2010 - Måned for måned
2010 er for alvor skudt i gang, og tænk på alt det, du kan få ud af det nye år! Som en service eller lidt inspiration får du her 12 gode forslag til aktiviteter på din arbejdsplads i 2010 - måned for måned.
Skribentinfo
Januar: Spark det nye år i gang!
En god start på året lægger grundlaget for en god afslutning og et godt resultat sidst på året. Sæt en halv eller hel dag af til sammen med dine medarbejdere at stille skarpt på jeres fokusområder i 2010. Lav noget sammen, der giver god energi og får rystet det gamle og måske lidt kriseprægede 2009 af jer.
Februar: MUS
Hvis ikke I har planlagt jeres medarbejderudviklingssamtaler andre tider på året, så kan februar måned være et godt bud. Husk at det ikke bare skal være noget der overstås, men det skal give mening både for ledelsen og for medarbejderen. Husk også at få lavet en realistisk handlingsplan og sørg for at få fulgt op på MUS-samtalen. Læg aftalerne ind i din kalender, så du husker opfølgningen.
Marts: Dialogdag om processer og samarbejde
I løbet af marts måned arrangeres en dag, hvor der er systematisk dialog på kryds og tværs af organisationen. Formålet med dialogdagen er at drøfte, hvordan processer og samarbejde kan optimeres. Det skal planlægges lidt, men det kan give en masse energi til organisationen samt forbedre arbejdsgange og samarbejde i det hele taget.
April: Arranger en kollegadag
Giv og få noget energi på ”Forkæl din kollega-dag”. Det behøver ikke at koste alverden. Det er en dag, hvor vi hver især viser vores nærmeste kollega opmærksomhed ved f.eks. at hente kaffe, stille en lille blomst på bordet, hjælpe med at gøre dagens arbejde nemmere for kollegaen, spille kollegaens yndlingsmusik - i det hele taget gøre de små ting, som vi godt ved, at vores kollega vil blive glad for.
Maj: Brugerens dag
Uanset hvor vi er ansat, har vi alle brugere, borger eller kunder. Det kan være, at det er interne brugere, men der vil altid være nogle, som er modtagere af vores ydelser/arbejde. På ”Brugerens dag” arbejder I med en række spørgsmål, eksempelvis:
- Hvem er vores brugere?
- Hvilke forventninger har vores brugere til den ydelse, vi leverer?
- Lever vi op til brugerens forventninger? For meget eller for lidt?
- Hvordan kan jeg fastholde mine brugere?
Juni: Oprydning
Sommerferien står for døren og giver på godt og ondt et afbræk i vores arbejde. Derfor er juni måned et godt tidspunkt at kigge på alle de forskellige aktiviteter og projekter, der er gang i. Hvad der kan afsluttes inden sommerferien, bør gøres færdigt. Nogle projekter skal måske helt nedlægges. Vi kan sparer energi, tid og ressourcer, hvis vi ikke skal hive gamle uafsluttede opgaver og projekter frem igen efter sommerferien, men i stedet kan starte mere eller mindre på en frisk.
Juli: Gennemfør 5 ting, du normalt ikke får gjort
Juli måned er de fleste steder præget af ferie. Det vil sige, at tempoet som regel er lidt mere afdæmpet. Brug denne måned til at få lavet ting, du ellers ikke har tid til i løbet af året. Det kunne eksempelvis være:
- At arrangere inter uddannelse for de tilstedeværende
- At læse noget faglitteratur
- At rydde op i skuffer og skabe
- At gå tur i frokostpausen
- At tage tidligt hjem og nyde at du har tid til det.
August: Slutspurten planlægges
Vi er friske tilbage fra ferien og har stadig masser af handlemuligheder for resten af året. Derfor er det nu, slutspurten skal planlægges. Hvordan vil vi slutte 2010? Hvilke resultater skal vi have i hus? Hvor og hvordan skal vi sætte ind for at få resultaterne i hus?
September: Ideernes dag
Brug en dag på at få hele organisationens gode ideer op til overfladen. Sæt eventuelt et par temaer op, hvor I gerne vil have at de gode ideer kommer frem. Denne dag er det forbudt at sige: ”Det har vi prøvet før” og ”Det kan ikke lade sig gøre”. Vi realitetstjekker efterfølgende ideerne. Og oftest viser det sig, at selv ved de mest urealistiske ideer, er der noget der kan bruges.
Oktober: Fokus på ydelsen
På denne dag har vi fokus på ydelsen. I de organisationer, hvor man ikke har et direkte salg, kan man tænke på de ydelser, man leverer til borgere, sine interne kunder eller brugere. De spørgsmål man på denne dag kan arbejde med i organisationen er eksempelvis:
- Hvad er det egentlig vi leverer?
- Hvordan kunne vi være bedre?
- Kan vi lære af andre?
- Kunne vi sælge til andre? Til hvem og hvordan?
November: Planlægning af 2011
Det er ikke for tidligt, at vi får lagt en plan for 2011. Hvad vil vi bruge året til og hvad skal indsatsen være? Hvor skal det ledelsesmæssige fokus være i 2011?
December: 2010 lukkes og slukkes
De løse ender for 2010 samles op og bindes. Har du udestående med dine kollegaer, sørger du for at få ryddet op. Bordet skal være rent både i konkret og i overført betydning. Så kan du gå ind i det nye år uden at slæbe en tung bagage fra det forrige år med.
Ovenstående er ment som inspiration. Det kan være, at det passer dig bedre at lægge aktiviteterne anderledes i løbet af året, eller at det er nogle helt andre aktiviteter, du vil tage op i 2010. Det vigtigste er imidlertid, at du får gjort dig nogle tanker om, hvad du vil bruge 2010 til.
Godt nytår!
Kommentarer