5 ledertyper der dræber enhver god ide
God kommunikation gavner effektivitet, hverdag og bundlinje. Så enkelt kan det siges, men mange ledere glemmer at evnen til at lytte er en del af god kommunikation. Det er et problem, for aktiv, engageret lytning er fundamentet for kloge beslutninger og råstoffet for innovative ideer. Læs om de fem ledertyper, der kvæler ideerne, og få råd om hvordan du måske kan blive bedre til at lytte.
Skribentinfo
Den lyttende og tavse leder har ikke samme sociale status i god lederkommunikation. Måske fordi mange tror, at lederen skal udvise handlekraft, og at der derfor ikke er tid til at lytte til medarbejderne. Men det tager ikke længere tid at være god til at lytte, og det giver ikke dårligere resultater. Den gode lytter får frigjort mere tid, fordi lederen får den nødvendige information og hurtigt kan uddelegere arbejdsopgaver.
De 5 ledertyper
1. Den falske lytter: Lederen der lytter, men har sin egen agenda
Her finder vi lederen som en falsk lytter. Der er tilsyneladende åbne ører og åben kropsholdning og tid til, at medarbejderen kan tale. Der er åbenhjertighed, og medarbejderen kan få et ord indført. Lederen får det til at virke, som om han eller hun lytter. Men det er falsk lytning: medarbejderen taler for døve ører. Det er ikke lytning for at få information, inspiration, nye ideer eller for at skabe fælles fodslag. Det er lytning for at finde ud af om medarbejderen mener det rigtige. Lederen sidder med det mest åbenhjertigt lyttende ansigt, men intentionen er skummel og fordækt. Medarbejderen føler, der bliver lyttet. Men typen er løgnagtig, for ingen af ideerne til, hvad I skal gøre, bliver taget videre. Lytningen er blot en skinproces, for lederen har allerede bestemt, hvad han vil gøre. |
2. Den manipulerende lytter: Lederen der styrer medarbejderen i en bestemt retning
Den manipulerende lytter minder om den falske lytter. Ingen af dem er virkelig interesserede i, hvad medarbejderen siger. Den manipulerende lytter er ikke så åben og (tilsyneladende) lyttende som den falske lytter. Den manipulerende lytter taler mere og stiller mange spørgsmål, men han er ikke interesseret i, hvad medarbejderen har at sige. Det er retoriske spørgsmål, der er designet til at styre samtalen i den ønskede retning. Når lederen er tavs og giver medarbejderen mulighed for at tale, er det kun for at forberede det næste træk og argument, der skal flytte medarbejderen ubemærket over på hans side. Lederen lytter kun til medarbejderens argumenter for at kunne hive vedkommende over på hans side. |
3. Den arrogante lytter: Lederen der åbenlyst ikke lytter til medarbejderen
Lederen hvis motto burde være ”mig selv, mig selv, og så min næste hvis det gavner mig selv”. En type, der ved, hvad han vil, og har tænkt sig at trumfe det igennem. Han eller hun ”ved”, at din idé er dårlig, før du overhovedet fremfører den, og han er heller ikke bange for at sige det ligeud. Man ved, hvor man har den arrogante lyttertype: Bag en høj, tyk mur af selvsikkerhed og ligegyldighed over for andres ideer og holdninger. Typen har ikke tid til at lytte, fordi han eller hun har så meget at sige selv. |
4. Den fortravlede lytter: Lederen der bare gerne vil afslutte samtalen
De fleste vil gerne nå frem til gode løsninger. Men den fortravlede leder har et helt fanatisk forhold til afslutning. Ting skal eksekveres, og der skal træffes beslutninger, og det kan ikke gå hurtigt nok. Der er ikke tid til at lytte, og det er for øvrigt også spild af tid og ressourcer at tale og lytte så meget. Her skal bare løsninger på bordet, og det skal den fortravlede ledertype nok sørge for, at der kommer. Han taler ikke selv meget og lytter endnu mindre. Handling er mantraet. |
5. Den åndsfraværende lytter: Lederen der ikke kan holde fokus på det medarbejderen siger
|
Den gode lytter
Her er 8 regler, hvis du kan genkende nogle af ovenstående ledertyper i dig selv og gerne vil blive bedre til at lytte.
|
Artiklen er en redigeret udgave af artiklen "Er din chef en latterligt dårlig lytter?", som tidligere er bragt på Kommunikationsforum. |
Læs også
Jens Arentzens metode
Ti stille når du taler
Kommunikér klogt som leder
Kommentarer