Artikler



  • Trine Nexmand Rofelt
Viser 33 / 33
Ingen resultater.
  • 10 tegn: Er din medarbejder på vej væk?

    ”Det var jeg slet ikke forberedt på!”. Reagerer du også sådan, når en opsigelse fra en god medarbejder lander på dit bord? Du har faktisk mulighed for at være på forkant med det. Læs her, hvilke ti tegn der indikerer, at din medarbejder er på vej væk, og hvordan du håndterer det.

    Læs mere
  • 5 fejl du bør undgå når du ansætter

    Genbrug jobbeskrivelsen fra sidst, tal solen sort og kør ansættelsessamtalerne på rutinen. Læs her, hvad du skal styre uden om, når du skal finde den rigtige medarbejder, og få råd om, hvad du i stedet skal gøre.

    Læs mere
  • Mød en leder: "Husk, at du har to ører og en mund"

    Hvad fylder mest i dit lederjob lige nu? Hvad bliver din største ledelsesudfordring de næste 3-5 år? Og hvad vil du gerne have, at dine medarbejdere siger om dig som leder? Læs med, når Louise Manstrup, forstander på et socialpædagogisk udviklingscenter i, svarer på otte spørgsmål om ledelse.

    Læs mere
  • 7 råd der øger dine medarbejderes engagement og robusthed

    Engagement og robusthed er afgørende for, at medarbejdere kan tackle svære situationer og udfordringer, viser undersøgelser. Læs her, hvordan du ruster dine medarbejdere til de udfordrende situationer, I også vil møde fremover.

    Læs mere
  • Advarsel: Undgå at være den sidste der ved besked

    Har du en fornemmelse af, at du går glip af vigtige informationer? Til trods for, at du som leder har adgang til et hav af kommunikationskanaler? Så handler det måske om, at du skal blive bedre til at lytte. Læs her, hvordan du bliver bedre til at lytte.

    Læs mere
  • Leder: ”Du skal ikke gå i seng og tænke over, om alle kan lide dig”

    Tillid under ansvar, ærlig feedback og et stærkt arbejdsfællesskab er vigtigt for skoleleder Marco Damgaard. Og så skal man som leder gøre tingene ordentligt. Læs med her, når skolelederen fortæller, hvad der er vigtigt for ham i hans ledelse.

    Læs mere
  • Den perfekte medarbejder: 9 ting du skal kigge efter

    Evnen til at samarbejde og arbejde selvstændigt. Læs, hvilke egenskaber du skal være på udkig efter næste gang, du ansætter.

    Læs mere
  • 7 ting du kan gøre for at tackle en konflikt

    Det er svært at bevare roen, når der er en konflikt på trapperne. Men ledelse indebærer ofte konflikter, og ansvaret for den gode konflikthåndtering ligger hos dig. Få her syv råd, du kan gøre brug af, når du kan mærke, at irritationen bobler.

    Læs mere
  • 10 ting: Det gør den gode leder

    Du tager svære beslutninger, der sikrer alles bedste. Du inkluderer, og du stopper dig selv, inden du kommer til at detailstyre dine medarbejdere for meget. Læs her om de ti vigtigste handlinger, den gode leder gør. Hvor mange af dem mestrer du mon?

    Læs mere
  • Hvordan har dine medarbejdere det egentlig?

    Social isolation, hjemmearbejde eller et arbejde med ekstra mange vagter og risiko for smitte. Det er blevet faste elementer i manges hverdag, og de kæmper lige nu med at holde fanen højt. Selvom det er grænseoverskridende, er det vigtigt, at du taler med dine medarbejdere om deres mentale tilstand i denne tid. Læs her, hvordan du kan tage hul på de svære samtaler.

    Læs mere
  • Afsløring: Lederes 4 dårlige vaner

    Vi har alle dårlige vaner, vi med glæde vinker farvel til. Men det kan være langt nemmere sagt end gjort. Læs her om de fire mest typiske dårlige vaner blandt ledere, og få råd om, hvordan du kommer dem til livs. Hvis altså du kan genkende en enkelt eller to af dem hos dig selv.

