigt i, hvordan dine medarbejdere foretrækker at bruge deres hjerne, træffe beslutninger og vurdere sig selv og andre. Læs mere om typerne, og få tips til, hvordan du motiverer dine medarbejdere med afsæt i MBTI.

    Læs mere
  • Få dine medarbejdere til at funkle

    Når organisationen er økonomisk trængt bliver medarbejdere ofte frustrerede og bekymrede for deres karrieremæssige udvikling. Som leder gør du klogt i at reagere på medarbejdernes frustrationer. Ifølge Harvard Business Review stiger antallet af frivillige jobskift nemlig, så snart markedet vender. Og en af de væsentligste faktorer for om en medarbejder bliver eller ej, er tilfredsheden med nærmeste chef.

    Læs mere
  • Forskning: 4 måder at styrke motivationen på

    Motivation er bedre til at forudsige succes i arbejdslivet end intelligens, kompetencer eller løn. Det fastslår forskningen. Derfor skal du som leder fokusere på dine medarbejderes motivation. Her får du fire faktorer, der ifølge forskningen, øger motivationen.

    Læs mere
  • Fem fatale feedback fejl

    Vi har alle brug for feedback. Både anerkendelse og kritik. Det er det, der får os til at vokse. Men det er svært for ledere at give feedback uden at falde i en eller flere af de fem fælder, der gør kritik destruktiv og dårlig.

    Læs mere
  • Motivation er ikke one-size

    Der findes fem typer af motivation, som ledere med fordel kan kende for at få motiverede medarbejdere. En førende ekspert i positiv psykologi gør dig her bekendt med de fem typer og råder om, hvordan du bruger dem.

    Læs mere
  • 6 myter om at motivere

    Du kender dem sikkert. De små ledelsestrick, som nogle ledere mener, kan være motiverende og rentable. Det er de bare ikke. Her kan du læse om et par af metoderne, og hvorfor de ikke virker.

    Læs mere
  • 7 måder du dræber medarbejdernes arbejdsglæde efter ferien

    Når du som leder møder dine medarbejdere efter en velfortjent ferie, er du en af de afgørende faktorer for, om de starter ugen med arbejdsglæden intakt. Du kan motivere, støtte og hjælpe, men du kan også gøre det fuldstændig modsatte. Læs her, hvordan du smadrer arbejdsglæden, når dine medarbejdere vender tilbage fra ferie.

    Læs mere
  • Træd ud af offerrollen

    I en tid med velfærdspakker og nedskæringer, er det nemt at havne i en offerrolle, både som leder og medarbejder. Men det er ukonstruktivt, fører ikke noget godt med sig, og du slider unødigt på både dig selv og dine omgivelser. Læs om de typiske tegn på, at du sidder fast i en offerrolle, og få råd om hvordan du kommer fra at være offer til handlingsorienteret.

    Læs mere
  • Introverte tromles på arbejdspladsen

    En tredjedel af befolkningen er introvert, ifølge en omfattende undersøgelse. Det betyder, at samarbejde og storrumskontorer virker kvælende for mange medarbejderes kreativitet og arbejdsindsats. Ledere skal derfor bl.a. give plads til at de indadvendte medarbejdere kan trække sig tilbage.

    Læs mere
  • Sådan mister du dine bedste medarbejdere

    Du har nogle af de bedste medarbejdere lige nu. De har den nødvendige viden og virker motiverede. Alt kører. Men intet varer evigt. For mens du glædes over dine fantastiske medarbejdere er en af dem måske ved at søge væk.

    Læs mere
  • Lad sladrehankene sladre

    Ledere er efterhånden blevet så ”sladderforskrækkede”, at de glemmer, at sladder er vigtig for vores sociale, psykologiske og fysiske velbefindende. Læs, hvordan du kan bruge sladder til at styrke arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Få bugt med pessimisten

    At lede eller samarbejde med en pessimist kan være en krævende og frustrerende oplevelse. Den gode nyhed er, at der er råd på vej til, hvordan du hjælper pessimisten på vej mod mere optimisme.

    Læs mere
  • Engagement er nøglen til succes

    Det giver bedre resultater at fokusere på engagement fremfor trivsel. Det viser forskning inden for positiv psykologi, som peger på fire områder, der styrker engagementet.

    Læs mere
  • Værktøj: Undgå fejl og konflikter med klare forventninger

    Er det mit eller min kollegas ansvar? Får jeg besked, hvis jeg ikke løser en opgave godt nok? Misforståelser, usikkerhed og frustration hos dine medarbejdere kan skyldes uklare forventninger. Her får du et enkelt værktøj til at afstemme forventninger.

    Læs mere
  • Umotiverede medarbejdere - pilen peger på dig

    Du har ingen umotiverede medarbejdere – de er altid motiverede. Det hænder bare, at de er mere motiverede for at gøre noget andet end det, du vil have dem til at gøre i en given situation. Læs her, hvordan du kan dreje motivationen i den rigtige retning.

    Læs mere
  • Hvad motiverer i arbejdet?

    Motivation i arbejdet kan indeles seks nøglebegreber om medarbejderes relation til arbejdet og arbejdspladsen. Det er begreber som fx belønning og mening i arbejdet.

