7 grunde til du ikke skal være ven med din medarbejder

Det er sjældent en god ide at være private venner med sin medarbejder. Det vil skade din autoritet og respekt som leder blandt dine medarbejdere. Få her syv gode grunde til at undgå private venskaber på jobbet samt råd om, hvad du kan gøre, hvis du alligevel er eller bliver ven med en medarbejder.

Skribentinfo

Vi tilbringer rigtig mange af vores vågne timer på vores arbejdsplads, og i et team, hvor man ser hinanden mange timer hver uge, kan det ikke undgås, at man også udvikler venskaber, hvilket er godt for både den enkelte og for samarbejdet. Det bliver imidlertid et problem i det øjeblik, du enten er eller bliver forfremmet til leder.

Det kan være ensomt at starte som leder på en ny arbejdsplads, og det kan være fristende at udvikle venskaber med de medarbejdere, man klikker bedst med. Det bør du imidlertid undgå.

Få her syv gode grunde til, hvorfor du ikke skal indgå venskaber med dine medarbejdere. 

Derfor skal du ikke være ven med din medarbejder 

1) Dine andre medarbejdere tror du favoriserer din ven

Når du er ven med en medarbejder, udsætter du dig selv for rygtedannelser. Der kan brede sig en idé om, at din ven får alle de gode opgaver og står forrest, når der skal uddeles bonus. Det får de andre medarbejdere til at miste motivationen: Det kan jo ikke betale sig at arbejde hårdt, når du alligevel blot belønner din ven. Det kan i sidste ende betyde, at nogle medarbejdere vælger at skifte job. 

2) Du favoriserer (måske) din ven

Måske har dine medarbejdere noget at have det i. For selvom det ikke er din intention, så vil jeres venskab farve dit blik på din ven, og du vil måske se hans arbejdsindsats, som bedre end den er. Samtidig vil du sandsynligvis føle dig mere tryg ved og stole på dine ven, og derfor er det oplagt at give ham de vigtigste opgaver.

Du kan også let komme til at fortælle din ven ting, som han ikke burde vide som medarbejder. Din ven vil måske også have en forventning om at stå først i køen, når der skal uddeles gode opgaver og forfremmelser, for man hjælper jo sine venner.

3) Du lader din ven slippe billigere 

Det kan være svært at tage lederkasketten på overfor en ven. For venner støtter og bakker hinanden op. Kritikken overlader man til andre. Som leder er du derimod nødt til at evaluere og eventuelt kritisere, også selvom det sker på bekostning af jeres venskab. Derfor kan det være fristende at lade være. Men den går ikke, for hvis ikke du får givet den rette feedback, risikerer du, at din medarbejder ikke leverer det, som er nødvendigt, og jeres samlede produktivitet vil lide under det. 

4) Du bliver for forstående overfor din ven 

Som ven lytter du til din vens bekymringer med medfølelse og forståelse. Du kan naturligvis godt udvise medfølelse og forståelse som leder, men ikke i en grad, så du glemmer din lederkasket, og fx lader din ven slippe af med nogle hårde opgaver, fordi han ”har det lidt svært for tiden”.

5) Din ven underminerer din autoritet og du hans 

Hvis du lader din ven slippe for let, vil det underminere din autoritet blandt resten af dine medarbejdere, der vil opleve forskelsbehandlingen som uretfærdig. For når din ven slipper lettere, så skal de arbejde hårdere. De andre medarbejdere kan også opleve, at ”de samme regler ikke gælder for alle”, hvilket yderligere vil underminere din autoritet og respekt. Det kan blive forstærket af din ven, der måske også har svært ved at adskille, hvornår du er hans ven, og hvornår du er hans leder. Han føler sig derfor langt mere fri til fx at kritisere dine beslutninger. 

Omvendt kan jeres venskab også have konsekvenser for din ven. Han kan risikere at blive frosset ude, fordi han altid vil blive set som dine forlængede ører. Hvis han faktisk gør sig fortjent til særlig anerkendelse eller en bonus, så vil hans kollegaer altid blot sige, at han har fået den, fordi han er din ven. 

