5 råd: Styrk jeres fællesskab på trods af krise
En krise, som den vi står midt i lige nu, kan nemt øge konfliktniveauet, og det kan skade dine medarbejderes relationer – også på længere sigt. Du skal være med til at sikre, at tilliden og fællesskabet bevares. Måske endda styrkes. Læs her, hvordan I sammen bevarer empatien og sikrer fællesskabet.
Skribentinfo
Det ene øjeblik står du med støvsugeren, det næste forsøger du at hjælpe en 13-årig med matematikken, og et splitsekund efter, er der Skypemøde med teamet. Der er sjældent tid til ro og fordybelse, og det kombineret med bekymringerne for, hvordan coronakrisen udvikler sig, tærer på kræfterne.
Og hvad der kan være nemmere at regne på end den 13-åriges matematik er, at når overskuddet er i bund, øges risikoen for et højere konfliktniveau blandt dine medarbejdere. Det, at vi ikke sidder overfor hinanden, som vi plejer, stiller blot nye krav til, hvordan vi tolker hinanden. Det kræver tålmodighed og rummelighed.
Læs også: Spot og håndter krisereaktioner i fællesskab
Dyrk empatien
Desværre kan det knibe lidt med netop tålmodigheden og rummeligheden i disse dage. Det er helt naturligt, at lunten er lidt kortere end normalt. For den nuværende situation ligner ikke noget, vi før har prøvet. Fremtiden er uforudsigelig, og vi er pressede på flere fronter.
Det er nu, I står overfor et vigtigt valg: Vil I lade krisen skade eller styrke fællesskabet på jeres arbejdsplads? For det kan gå begge veje, og du spiller som leder en vigtig rolle i at sætte kursen. Du skal være med til at sikre, at tilliden og fællesskabet bevares - måske endda styrkes.
Men hvordan finder og viser I empati for hinanden, når I hver især mærker, at ressourcerne er ved at være brugt op? Når fokus i højere grad er rettet indad end udad? Amy Gallo peger i an artikel på hbr.org på fem vigtige sætninger eller grundregler, som du kan sørge for, at dine medarbejdere mindes om dagligt:
1. Acceptér, at vi alle tackler det forskelligt
Mind dig selv om og acceptér, at ingen reaktioner er forkerte, vi er bare forskellige og reagerer ud fra vidt forskellige vilkår og udgangspunkter.
Læs også: 9 egenskaber hos den ideelle medarbejder
2. Vær gavmild, når du tolker
3. Anerkend dine egne følelser
Og føler du mere irritation end normalt, så meld også det ud. Jo hurtigere, jo bedre. For noget af den irritation slipper højst sandsynligt også ud med en mail uden, at du nødvendigvis selv når at bemærke det. Og det kan være rart for din kollega at høre, at det ikke er målrettet lige ham eller hende, men derimod handler om noget helt andet.
Husk også, at det absolut ikke nytter noget at bebrejde dig selv efterfølgende, hvis du kommer til at sige eller gøre noget, som du fortryder. Selvbebrejdelse kommer der ikke noget konstruktivt ud af. Jo mere medfølelse du har med dig selv, jo lavere er dit stressniveau, og jo bedre er du til at være en god kollega.
Læs også: 5 tips: Bliv en bedre leder i krisetid
4. Acceptér, at dine kollegaers privatliv nu er relevant også for dig
5. Sammenlign ikke jeres lidelser
Mind dig selv og dine medarbejdere om dette på daglig basis:
- Vi ser ikke alle sammen verden på samme måde
- Vi tackler usikkerhed og stress forskelligt
- De er under et pres, som jeg ikke nødvendigvis ser eller forstår fuldt ud
- Det gavner intet at sammenligne vores udfordringer
- Vi gør det alle så godt, vi kan
Andre gode bud på, hvordan I bevarer kontakten og det gode kollegaskab:
- Hold virtuel fredagsbar, fx med quiz eller bingo
- Hold oftere videomøder, også selvom I ikke nødvendigvis har brug for det i forhold til arbejdsopgaverne
- Forsøg at få lidt humor ind i dine samtaler med medarbejderne, fx ved at du selv viser, at det heller ikke er perfekt hjemme hos dig
- Tal om andet end blot alt det svære
Artiklen er frit oversat og redigeret med afsæt i denne artikel: What Your Coworkers Need Right Now Is Compassion
Kommentarer