Hvordan du har det, påvirker ikke kun dig selv, men også dine medarbejdere. Læs, hvorfor du skal sætte omsorg for dig selv i højsædet, og få råd om, hvordan du konkret gør - selvom opgaverne kommer flyvende, og du føler dig som sidste mand på dækket.
Du drukner i opgaver, hvis din ledelse er styret af dit behov for kontrol, for så uddelegerer du ikke nok, og medarbejderne går glip af værdifuld læring. Læs om fem tegn på, at du mikrostyrer – og få inspiration til at ændre din adfærd.
Står du med følelsen af, at du har tabt dit publikum, når du præsenterer noget? Travlhed, e-mails og sociale medier er dine værste konkurrenter, når det handler om at vinde andres opmærksomhed. Læs her, hvordan du laver præsentationer, der får folk til at lytte.
Det er med god samvittighed, at du kan sætte dig til rette foran tv’et med hånden dybt begravet i posen med juleskum og se Charles Dickens' juleeventyr, for den indeholder overraskende mange læringspunkter for ledere. Få dem her.
Vanskelige samtaler er vanskelige af en årsag. Men undgår eller udskyder du dem, vokser problemerne sig typisk større. Dog skal du veje dine ord på en guldvægt, når du tager samtalen. Læs her, hvilke ord du skal undgå.
Grundlaget for en god og produktiv dag begynder inden, du er ude af døren. Tjek her, om du begår nogle af de typiske fejl i din morgenrutine, og få råd om, hvordan du sikrer høj motivation og engagement gennem hele dagen.
Gruer du hver uge for, at det igen bliver mandag, så skal du nu slå ørerne ud. Her får du nogle få tips, som du kan implementere i hverdagen, så mandage bliver nemmere at komme igennem.
Læs mere
Psykologisk tryghed: "En enkelt person i teamet kan ødelægge den"
"I hvor høj grad har du oplevet, at den psykologiske tryghed er blevet nedbrudt?". Sådan lød spørgsmålet på et webinar om psykologisk tryghed. Desværre svarede hele 69 pct. af de adspurgte, at de ofte oplevede det. Læs her, hvorfor du bør få bugt med psykologisk utryghed, og få et konkret værktøj til at håndtere det.
Opfører du dig som redningsmand, pleaser eller politiker? Så skal du passe på, for det kan meget vel skade din ledelse. Læs her mere om syv personlighedstræk, du skal være varsom med som leder.
Læs mere
De 5 største fejl når du overbringer dårlige nyheder
Måden, du giver medarbejderne besked om ændringer, der påvirker deres arbejdsliv i en negativ retning, har betydning for, hvordan de opfatter dig og jeres organisation. Få her fem råd om, hvad du skal undgå, når du skal overbringe de dårlige nyheder.
Chefer efterspørger initiativrige ledere, og nogle drømmer ligefrem om ”ulydige” ledere. Derfor skal du ikke blot parere ordrer. Du skal nysgerrigt undersøge nye muligheder på grænsen af det velkendte, når du leder op ad. Hvordan gør du det? Det får du her en række råd om.
En medarbejder fortæller om sin leder, der er fraværende og giver for frie tøjler. En anden medarbejder beklager sig over sin leder, der tyranniserer arbejdspladsen. Hvilken historie gør størst indtryk på dig? Ofte får den tyranniserende leder alt opmærksomheden, mens den fraværende i det stille kvæler medarbejdernes motivation.
Anbefalingen er, at et voksent menneske skal sove mellem syv og ni timer hver nat. Det er dog de færreste, der får de anbefalede timer på ryggen, og undersøgelser viser, at hele 60 pct. af danskerne er generet af søvnproblemer. Dette tal er muligvis endnu højere nu, hvor coronakrisen raser. Læs om bivirkninger ved søvnmangel, og få råd om, hvordan du løser dine søvnproblemer.
Man skal give lidt af sig selv og sin personlighed på jobbet. For uden det, kan man ikke skabe tillidsfulde relationer til hinanden, og netop tillid er altafgørende for et succesfuldt samarbejde. Læs her mere om, hvorfor tillid er så vigtigt på jobbet.
Feedback er vigtigt, både for dig og dine medarbejdere. Men det kan gå grueligt galt, hvis du ikke er klar til at give den. Har du det rette mindset? Få her en liste, som du kan bruge til at tjekke efter, om du er klar til at give feedback.