    Læs mere
  • Ledere motiverer deres medarbejdere forkert

    Organisationer bygger på fællesskabets formåen. Derfor skal lederen fokusere på kollektive belønninger fremfor individuelle. Det handler om at styrke medarbejdernes motivation til fællesskabet og deres forståelse af, hvordan fællesskabet gør en forskel.

    Læs mere
  • Kend den vigtige forskel på anerkendelse og værdsættelse

    Medarbejdere siger deres job op, hvis de ikke bliver værdsat. Når du oprigtigt og autentisk værdsætter dine medarbejdere, så skaber du et sundt arbejdsmiljø med effektive og motiverede medarbejdere. Her får du råd om, hvordan du bedst viser dine medarbejdere, at du værdsætter dem.

    Læs mere
  • 4 tips til at skabe arbejdsglæde

    Forskning viser, at glade medarbejdere er mere kreative, motiverede og serviceorienterede. Men stigende krav om effektivisering og nedskæringer kan udhule arbejdsglæden for enhver. Her får du fire råd til at styrke arbejdsglæden i svære tider.

    Læs mere
  • Ledelse af selv-ledende medarbejdere

    Den nye type medarbejder stiller nye udfordringer til ledelse og lederens rolle. Få svar på, hvordan man som leder forholder sig til og motiverer medarbejdere, der vil selv.

    Læs mere
  • Giv nyt mod til dem der bliver tilbage

    En fyringsrunde tager ikke bare pippet fra dem, der bliver fyret – men også fra dem, der bliver tilbage. De skal genfinde meningen og retningen.

    Læs mere
  • Frivillige har også behov for ledelse

    Det er en sejlivet myte, at frivillige er frie fugle, som ikke skal ledes, men styrer sig selv og klarer behovet for videndeling, koordination og konfliktmediering gennem spontan dialog i det daglige arbejde. Frivillige har også behov for styring og ledelse. Det er en af pointerne i en ny forskningsrapport udarbejdet for Væksthus for Ledelse.

    Læs mere
  • Husk at sige tak

    At sige tak er et kraftfuldt redskab som leder. Men mange bruger det alt for sjældent og misser dermed en mulighed for at udvikle deres medarbejdere. Læs 10 ting, du kan takke dine medarbejdere for.

    Læs mere
  • Mange ledere kender ikke deres kerneopgave - gør du?

    Det er ikke alle, der kender deres kerneopgave. Men hvis velfærdsopgaverne skal løses godt, effektivt og tilsat højt humør, kræver det at ledere og medarbejdere er enige om, hvad deres kerneopgave er. Få her en lektors ti bud på, hvad kerneopgaven er.

    Læs mere
  • 5 tips til at øge medarbejdernes tillid

    Hvis medarbejderen altid møder en lukket dør, kan det skabe mistillid, som typisk vil medføre snakken i krogene og ofte af den negative slags. Få her fem råd om hvordan du øger medarbejdernes tillid.

    Læs mere
  • Er du drevet af pligt, lyst eller vilje?

    Som leder kan du let komme til at misforstå og demotivere dine medarbejdere, medmindre du forstår, hvad der driver dem - og hvad der driver dig. Læs her om de tre forskellige drivkræfter og deres præstationsmønstre, og om hvordan de påvirker din ledelse

    Læs mere
  • Mus eller mand?

    Det vigtigste spørgsmål, en leder kan stille sig selv, er: Er mine medarbejdere mus eller mænd? Svaret kan synes selvfølgeligt, men den belønningspraksis og incitamentstruktur, der anvendes i mange virksomheder, er skræddersyet til mus. Det er dyrt og virkningsløst på langt sigt. Det halter gevaldigt med motivationen af de medarbejdere, der søger mening gennem deres arbejde – til trods for, at det er de medarbejdere, mange danske virksomheder skal leve af i fremtiden. Her er det et indirekte lederskab, en gennemtænkt ledelsesfilosofi og et fokus på det meningsfulde arbejde, der skaber motivation.

    Læs mere
  • Sådan leder du medarbejdere der er klogere end dig selv

    De stiller spørgsmålstegn ved alt, er ofte følsomme, kritiske og kræver udfordringer. Og så ved de sandsynligvis mere om faget, en du gør. De begavede og fagligt stærke medarbejdere kan være svære at lede, men det betyder ikke, at de ikke har brug for en leder. Her er seks råd om, hvordan du bedst leder dine begavede medarbejdere.

    Læs mere
  • Giv hinanden feedback

    Ledere er ikke gode til at give hinanden feedback. Det føles grænseoverskridende, og derfor afholder de sig fra det. Dermed går lederne glip af en vigtig kilde til selvudvikling. Læs, hvordan I via jeres lederteam skaber en bedre kultur for feedback.

    Læs mere
  • Se tegnene på en opsigelse med 9 måneders varsel

    Du kan forudsige en opsigelse i op til ni måneder før den lander på dit bord, viser ny undersøgelse. Undersøgelsen afslører også de fire primære årsager til, at medarbejderne siger op.

    Læs mere