6) Du er for hård ved din ven 

For at undgå den mistanke, kan du risikere at ende med at behandle din ven dårligere end andre. Af frygt at blive mistænkt for at favorisere ham, giver du ham de mest upopulære opgaver og undlader at give ham den lønforhøjelse, han faktisk fortjener. 

7) Det er svært at fyre en ven 

Det er aldrig sjovt at skulle fyre en medarbejder, men det er endnu værre at skulle fyre en ven, da man så samtidig mister et venskab. Det kan imidlertid blive nødvendigt at fyre en ven, der fx ikke længere passer ind i strukturen, eller som ikke løser sine opgaver. 

Du kan godt være venskabelig med dine medarbejder 

Selvom det er problematisk at være nær personlig ven med en medarbejder, så er der intet galt i at være venskabelig overfor dine medarbejdere. Tværtimod er der mange fællestræk mellem venskaber og et godt forhold mellem medarbejder og leder.

Det gælder fx:

  • Empati: Som leder ønsker du, at dine medarbejdere trives både på jobbet og derhjemme. Derfor kan du sagtens gå ind i rollen, som den der lytter til deres problemer og forsøger at hjælpe dem. Det gavner både dem og dig. 
  • Ærlighed: Er en vigtig ingrediens i både venskaber og i forholdet mellem leder og medarbejder er ærlighed. Det er nødvendigt, at både medarbejder og leder kan sige sin ærlige mening, også selvom den måske ikke altid er lige populær. 
  • Tillid: Ærlighed fungerer bedst, hvis der også er tillid mellem parterne. Derfor er det essentielt at have et tillidsfuldt forhold til ikke blot dine venner, men også dine medarbejdere.  
  • Støtte og hjælp: Du ønsker både for dine venner, men også for dine medarbejdere, at de får succes. Som leder er det netop en af dine roller at hjælpe dem med at vokse og udvikle sig fagligt og få succes med det. 

Du betyder også, at du ikke altid skal blive hjemme, når dine medarbejdere går ud sammen. Du kan sagtens gå ud og drikke en øl med dem. Bare husk, at du ikke skal være den sidste, der går. Dine medarbejdere skal have en mulighed for at tale frit om deres arbejde og om dig, når du ikke er der. 

Hvad gør du, hvis du alligevel er ven med en medarbejder 

Hvis du alligevel bliver eller allerede er ven med en medarbejder, så kan du gøre disse fire ting for at minimere skaderne: 

Tag en samtale, hvor I afstemmer forventninger 

Hvis det ikke er muligt, så undgå at lede din medarbejder direkte, så tag en snak med ham, hvor du forklarer ham situationen. Forklar, hvorfor jeres venskab kan blive problematisk for jer begge, og gør det derefter klart, at når I er på arbejde, så er du ikke hans ven, men hans leder, og du vil behandle ham på lige fod med alle andre. 

Spørg en tredjepart til råds 

Hvis du oplever, at du alligevel har svært ved at skille dine to roller ad, så find en tredjepart uden for dit team eller din afdeling, som du kan spørge til råds, når der opstår situationer, hvor du er i tvivl. 

Hold venskab og arbejde skarpt adskilt 

Forsøg så vidt muligt at holde jeres venskab og jobbet adskilt. Undlad at snakke om arbejdet, når I ses i fritiden, og undgå at snakke som venner på arbejdet.

Vær diskret 

Sørg for, at dine medarbejdere ikke oplever dig være mere venskabelig overfor din ven, end du er overfor alle andre. Pas også på med at lægge billeder på de sociale medier, hvor I laver ting sammen. Dine andre medarbejdere vil ikke bryde sig om at blive mindet om, at deres kollega har en særlig adgang til dig, som de ikke har. 

Kilder: 

Huffington Post: Why Bosses and Employees Shouldn' Be Friends

INC: 7 Reasons You Can't Be Friends With Your Employees

TeamGantt: How to Balance Between Being a Buddy and a Boss

 

Læs også:

Fra kollega til leder – det skal du være opmærksom på

Kollega i går, leder i dag

Sådan smadrer du din troværdighed

Få dine medarbejdere til at dele mere viden

Væksthusets publikation: Let vejen for de nye ledere

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer