Vil du vende modstand til følgeskab, skal du først finde ud af, hvilken type modstand der er tale om. Overordnet er der tre typer af modstand: Rationel, emotionel og relationel modstand. Men hvad dækker de tre typer over? Og hvad kan du gøre for at vende modstand til følgeskab. Få svaret her.
Læs mere
Hvad betyder det at være motiveret af at ”gøre en forskel”?
”Jeg brænder for at gøre en forskel” og ”Jeg er drevet af at gøre noget godt for andre”. Hvis en medarbejder siger sådan, har hun formentlig en høj grad af public service motivation. Men hvad indebærer det? Og hvorfor bør du interessere dig for at fremme dine medarbejderes public service motivation? Læs med her.
Læs mere
Forskning: Sådan fremmer du "Jeg elsker mit arbejde" følelsen hos medarbejderne
Intrinsisk motiverede medarbejdere præsterer bedre, deres trivsel er høj, de er lette at fastholde, og de er sjældent syge. Du har derfor god grund til at interessere dig for, hvordan du kan understøtte netop denne form for motivation. Få her råd om, hvad du konkret kan gøre.
Læs mere
Værktøj: Gør medarbejderne til medskabere af visionen
Mange visioner bliver udviklet i toppen af organisationer med meget begrænset involvering af medarbejdere. Ny forskning peger på, at du kan vække dine medarbejderes passion, hvis de bliver involveret. Men hvordan gør du så det helt lavpraktisk? Artiklen her præsenterer en forskningsbaseret model, der kan danne grundlag for udviklingen af ’bottom-up’ visioner i mindre organisationer.
Læs mere
Derfor føles det rigtigt at ansætte den forkerte – og sådan undgår du at det sker for dig
”Jeg har uden tvivl valgt den rigtige”. Den tanke har formentlig strejfet mange ledere i ansættelsesrunder eller ved udpegning af ressourcepersoner. Forskningen peger dog på, at vi bliver påvirket af forskellige bias, der vildleder os, når vi skal beslutte, hvem vi ansætter. Læs her om 11 forskellige bias, og om hvordan du undgår, at de ’rammer’ dig.