    Læs mere
  • Animation: Kendetegn ved et velfungerende ledelsesteam

    Ledelse er en holdindsats. Men hvordan får man et hold med lutter anførere til at spille godt sammen? Se med her og bliv klogere på, hvad der kendetegner det exceptionelt velfungerende ledelsesteam.

    Læs mere
  • 5 spørgsmål der afslører en lav grad af følelsesmæssig intelligens

    Ledere med en veludviklet empati, selverkendelse og situationsfornemmelse står langt stærkere end deres kollegaer, der måske har lidt sværere ved at se sig selv eller vise omsorg. Men hvordan ved du, om du står lidt svagt i forhold til den følelsesmæssige intelligens? Besvar fem spørgsmål og bliv klogere på, hvor du står.

    Læs mere
  • Ved du, hvad dine medarbejdere forventer af dig?

    Et godt samspil mellem leder og medarbejdere bygger blandt andet på, at man kender hinandens forventninger til god ledelse. Se med her og bliv klogere på de forventninger, dine medarbejdere har til dig.

    Læs mere
  • 5 råd: Styrk jeres fællesskab på trods af krise

    En krise, som den vi står midt i lige nu, kan nemt øge konfliktniveauet, og det kan skade dine medarbejderes relationer – også på længere sigt. Du skal være med til at sikre, at tilliden og fællesskabet bevares. Måske endda styrkes. Læs her, hvordan I sammen bevarer empatien og sikrer fællesskabet.

    Læs mere
  • Sådan er du en nærværende leder på afstand

    Det kan godt være svært at være nærværende, når du ikke ser dine medarbejdere dagligt. Men det kan heldigvis godt lade sig gøre. Se hvordan i denne korte video.

    Læs mere
  • Er du den fødte leder? Få svaret med disse 6 spørgsmål

    Kan man lære at være en god leder? Ja, det kan man. Men der er nogle personlige egenskaber, som gør jobbet noget nemmere for dig, hvis du har dem, når du sætter dig i lederstolen. Her får du seks spørgsmål, der afslører, om du er den fødte leder.

    Læs mere
  • Jobsamtalen: Lyt efter det der ikke bliver sagt

    Når jobsamtalen er i gang, retter du som regel stort fokus på det, kandidaten svarer på dine mange spørgsmål. Men er du også opmærksom på det, den potentielle medarbejder ikke fortæller? Læs her, hvorfor det er mindst lige så vigtigt at have fokus på det usagte som det sagte og få fem vigtige opmærksomhedspunkter, du også bør stille skarpt på.

    Læs mere
  • Kan du være venner med en medarbejder?

    Du behøver ikke overgive dig totalt til rollen som den ensomme ulv, fordi du er leder. Du kan faktisk godt kaste dig ud i et venskab med en medarbejder. Det kræver bare lidt omtanke. Her får du fem råd om, hvordan du griber det an.

    Læs mere
  • Sådan holder du den gode MUS

    Tidskrævende og uden værdi. Sådan oplever nogle medarbejdere og ledere desværre den årlige MUS-samtale. Men sådan skal det ikke være. MUS er et af dine vigtigste redskaber til at have en dialog om forventninger, kompetencer, opgaver og trivsel med dine medarbejdere. Se med her og få inspiration til den gode MUS.

    Læs mere
  • 4 inspirerende rollemodeller fra fiktionens verden

    Du kan hente meget inspiration i en rollemodel. Det kan faktisk gøre dig til en markant bedre leder. I fiktionens verden findes der masser af gode rollemodeller, som du kan lære af. Læs om fire af dem her.

    Læs mere
  • 6 grunde til at du tager dårlige beslutninger

    Du står i front for den ene beslutning efter den anden. Og det er ofte både store og svære valg, der har konsekvenser for rigtig mange. Derfor er det vigtigt, at du tager gode beslutninger. Læs her, hvordan du styrer udenom de typiske bump på vejen mod de rigtige beslutninger.

