7 utrolige historier der får dine problemer til at blegne

Hvad gør du, hvis din ekskæreste, som du gik fra uden et ord, pludselig skal være din chef? Eller hvis din medarbejder bider en kollega? Disse dilemmaer og andre store og små arbejdsrelaterede spørgsmål giver en amerikansk blog svar på. Læs med her.

Skribentinfo

Af Pernille Bekke, Lederweb

På "Ask a Manager", en populær amerikansk blog om ledelse, kan alle skrive ind og få luft for deres frustrationer samt få svar på deres arbejdsrelaterede spørgsmål. Det er der rigtig mange, der gør, og det er ikke småting, der bliver vendt.

Her kan du læse et udpluk, der måske vil få dig til at værdsætte din arbejdsplads mere end, du allerede gør.

1. Min kollega stjal min madpakke, blev syg, og giver nu mig skylden

En medarbejders madpakke stod i køkkenet med navn på. Det stoppede dog ikke en anden medarbejder fra at smage. Medarbejderen, der smagte den andens madpakke, kom løbende ud fra køkkenet med vejrtrækningsproblemer og løb direkte ud på wc'et og kastede op. Vedkommende anklagede efterfølgende sin medarbejder for at forsøge at forgifte ham, og HR og ledelsen blev inddraget.

2. Jeg bed min kollega

En medarbejder skriver, ind og fortæller, at hun har bidt en kollega. Hun var gennem længere tid udsat for en masse mikro-aggressioner fra sin kollega. Det kulminerer en dag, da hun står med en masse papirer i den ene hånd og en varm kop kaffe i den anden. Hun vil passere kollegaen, som står i døren, men han flytter sig ikke, selvom hun beder ham om det flere gange. Af ren frustration bider hun ham. Medarbejderen skammer sig efterfølgende og søger råd om, hvordan hun tackler situationen. 

3. Min chef vil donere sin nyre til mig

En medarbejder skriver, fordi hun er kommet i en vanskelig situation. Hun har længe haft en alvorlig nyresygdom. Den er blevet værre, og hun er i dialyse og skal have en transplantation. Fordi hendes sygdom er blevet forværret, har hun orienteret sin chef, som hun kun har haft i et halvt år, om at hun vil være væk nogle timer hver uge for at få sin behandling. Chefen har været en god støtte. Men det er næsten for meget. Han besøger hende, når hun får sin behandling. Ikke på grund af arbejde, men for at tilbyde sin støtte. Medarbejderen værdsætter det, men fordi hun bliver træt og nogle gange syg under behandlingen, vil hun egentlig gerne være alene. Og det har hun sagt til chefen, og det har han lyttet til. Men nu er der opstået et andet dilemma. Chefen har nemlig tilbudt hende sin ene nyre. Medarbejderen er i tvivl om, hvad hun skal gøre. Hvis hun siger ja, udsætter hun også sin chef for fare. Og hvad hvis hun siger ja, bliver rask og finder et nyt arbejde efter nogle måneder. Er det ok?

4. Dumme-hat

En medarbejder søger råd om, hvordan hun tackler at arbejde i en virksomhed, som går meget op i offentlig ros og fordømmelse. Der er ca. 350 ansatte, og de arbejder i et åbent kontorlandskab. Hvis du gør noget godt, vil din leder eller en anden, der er højere i hierarkiet, stille sig op ved dit skrivebord og offentligt erklære, hvilket godt stykke arbejde, du har lavet. Laver du fejl eller noget forkert, så vil lederen råbe op foran alle dine kollegaer.

Der er ikke nogen opfølgning på, hvorfor du lavede fejlen, eller hvordan du forhindrer det en anden gang.  Medarbejdernes præstationer bliver også evalueret via et pointsystem. Alle på arbejdspladsen samles og dem, der har flest point får en kontant belønning på 200 kr. Dem der er nederst på listen får en dumme-hat, som de skal have på. Hvis de stadig er i bunden næste gang, der tælles point, bliver de fyret.

5. En medarbejder vil ikke komme tilbage før hendes kollega bliver fyret

En leder skriver, fordi hun er kommet i en vanskelig situation med to medarbejdere: Liz og Jack. De to kommer tilbage fra et møde ude i byen. Ifølge Liz var der en fugl på fortovet, og da den flyver forbi løber Jack. Liz gik foran Jack og på vejen forbi hende, får han skubbet til Liz, som falder ud på vejen og bliver ramt af en bil. Hun brækker armen og ligger på sygehuset i fire dage. Jack hjalp ikke Liz, da hun faldt men holdt sig i baggrunden.

Jack fortæller efterfølgende, at han har fobi for fugle, og viser også en erklæring fra en terapeut, hvor der står, at han er i behandling for sin fobi og angst og har været det i 2 år. Liz vil ikke komme tilbage til sit arbejde før Jack er fyret. Og da hun finder ud af, at det ikke sker, så siger hun selv op. Lederen vil meget gerne have Liz tilbage, da hun er en dygtig medarbejder, men samtidig vil hun ikke fyre Jack.

6. En medarbejder laver magiske forbandelser over sine kollegaer

Konflikter findes på alle arbejdspladser, men dette er heldigvis ikke noget, der sker så tit. En HR-medarbejder bliver tilkaldt en skole for at tale med en af rengøringsmedarbejderne, fordi hun går og laver magiske forbandelser over hendes kollegaer. Det skræmmer dem. Medarbejderen fortalte, at hvis nogen gjorde hende sur, så virkede det at lave forbandelser, og at hun i sit hjem har stearinlys og remedier til at lave forbandelser.

7. Stak af fra kæreste for 3 år siden, og nu skal hun være hans chef

En ung mand skriver ind, fordi han ikke ved, hvad han skal gøre. Han valgte at forsvinde fra sin kæreste igennem 3 år. Han orkede ikke dramaet med at slå op med hende. Han forlod landet for at starte på et nyt arbejde på en international skole. Han fik succes, og var glad for sit nye arbejde. Indtil han fandt ud af, at hans ex havde fået tilbudt et job på samme skole. Hun skulle være hans leder.

Alison Green har igennem de sidste 12 år svaret på amerikanernes spørgsmål omkring arbejde på bloggen Ask a Manager.Det er alt fra spørgsmål om, hvordan man skriver en opsigelse, beder om lønforhøjelse, svarer på chefens uretfærdige kritik. Men det er også de mere penible situationer som ovenstående eksempler og, hvad man fx gør, når ens chef begynder at date ens far, eller hvordan man fortæller receptionisten, at hun skal lade være med at kramme alle.

Skribentinfo

Vurdering

4,0 /5

1 vurderinger

Kommentarer