4 tegn på at du kvæler medarbejdernes arbejdsglæde
Det er naturligt, at du har brug for at føle en vis kontrol som leder. Men for meget kontrol er en tidsrøver, der dræber medarbejdernes motivation og engagement. Læs om fire tegn på, at du mikrostyrer dine medarbejdere.
Skribentinfo
Det kan godt være, at det giver dig ro i maven, at du hele tiden er med på sidelinjen. Men det giver ikke dine medarbejdere samme tryghed, tværtimod kan det forringe kvaliteten af deres arbejde. Læs her, hvordan du spotter, om du mikrostyrer for meget, og hvordan du kan øve dig i at sætte medarbejderne mere fri.
1. Er du med overalt?
I stedet skal du planlægge løbende statusmøder og sætte dem i kalenderen. For at opbygge tillid hos dine medarbejdere, må du give dem friheden til at arbejde og løse deres opgaver selv. Du skal kun træde til, når det er absolut nødvendigt.
2. Går du for meget i detaljen?
Du bør i stedet opfordre dine medarbejdere til at tage ejerskab. Ved at give dem ansvar, lade dem træffe deres egne beslutninger og have tillid til, at de kommer i mål på egen hånd, opnår du samtidig en større tillid til dem. Det avler høj motivation og arbejdsglæde og udvikler tilliden imellem jer.
3. Siger du oftere nej end ja?
Prøv at lytte lidt mere til de ideer, der lander hos dig. Kommer et nej ofte lidt prompte, så øv dig i at tænke, før du taler. Sov evt. på beslutningen. Det kræver øvelse, og I vil formentlig begå fejl undervejs, men fejl er et vigtigt læringsværktøj. Medarbejdere, der ikke er bange for at begå fejl, har større tilbøjelighed til at arbejde kreativt for at finde en løsning, og prøver ofte flere mulige løsninger af. De stræber efter at løse et problem i stedet for at give op.
Læs også: Find ud af om du er en tillidsfuld leder
4. Føler du ofte at det er en ommer?
Men du bliver nødt til at have tillid til, at dine medarbejdere gør det så godt, de kan. Jo mere tillid du viser, jo mere får du igen. Dine medarbejdere vil vokse med opgaverne og have større tro på egne evne. For at tilliden blomstrer og usikkerheden mindskes, er det altafgørende, at I får afstemt forventningerne. Tag et møde med dine medarbejdere, hvor du gør det tydeligt, hvilke forventninger du har, men samtidig afstemmer de forventninger, som medarbejderne har til dig.
Læs også: Afsløring: Lederens 4 dårligste vaner
Der er selvfølgelig nogle medarbejdere, der har brug for ekstra opmærksomhed og hjælp. Men det giver bagslag, hvis det er ubegrundet. Stol i stedet for på dine medarbejdere og uddeleger mere. Det bedste, du kan gøre, er at definere succeskriterierne, tildele ressourcerne, fjerne forhindringer på vejen og lade være med at stå i vejen. Slip tøjlerne og få bedre tid til at lede.
Artiklen er frit oversat og redigeret ud fra artiklerne:
7 signs that you're a micromanager
If You Do These 5 Things, It's Obvious You Are A Micromanager
Kommentarer