For at lykkes med de sammenhængende indsatser om at sætte borgeren først, skal der udvikles en ledelseskultur, hvor det er naturligt at blande sig i en anden leders domæne. Få her tre konkrete råd om, hvordan du med tværgående ledelse sætter borgeren først.
Borgeren i centrum, lyder mantraet mange steder. Men for at lykkes med den opgave, skal der være et godt samarbejde mellem de fagpersoner, der har direkte indflydelse på borgernes oplevelse af den service, de modtager. Læs her, hvilke ledelsesindsatser, der styrker samarbejdet.
Læs mere
Undgå at skade kerneopgaven med dårligt samarbejde
En undersøgelse viser, at mange overser den sociale kapital på tværs af afdelinger. Det er ærgerligt, for det er her, man for alvor kan skabe et godt arbejdsmiljø og et løft i produktiviteten. Læs om, hvordan du skaber produktive relationer mellem faggrupper i organisationen.
Det er ikke nok, at medarbejderne er dygtige til deres fag, hvis de ikke kan samarbejde. Her får du en introduktion til, hvordan du styrker den relationelle koordinering og dermed samarbejdet på tværs.
Som leder får du langt større effekt i forandringsprocesser, når dine medarbejdere kan se, hvordan forandringen og betydningen af den, hænger sammen med organisationens overordnede mål og strategi. Redskabet hertil er at arbejde med ’strategisk kompetence’. Læs her, hvad det er, og hvordan du gør.