Artikler



  • Marlene Mee Ahrens
Viser 31 / 31
Ingen resultater.
  • Hjælp dine medarbejder af med overspringshandlingerne

    Overspringshandlinger er noget alle gør. Men hvis man gør det for meget, overskrider man sine deadlines, og det kan i sidste endeføre til usikkerhed og lavt selvværd hos den, der udskyder. Læs her, hvordan du bedst hjælper en medarbejder, der er fanget af overspringshandlinger.

    Læs mere
  • Sådan får du en sygemeldt godt tilbage

    Det kan være svært, når en langtidssygemeldt skal vende tilbage på arbejdet. For hvor meget kan medarbejderen klare? Og hvordan bliver han modtaget af kollegerne? Få her forskernes bud på, hvordan du bedst integrerer en medarbejder på arbejdspladsen igen.

    Læs mere
  • Advarsel: For søde chefer spænder ben for sig selv

    De fleste af os vil gerne være vellidte af andre. Det gælder også ledere, men som leder skal du passe på med at blive for sød. For en sød chef er ikke nødvendigvis en god chef. Find ud af her, om du er for sød, og hvad du kan gøre ved det.

    Læs mere
  • Træn dig mere mentalt robust

    Robuste medarbejdere og ledere er meget efterspurgte, hvis man skal tro diverse stillingsopslag. Men hvad betyder det egentlig at være robust? Her får du psykologens svar på, hvad robusthed er, og hvordan du træner dig mere robust i hverdagen.

    Læs mere
  • Værktøjskasse til at lede en forandring

    Det kræver en klar vision, gode relationer og ikke mindst tålmodighed, hvis du skal have succes med at gennemføre en forandring. Her får du nogle af de bedste redskaber fra Lederweb til at løse nogle af de største udfordringer ved at lede forandringer.

    Læs mere
  • 7 grunde til du ikke skal være ven med din medarbejder

    Det er sjældent en god ide at være private venner med sin medarbejder. Det vil skade din autoritet og respekt som leder blandt dine medarbejdere. Få her syv gode grunde til at undgå private venskaber på jobbet samt råd om, hvad du kan gøre, hvis du alligevel er eller bliver ven med en medarbejder.

    Læs mere
  • Sorry - jeg kan ikke nå det!

    Vi kender alle frustrationen, når en anden ikke overholder en aftalt deadline. Men nogle gange sker det også for dig. Hvad gør du, når du ikke kan nå at levere til den aftalte tid? Her får du syv råd om, hvordan du håndterer situationen.

    Læs mere
  • Undgå konflikter mellem introverte og ekstroverte

    Det kan slå gnister, når introverte og ekstroverte skal arbejde sammen, og resultatet kan blive, at alting brænder sammen. Håndteret rigtigt kan modsætningerne til gengæld blive til en styrke, der giver mulighed for at skabe noget ekstraordinært. Læs her, hvordan du samarbejder med din modsætning.

    Læs mere
  • 6 trin til at tackle en irriterende medarbejder

    Din medarbejder snerrer af dig eller har en vane, der får dit blod til at koge. Det kan være fristende at ignorere problemet. Men at gøre ingentinggør det kun værre. Få her en metode på seks trin til at fortælle en medarbejder, at han gør noget, der skader jeres samarbejde.

    Læs mere
  • Sådan holder du hovedet koldt i en ophedet samtale

    Det er svært ikke at lade sig rive med, når en samtale går fra at være konstruktiv til konfliktfyldt. Man får let sagt noget, der både kan skade dine relationener, og som gør det svært at opnå det, der var formålet med samtalen. Få tre metoder til at holde hovedet koldt i den slags situationer.

    Læs mere
  • Fra irritation til samarbejde med 10 regler

    Hvis du vil have dine medarbejdere til at levere optimalt som team, skal du ikke blot have styr på arbejdsgangene i gruppen, men også sørge for, at der er sociale regler for jeres samarbejde. På den måde kan du skabe et sammentømret team, der samarbejder uden fnidder og frustration. Få her to værktøjer til, hvordan du skaber klare regler for jeres samarbejde.

    Læs mere
  • Drop NPM og få mere tid til kerneopgaven

    Mange offentlige ledere føler sig i dag fanget i et bureaukrati af målstyring, kontrol og dokumentation. Det skyldes de seneste 20 år med New Public Management ifølge professor i organisationsteori Ralph D. Stacey. Lederweb har interviewet ham om, hvad ledere selv kan gøre for at håndtere dokumentationspresset.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du brølere med medfølelse

    Hvis din medarbejder har begået en kæmpe brøler, der har skadet jeres organisation, er den naturlige reaktion ofte vrede eller irritation samt sanktioner mod medarbejderen. Men måske burde du i stedet reagere med medfølelse. Læs om hvorfor, og få råd om hvordan du gør.

    Læs mere
  • Bliv en bedre leder af at stirre ud i luften

    Det kan betale sig at lade tankerne vandre væk et øjeblik. For mens du tager en pause, er din hjerne i gang med at løse komplekse problemer og få nye idéer. Læs om, hvorfor små pauser er nødvendige for, at du kan forblive skarp og produktiv.

