Artikler



  • Asbjørn Molly
Viser 12 / 12
Ingen resultater.
  • Dine tre greb til MUS med mål og mening

    Du er hverken livredder, psykolog eller præst. Du er leder. Også når du afholder MUS. Men det kan være svært at få hånd om den årlige samtale, som af mange praktiseres på måder, der giver næring til den udbredte forestilling om, at MUS-en er spild af tid. Det er ærgerligt. Få her tre greb til at holde MUS-samtaler, der giver mening og skaber værdi.

    Læs mere
  • Sådan leder du dem der ikke blev fyret

    En fyringsrunde er ikke kun hård for dem, der bliver prikket på skulderen. De tilbageværende medarbejdere slås ofte med jobusikkerhed, manglende tillid til ledelsen og et forhøjet arbejdspres. Få her fire anbefalinger til, hvordan du leder i tiden efter fyringer og nedskæringer.

    Læs mere
  • Systemisk ledelse - et særligt blik på organisationen

    Systemisk ledelse handler om at skabe og vedligeholde konstruktive lokale landkort over medarbejdernes forståelser af opgavernes retning, rammer, råderum og centrale relationer. Traditionen står stærkt, fordi den kan ruste medarbejdere til at agere i komplekse sammenhænge.

    Læs mere
  • Ros der rammer og ros der lammer

    At rose er ikke det samme som at anerkende eller værdsætte. Kender lederen ikke forskel, er der risiko for, at velment ros såvel som anerkendelse og værdsættelse får den stik modsatte virkning. Læs om de væsentligste distinktioner mellem begreberne, og undgå at din ros bliver til ris og din anerkendelse til underkendelse.

    Læs mere
  • Domæneteori - en guide for ledere som kontekstnavigatører

    Domæneteorien har fået karakter af en darling i den systemisk inspirerede gren af organisationsteorien. Som offentlig leder kan det også blive din darling, da et af dine uundgåelige arbejdsvilkår netop er at træde ud i og forstå den strøm af samtaler, som en organisation udgør. Og som domæneteorien leverer begreber til at begribe. Få introduktionen til domæneteorien her, og bliv rustet til at forstå de kontekster, du er en del af.

    Læs mere
  • 5F-modellen

    5F-modellen er en fasemodel, der udspringer af den anerkendende og ressourceorienterede tilgang Appreciative Inquiry (AI). Modellen er velegnet som ramme for udviklingsprocesser i almindelighed, og kan også bruges som forløbsskitse for udviklingssamtaler, som fx coaching.

    Læs mere
  • Teams udvikling - og lederens muligheder for intervention

    Tuckmans teamudviklingsteori kan gøre teamet klogere på dem selv og give teamlederen, mulighed for at tilpasse sine interventioner i teamets processer.

    Læs mere
  • Effektiv mødeledelse

    Mange har sikkert tænkt ”Helt ærligt – hvor svært kan det egentligt være…?” Det har vi da fod på. Og lige så mange har sikkert erfaret, at selvom man har gjort alting rigtigt, er mødedeltagerne paradoksalt nok ikke videre begejstrede.

    Læs mere
  • Lær af jeres succeser

    Man skal lære af sine fejl. Det har været et mantra i mange år. Men man skal også huske at lære af sine succeser. Det skaber nemlig motivation og engagenemt. Denne artikel giver en række redskaber til, hvordan du som leder kan understøtte læring af succeser.

    Læs mere
  • 8 trin til ledelsesbaseret coaching

    Få overblik over, hvad du som leder skal være opmærksom på og få inspiration til, hvordan med 8 trin kommer godt i gang med ledelsesbaseret coaching.

    Læs mere
  • Effektiv teamcoaching med billeder og figurer

    Med brug af få effektive procesmodeller, som de såkaldte visuelle stilladser, kan du få mest muligt ud af din coaching af dit team. Det handler om have et struktureret forløb og at kunne fastholde og bruge de informationer, der kommer frem under coachingforløbet. Læs her hvordan du gør.

    Læs mere
  • Ledelse af stormøder

    Når man holder møder med mange deltagere, er det ofte et problem at ikke alle deltager. Udfordringen består i at skabe en proces, der engagerer alle og giver dem mest muligt taletid.

    Læs mere