    Læs mere
  • Sådan arbejder du sammen med en du ikke bryder dig om

    Nogle typer spiller du rigtig godt sammen med, andre knap så godt, og nogle gange støder du også på en, som får det værste frem i dig. Det må helst ikke ske, hvis du er leder. Læs her, hvordan du får samarbejdet til at køre som smurt med den medarbejder, kollega eller chef, du ikke bryder dig om.

    Læs mere
  • 3 ting der kendetegner den ideelle holdspiller

    Den ideelle holdspiller er både ydmyg, begavet og sulten. Og her handler det ikke om evnerne til at gå ombord i buffeten. Men om noget helt andet. Læs, hvilke tre dyder der kendetegner de dygtigste holdspillere, og hvordan du finder frem til dem.

    Læs mere
  • 10 trin: Sådan får du ærlig feedback

    Når du først har indtaget lederstolen, er den feedback, du får, både vag og sjælden. Og dermed ubrugelig. Men du spiller selv en afgørende rolle for etableringen af et godt feedback-klima. Læs her, om de ti trin til god feedback.

    Læs mere
  • 10 egenskaber: Det kan de bedste ledere

    Vil du betegne dig selv som en god leder? Så skal du gerne kunne sætte flueben ved disse ti vigtige egenskaber.

    Læs mere
  • Spørgsmålene der får ansøger til at afsløre sit sande jeg

    Du sidder med en bunke på syv ansøgere, der alle på papiret udgør den helt rette kandidat. Nu skal samtalen afsløre, hvem du bør ansætte. Det kræver et grundigt blik på ansøgerens personlige karakter. Her får du fem spørgsmål, der leder dig frem til den helt rigtige person.

    Læs mere
  • 8 sætninger: Sådan styrker du din følelsesmæssige intelligens

    Evnen til at forstå og tackle dine egne og andres følelser – dvs. følelsesmæssig intelligens - er afgørende for, om du bonner ud som en ganske udmærket leder, eller om du faktisk når toppen som en fremragende leder. Her får du otte sætninger, du kan bruge, hvis du vil styrke din følelsesmæssige intelligens.

    Læs mere
  • 5 råd: Undgå katastrofen når din bedste medarbejder siger op

    Når Lottes opsigelse pludselig ligger på dit bord, bringer den både bekymringer og frustrationer med sig. For hvordan skal I dog komme jer over det tab? Men du kan faktisk sikre, at I vinder mere, end I taber. Få her 5 råd om, hvordan du lander på den anden side som en både klogere og bedre leder.

    Læs mere
  • Test: Hvor god er du til at holde på dine medarbejdere?

    Springer dine medarbejdere næsten hver morgen ud af sengen for med stor begejstring at tage hul dagens opgaver, så kan du i høj grad takke dig selv. For et hold af dygtige og motiverede medarbejdere begynder med et godt lederskab. Få her ni spørgsmål, der fortæller dig, om du har knækket koden til at skabe og bevare dine medarbejderes engagement og arbejdsglæde.

    Læs mere
  • 4 råd: Undgå at forstyrrelser stjæler din sparsomme tid

    Som leder spæner du fra det ene møde til det andet og har sjældent ro foran computeren til at få besvaret de mange mails eller afsluttet notatet til bestyrelsen. Så når du endelig sidder ved computeren, kræver opgaverne dit fulde fokus. Men det er ikke nemt, når fristende forstyrrelser råber på din opmærksomhed. Få her fire tips til, hvordan du griber det an.

    Læs mere
  • Ti stille – en vej til effektive møder

    Tale er sølv, tavshed er guld. Også til møder. Faktisk kan du ved at indføre stilhed som et fast element til dine møder øge medarbejdernes fokus, overskud og evne til at tage gode beslutninger. Blot ved at bede dem tie stille et par gange i løbet af mødet. Læs mere om metoden her.

    Læs mere
  • Du er slet ikke færdig med kerneopgaven

    I taler om kerneopgaven, I kender måske kerneopgaven, men løser I den også? Ét er at definere den. Noget andet er at operationalisere og optimere kerneopgaven. To eksperter giver input til, hvordan du også lykkes med at løse den.

    Læs mere