De udviser høj moral, er åbne for nye ideer og har lyst til at udvikle andre. Det er nogle af de egenskaber, succesfulde ledere besidder. Læs her mere om de fem vigtigste lederegenskaber – ifølge lederne selv.
Vores tid kalder på modige ledere, der tør være sårbare, fejle, udleve deres værdier og som tilskynder til ro, leg og hvile. Læs her om fej ledelse og få den modige leders modsvar. Kan du tjekke af under alle punkter?
Brainstorm i stilhed, tegn mere og benyt to-styks-pizza-reglen. Det er nogle af de tips, der hjælper jer til mere effektive møder. Få her tips til en bedre og mere effektiv mødekultur.
Når du som leder møder på arbejde selvom du er syg, sladrer eller tager telefonen i storrumskontoret, begår du en fejl, der kan skade relationen til dine medarbejdere. Læs mere om de umiddelbart uskyldige ting, du måske gør, der forstyrrer andre på jobbet.
Kniber det med koncentrationen på arbejdspladsen? Det kan faktisk godt skyldes temperaturen, de mennesker I omgiver jer med, eller mangel på planter. Læs her om fem indretningsfejl, der kan påvirke jeres produktivitet negativt.
En smartphone giver dig mulighed for altid at være på. Den er også en farlig tidssluger. Som leder kan du ved at reducere de digitale forstyrrelser fremme medarbejderes engagement og koncentration. Få fire råd om, hvordan du sikrer dine medarbejderes koncentration.
Læs mere
4 grunde til at dine medarbejdere mister motivationen
Lysten til at få ordnet de svære opgaver, i stedet for at udsætte dem. Og evnen til at fastholde fokus, til trods for forstyrrelser. Det er motivation. Her kan du læse om fire motivationsfælder, og hvordan du undgår, at dine medarbejdere falder i dem.
Nu skal du igen vågne til lyden af vækkeuret, madpakkerne skal smøres og indholdet i din indbakke leder ikke tankerne hen på Jussi Adler-Olsens nyeste krimi. Ferien er slut, og nu venter hverdagen. Her får du fem råd om at komme godt tilbage efter ferien.
Er du en af dem, der har slugt hvert et afsnit af den populære serie Game of Thrones? Eller aner du ikke, hvem Cersei Lannister er? Det er sådan set lige gyldigt. Alle kan lære noget om god (eller dårlig) ledelse af serien. Her får du fire råd fra Game of Thrones om god ledelse.
At få opbakning fra dine medarbejdere til nye initiativer er vigtig for organisationens succes. For at få det, skal du kunne respondere på en tålmodig og pæn måde, når dine medarbejdere er uenige. Det kræver, at du er fordomsfri, lytter til feedback og kan forene forskellige synspunkter. Få her fire råd om, hvordan du kan lykkes med nye tiltag ved at tage hånd om de konflikter der opstår undervejs.
Du kender sikkert mange gode ledere. Men hvad er det, denne leder gør, som gør lederen særligt god? Her kan du læse om 11 afgørende vaner gode ledere bør have.
Julefrokosten står for døren, og sammen med den følger overvejelserne om, hvordan en leder bør opføre sig: Skal du gå tidligt hjem og lade medarbejderne feste alene, eller skal du droppe distancen og slå dig løs til Wham’s Last Christmas?
Hvis du vil have fuld valuta for de kurser, du sender dine medarbejdere på, skal du skabe en stærk læringskultur. Få fire råd om, hvordan du sikrer, at dine medarbejdere ser læring som en mulighed for udvikling, der gavner både dem selv og hele arbejdspladsen.
Mange beklager sig over møder, og bemærkninger som ”vi har for mange møder”, ”de er spild af tid” eller ”vi får ikke udrettet noget” høres tit. Læs her, om syv tips, der kan hjælpe dig med at gøre de møder, du indkalder til, mere interessante.
Læs mere
Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte
Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.
De fleste ledere har sikkert haft en medarbejder, som har mistet motivationen. Det er frustrerende, og det kan være svært for både dig og dine andre medarbejdere, at have medfølelse for en demotiveret medarbejder. Men det lønner sig at have medfølelse. Her får du en guide til, hvordan du ved at aktivere medarbejdernes søgesystem, får pustet nyt liv i motivationen.