3 råd om ledelse fra julemanden

Om du er til jul eller ej, kan du lære noget af julemanden om god ledelse. Læs mere om ham den gamle, og få tre af hans bedste tips.

Skribentinfo

Lad os for artiklens skyld lave den præmis, at julemanden rent faktisk findes. Han bor på Grønland og leverer hver jul gaver til alle søde børn i verden. Det interessante spørgsmål ud fra en ledelsesvinkel er så, hvordan han leder verdens største legetøjsværksted, fyldt med medarbejdere i form af små nisser? 

Måske skal vi ikke anse julemanden som en rar, lettere overvægtig, gammel mand, der nyder at spise brunkager og drikke varm mælk, men nærmere som den administrerende direktør af verdens største og ældste legetøjsbutik. En leder, der altid kommer i mål med sine opgaver, og som altid formår at levere – bogstaveligt talt.

Uanset om du er leder af en daginstitution eller afdelingsleder på et sygehus, kan du ifølge foredragsholder og forfatter Jonathan Yabut lære noget af julemanden:

1. Han sætter klare mål for og motiverer sine nisser

For at kunne nå i mål med at uddele gaver til alle jordens børn, får julemanden hjælp af sine nisser. I værkstedet arbejder nisserne på klassisk samlebåndsmanér, hvor hver nisse har ansvar for en bestemt arbejdsopgave, der i det store hele har betydning for det endelige output.

Julemanden ved, at han vedvarende skal motivere nisserne. Det gør han ved at sikre, at hver enkelte nisse forstår, hvorfor den gør, som den gør, og hvilken effekt dens arbejde har for det endelige resultat. Og det gør, at alle nisserne knokler for at nå i mål med deres opgaver, så de i sidste ende opnår succes.

Akkurat ligesom på julemandens værksted er det vigtigt, at du motiverer dine medarbejdere. Når dine medarbejdere ved, hvorfor de arbejder med deres opgaver og forstår vigtigheden af dem, er der større sandsynlighed for, at de bliver motiveret af det.

Inspirerede og motiverede medarbejdere vil altid forsøge at forstå, hvad formålet med deres arbejde er. Hvor er vi på vej hen? Hvad håber vi at opnå? Gør jeg mit job fyldestgørende nok i forhold til kerneopgaven? Gode ledere sætter ikke kun deres medarbejdere i gang med opgaverne. De sikrer også, at medarbejderne har svarene på disse spørgsmål.

Se også en kort animationsfilm om, hvordan du gør jeres mål og værdier synlige: Kender medarbejderne jeres mål og dine forventninger til dem?

2. Han tager altid tilbage til Grønland

Der er ingen tvivl om, at julemanden på et eller andet tidspunkt i løbet af de sidste hundrede år har været fristet til at peppe de gamle rutiner op. Forestil jer alle de ideer, der går igennem hovedet, når han flyver over byernes tage. Hvor fristende det ville være at vende slæden mod Hawaii og få inspiration til nyt legetøj. På trods af fristelserne ved han, at han altid må vende tilbage til værkstedet i Grønland – så han kan forberede sig til næste år.

Vi lever i en tid fyldt med forstyrrelser. Når vi sidder foran skærmen på arbejdet, bliver vi distraheret af en reklame fra Sun Tours, der fortæller os, hvor billigt det er at tage til Grækenland netop nu. Når vi læser mails igennem, plinger vores telefon for at fortælle os, at DMI varsler vind af stormstyrke. Og alle de små forstyrrelser distraherer os og tager vores koncentration.

Ligeledes er det tilfældet for organisationer. Hvad hvis vi gør tingene anderledes? Ville det være mere effektivt? Nytænkning og innovation kan være godt, men nogle gange bør man stoppe op: Ændrer vi, fordi det er nødvendigt? Eller ændrer vi blot for at ændre? Nogle forandringer kan distrahere en fra den selvsamme vision, som ligger til grundlag for hele organisationens eksistens.

Gode ledere spørger: Hvordan vil denne beslutning påvirke vores organisation? Styrer det os i den rette retning? De går altid tilbage til organisationens ”sande Grønland”, tilbage til organisationens kerneværdier.

Læs også om, hvordan I kan omsætte jeres værdier til hverdagens praksis i artiklen: Fra værdierne på papiret til hverdagen

3. Han kender sine rensdyrs styrker

Vi kender alle til julehittet ”Kender I den om Rudolf”. For de, der ikke har kendskab til sangen, handler den om julemandens rensdyr, deriblandt rensdyret Rudolf, som har en lysende, rød næse. De andre rensdyr gør nar af Rudolf, og ler, så Rudolf han bliver flov over den røde næse – og det er ikke spor sjov. Men julemanden griner ikke. Han vender i stedet Rudolfs unikke næse til noget positivt, da han en tåget julenat ikke kan finde vej.

Som leder gælder det ligeledes om at kunne spotte dine medarbejderes unikke, stærke sider og udnytte dem. Fordelingen af tid vi bruger på at udvikle vores svage sider, sat op mod den tid vi bruger på vores stærke sider, er ofte skævt fordelt. Og det er en skam. For ingen kan være gode til alting, og i stedet for at sigte efter at være middelmådige til alt, bør du i stedet sigte efter at udvikle dine medarbejdere, så de er fremragende inden for netop deres område. Gode ledere spotter deres medarbejderes styrker og hjælper dem med at udvikle dem.

Læs mere om, hvordan I finder frem til jeres styrker i artiklen: Værktøj: Kortlæg dine styrker

Artiklen er frit oversat og redigeret fra “4 leadership lessons you can learn from Santa”.

Glædelig jul!

Skribentinfo

Kommentarer