6 råd: Sådan giver du feedback til en der råber eller græder

Hvad gør du, når en medarbejder reagerer på din feedback ved at råbe af lungernes fulde kraft, så du ikke kan få et ord indført? Eller hvis han græder, så du knapt kan forstå, hvad han siger? Her får du seks råd om, hvordan du bedst tackler følelsesudbrud, når du giver feedback.

Skribentinfo

Feedback er nødvendig. Og selvom det kan være svært både at give og modtage kritisk feedback, er det vigtigt, at du gør det. I en artikel på Framfort giver de seks råd om, hvordan du bedst tackler at give feedback til en, der bliver vred eller ked af det.

1. Husk, hvorfor du giver feedback

Husk, hvorfor du giver feedback, og fokusér på de gode grunde, der er til, at du giver feedback, selvom du ved, at det kan udsætte dig for voldsomme følelsesmæssige reaktioner. Vælg en ordentlig tone og gennemtænk dine formulering. Husk, at de fleste værdsætter god feedback. 

Mind også medarbejderen om, hvorfor du giver feedback, og hvorfor du deler dine observationer. Ofte er det fordi, du har et ønske om at se vedkommende udvikle sig og få succes i jobbet. Og det er en vigtig pointe overfor medarbejderen.

Læs også: 100 ideer til feedback

2. Forbered dig

Det kan give dig ro at være godt forberedt. God forberedelse er fundamentet for den feedback, du skal give. Vær forberedt med konkrete observationer og eksempler, så du kan reagere på voldsomme følelser på en afdramatiserende måde.

Du kan også forberede dig på at forblive rolig. Det kan du gøre ved at kigge indad og se på, hvordan du reagerer på andres følelsesmæssige reaktioner. Er du bange for konflikter? Eller vred og hævntørstig?

3 principper for virkningsfuld feedback

1. Vær konkret
2. Vær beskrivende fremfor vurderende
3. Fokuser på adfærd, der kan ændres

Læs mere om de tre principper i artiklen: Din guide til positiv feedback som gør en forskel


3. Reager med ro når du møder vrede

Det er en naturlig reaktion at ville give tilbage af samme mønt, når nogen hæver stemmen. Men lad være. Det giver kun modparten en bekræftelse i, at den vrede reaktion var berettiget. Bevar en neutral tone. 

Langsomt kropssprog og tale virker beroligende. Har du fx nogensinde prøvet at råbe langsomt? Held og lykke med det. Og netop derfor anbefaler psykologen Albert J. Bernstein, at du reagerer på en hidsig medarbejder ved at sige: "Jeg vil gerne hjælpe. Er du venlig at tale langsommere?" Det værste du kan sige er: "Stop lige med at råbe."

Læs mere i artiklen: 7 trin til at tæmme din rasende medarbejder

4. Accepter at du ikke kan ændre personen  

Der vil altid være nogle, hvor feedbacken preller af som vand på en gås. Og hvor vedkommende vil fokusere på, at det er dig, der har misforstået situationen, eller ikke forstår noget som helst. Her kan det mindske presset på dig selv, hvis du husker, at det ikke er dit ansvar at ændre vedkommende. Det, du kan stræbe efter er at skabe forståelse ved at være klar og tydelig i den feedback, du giver.

5. Stop samtalen og genoptag den, når følelserne er i ro

Hvis medarbejderen er meget vred eller ked af det, kan det være nødvendigt at afslutte samtalen og genoptage den, når følelserne har lagt sig. Du bør ikke lade medarbejderens reaktion påvirke din plan om at give konstruktiv feedback. Vær fast besluttet på at fuldføre samtalen, når medarbejderen er klar igen. Det kan også være en ide at holde mødet sidst på dagen, så medarbejderen derefter kan gå hjem. Vær forberedt på, at I skal genoptage samtalen en anden dag. 

Vis gerne empati, hvis en medarbejder bliver ked af det. Men medarbejderens reaktion må ikke få dig til at afvige fra formålet med samtalen.

6. Håndter tilbagevendende mønstre

Hvis du bemærker, at nogle medarbejdere altid reagerer på feedback med stærke følelser eller benægtelse, bør du tage fat i problemet og tilbyde din hjælp. Du kan fx sige: ”Jeg har bemærket, at du bliver ked af det/vred, når jeg giver dig feedback. Jeg vil dig det bedste, så hvad kan jeg gøre for at hjælpe dig med at modtage feedback med et mere åbent sind?” 

Feedback – også kritisk feedback ­– er nødvendig. Mind dig selv om, at du gør det fordi, du gerne vil hjælpe vedkommende med at udvikle sig. Du må ikke begynde at undgå situationen ved ikke at give feedback.

Artiklen er frit redigeret og oversat med afsæt i denne artikel: Tips för att ge feedback när någon skriker, gråter eller går till anfall

 

 

Skribentinfo

Kommentarer