Artikler



  • Kirsten Weiss
Viser 5 / 6
Ingen resultater.
  • Stressede medarbejdere skammer sig

    Arbejdspladser kan forebygge stressrelaterede sygemeldinger ved at tage højde for den skamfølelse, som både ledere og medarbejdere kan rammes af. Det mener forsker Pernille Steen Pedersen, der i sin bog “Slip stress ud af skammekrogen – et forsvar for arbejdsfællesskabet” opfordrer mennesker til at anerkende, at skam ofte er stressens følgesvend – men at den ikke behøver at føre til sammenbrud og sygemeldinger.

    Læs mere
  • Lyt!

    I en såkaldt vanskelig samtale er der følelser, som kan være ubehagelige og svære at rumme. Forberedelse, tilstedeværelse og en klar intention kan hjælpe både leder og medarbejder gennem det emotionelle – og dermed endog ende med at forvandle en vanskelig samtale til en befriende.

    Læs mere
  • Overrask mig

    Man skal vælge sine vaner og sine møder med omhu. Nogle giver tryghed og stabilitet. Andre kan ende i kedsomhed og forudsigelighed. Tænk, hvis chefen frem for at styre efter samme slidte skabelon og fem faste punkter på agendaen, indledte personalemødet med at overraske os og skabe værdi på et møde mellem mennesker?

    Læs mere
  • Rør mig

    En tale skal bevæge den, der lytter. Derfor må en leder, der skal virke gennem andre, mestre talens kunst. Og i sin tale gennem nærvær, med gennemslagskraft og billeddannede kommunikation skabe motivation og forandring hos de mennesker, der tales til. Den kunst kan læres.

    Læs mere
  • Danske ledere har nøglen til innovation

    Ledere kan ikke løse tidens fundamentale problemer med løsninger, der hører en anden tid til. Vi skal, mener den tysk-amerikanske forsker og manden bag Teori U, Otto Scharmer, individuelt og kollektivt finde modet til at genfinde vores autentiske jeg, og lade innovation og forandringer udspringe af en dybere og mere personlig kilde. I den proces har skandinaviske ledere et forspring, mener Otto Scharmer.

    Læs mere