Forskellige strømninger har sat anerkendelse højt på den ledelsesmæssige dagsorden. De har understøttet en mere konstruktiv tilgang til at håndtere organisatorisk udvikling og forandring. Også i offentlige organisationer fylder anerkendende ledelse meget, og det bliver ofte koblet til arbejdet med organisationens sociale kapital.
Desværre bliver arbejdet med anerkendelse og social kapital ikke i tilstrækkeligt omfang koblet til organisationens overordnede mål. Og det er her vi glider i den anerkende bananskræl. Vi gør den individuelle anerkendelse til et mål i sig selv. Og så opstår der en række alvorlige udfordringer. Anerkendende ledelse bør aldrig blive et mål i sig selv. Det er et middel til at skabe organisatorisk værdi.
Du kan her læse om de udfordringer, der er forbundet med en anerkendende ledelsestilgang og få konkrete bud på, hvordan du kan håndtere dem. Du kan også læse om, hvordan den anerkendende ledelse tager afsæt i en række antagelser eller principper, som er anderledes end de antagelser den mere traditionelle, problemfokuserede tilgang baserer sig på.