    Læs mere
  • Derfor skal du læse skønlitteratur i ferien

    Det kan være en god idé at læse, hvis man vil være en bedre leder, men det behøver ikke altid være bøger om ledelse. Du kan også blive en bedre leder af at læse skønlitteratur ifølge forskningen. Få forskernes tre grunde til, at du med god samvittighed kan nyde din sommerferie med en roman i hånden.

    Læs mere
  • Du skal forebygge mobning

    Mobning har store personlige omkostninger for offeret, men hele organisationen bliver påvirket, hvis der mobbes på en arbejdsplads. Mobning trives særligt i stressede arbejdsmiljøer med dårlig ledelse, og kan sagtens forebygges. Ny forskning viser, hvordan du som leder skal forebygge mobning.

    Læs mere
  • Selvledelse giver ikke mere stress

    Hjemmearbejdspladser og fleksible arbejdstider betyder flydende grænser mellem privatliv og arbejdsliv. Forskere har længe ment, at det skabte øget stress, men en ny undersøgelse viser, at folk, der leder sig selv, har en bedre balance mellem privat- og arbejdsliv end andre.

    Læs mere
  • Udstrål dit lederskab

    Hvis du vil opfattes som en god leder, er det vigtigt, at du ikke blot evner at lede, men også udstråler lederskab. For vores udstråling har mindst lige så stor betydning for, hvordan vi bliver opfattet som vores handlinger. Med andre ord skal du kunne spille rollen som leder. Læs her, hvordan du lærer at mestre den rolle.

    Læs mere
  • Spænder du ben for dig selv?

    Mange ledere har både drømmen om og talentet til at blive excellente ledere og nå op på de øverste ledelsestrin, men alligevel lykkes det aldrig. Tre ledelseseksperter giver her 5 bud på, hvorfor og hvordan ledere spænder ben for sig selv og deres udvikling som ledere

    Læs mere
  • Lidt for smart i en fart

    Der skal være plads til de små kvikke bemærkninger på arbejdspladsen, men handler bemærkninger om kollegaen, så er grænsen hårfin. Det viser en ny undersøgelse fra HK. Sjove bemærkninger kan let opfattes som sårende af den, det går ud over.

    Læs mere
  • Mindre kontrol giver mere videndeling

    Holder dine medarbejdere på deres viden? Så skal du måske se på måden, du motiverer dem. En undersøgelse viser nemlig, at medarbejderne er mindre tilbøjelige til at dele deres viden, hvis de bliver kontrolleret og ikke oplever frihed i deres arbejde.

    Læs mere
  • Derfor falder jeres strategi til jorden

    Alt for ofte ender strategiudvikling med floskler på papirfarverige plakater, mens medarbejderne gør som de plejer, og de ønskede resultater udebliver. Forklaringen findes i de forestillinger om både organisation og medarbejdere, som de fleste ledere bærer rundt på. Læs her, hvordan du skaber og udmønter en strategi, der virker.

    Læs mere
  • Året der gik

    2010 har været et hektisk år præget af nedskæringer og omstruktureringer. Sådan lød skudsmålet af året 2010, da vi spurgte de tre ledere, der for nylig modtog Den Kommunale Lederpris. De fortæller her om deres oplevelse af året der gik.

    Læs mere
  • Det læste lederne i 2010

    Året går snart på hæld, og her på Lederweb har vi gjort status over, hvad der har været de mest populære artikler blandt vores læsere. Her får du de fem mest brugte værktøjer og de fem mest læste artikler. Måske var der en af dem, du ikke fik læst?

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den svære samtale

    Hvordan får du sagt til Poul, at han er opfarende og taler grimt til sine kollegaer, uden at han råber højt og smækker med døren? Hvordan får du taget hul på samtalen om Annettes alkoholmisbrug? Læs her, hvordan du håndterer de vanskelige samtaler, som du helst ville være foruden.

    Læs mere
  • Når det næstbedste er det bedste

    Travlhed er engagerende, men stress er ødelæggende og grænsen er hårfin, som de har erfaret på en akutmodtageafdeling, hvor sygefraværet er kravlet op på 12 procent. Læs her, hvordan man kan få sygefraværet ned og trivslen op ved blandt andet at opstille realistiske succeskriterier

    Læs mere
  • Dårlige ledere giver medarbejdere stress

    Når en medarbejder bliver stresset, så plejer man først og fremmest at kigge på arbejdsbyrden. Men en stor nordisk undersøgelse viser, at en dårlig leder er den hyppigste årsag til, at medarbejdere får stress. Lederen spiller ifølge undersøgelsen en nøglerolle både for medarbejdertrivsel, rekruttering og effektivitet

    Læs mere
  • Bliv en lykkelig leder

    Går du rundt og er lidt utilfreds med dit lederjob, så er der en stor chance for, at dine medarbejdere er utilfredse med dig. For din tilfredshed eller mangel på samme påvirker dine medarbejderes trivsel. Her får du 11 gode råd til, hvordan du kan blive mere tilfreds som leder.

    Læs mere
  • Vend dine fejl til en succes

    Alle begår fejl og selv toppolitikere som Lene Espersen og Helle Thorning-Schmidt kan begå brølere, som vi har set over sommeren. Men en fejl behøver ikke at blive en katastrofe for karrieren. Læs her, hvordan du gør dine fejl til nyttige erfaringer.

    Læs mere