10 råd til kommunikation i modvind
Du skal give en præsentation foran en mur af ansigter, der venter på, hvad i alverden der nu skal ske. Du håber, at præsentationen lykkes, at du virkelig får flyttet dine tilhørere. Men du ved også, at de alle sammen har pisketravlt og måske i virkeligheden helst ville være et helt andet sted end sidde her og lytte til dig. Så hvad i alverden stiller du op – med din nervøsitet, uopmærksomheden og de uundgåelige forstyrrelser, der nu engang også er en del af det moderne arbejdsliv?
Skribentinfo
Sandheden om moderne formidling er, at man som hovedregel er bagud fra starten. Tilhørerne er sandsynligvis ikke kommet for at høre én; de er der, fordi det er deres arbejde, og fordi de er nødt til det. Måske er de endda decideret negative, fordi man kommer fra en særligt upopulær afdeling i virksomheden, fordi man engang har afskediget nogens fætter, eller fordi de allerhelst selv ville tale.
Der sidder de så alle sammen og venter på, at man taber et skridt. Der er kort sagt modvind.
I en ny bog fokuserer vi på metoder og gode råd, der kan vende modvinden til medvind.
For det første kravet om, at du skal kende dig selv – dine talenter, dine styrker og svagheder og dine mere eller mindre skjulte dagsordner. Hvad vil du gerne have, de andre siger om dig, når du har forladt scenen? Vidende, seriøs, kompetent, underholdende eller charmerende? Hvis underholdende – det skal du muligvis nøjes med at være i golfklubben. Dine medarbejdere foretrækker – måske – deres chef koncis og ordknap, og den indre festabe, ja, den må du i så fald pakke væk.
For det andet kravet om forberedelse – også mere forberedelse, end du sikkert forestiller dig. Hvem skal du tale for? Hvorfor skal du overhovedet sige noget? Hvad er tilhørernes
forventninger? Hvad er dit grundbudskab? Hvordan kommer du bedst muligt til at udstråle personlighed og ægthed?
For det tredje kravet om improvisation, når du er på. Det er afgørende for din evne til at bryde muren, at du har mod til at „give slip“ og se, hvad der sker. Den slags mod kræver et særligt beredskab.
10 råd til kommunikation i modvind
|
Læs også
Brænd igennem når du præsenterer
Artiklen er tidligere bragt på Lederweb i 2010
Kommentarer