Artikler



Viser 50 / 184
Ingen resultater.
  • 5 manipulerende sætninger du bør undgå – og hvad du kan sige i stedet

    ”Har du et minut?”. – Sådan har du sikkert tit spurgt en medarbejder, når du som leder har haft brug for at vende noget på kontoret. Problemet er bare, at spørgsmålet er manipulerende, for det, du egentlig vil vide, er, om vedkommende har tid til at hjælpe dig. Læs, hvorfor det er en dårlig idé at bruge skjult manipulation, og få råd om, hvad du kan sige i stedet.

    Læs mere
  • Farvel til abstrakte management-modeord

    Innovation, alignment, transformation og agilitet. Abstrakte modeord som disse slører din ledelseskommunikation, og gør det vanskeligt for medarbejdere og borgere at oversætte budskaber til handling. Klar kommunikation kalder på konkretiseringer.

    Læs mere
  • 3 gode grunde til at improvisere når du kommunikerer

    Du vil gerne virke så imødekommende, lyttende og nærværende som muligt. Og intet sted er mere effektivt at sætte ind, end når du kommunikerer. Men i stedet for at planlægge din kommunikation ned til mindste detalje, kan du øve dig i at improvisere. Det er nemlig, når du griber de små, spontane detaljer og forstyrrelser undervejs, at du for alvor demonstrerer lederskab og styrker din troværdighed.

    Læs mere
  • Fremtidens leder har skærmtække. Har du?

    Virtuelle møder kalder på, at lederne gør sig umage for at formidle deres budskaber med gennemslagskraft. Når budskaberne leveres på en skærm, gælder det nemlig om at være endnu mere tydelig, troværdig og tjekket. – Og så skal du brænde igennem. Læs, hvordan her.

    Læs mere
  • 10 spørgsmål til jeres ambitiøse strategi

    Områdelederen Karina har udarbejdet en ambitiøs strategi. Men hvordan sikrer hun sig, at hendes strategi når hele vejen ud til pædagogen René og de børn, han arbejder med? Ambitiøse strategier udfordres desværre ofte af ”den virkelige verden”. Her er 10 spørgsmål I skal kunne svare på, når I skal realisere jeres nye strategi.

    Læs mere
  • Hjælp os med at gøre Lederweb bedre

    For at gøre Lederweb og Væksthus for Ledelse mere inspirerende, relevant og brugervenligt, vil vi gerne høre din mening. Det tager kun fem minutter, og du kan samtidig deltage i lodtrækningen om tre gavekort til Magasin á 500 kr.

    Læs mere
  • Forsvarsmekanismer kan stå i vejen for opgaven

    For at beskytte sig selv mod det, der vækker ubehag og angst, gør mange brug af forsvarsmekanismer. Men det kan hindre læring og udvikling. Læs om de forskellige forsvarsmekanismerne, og lær, hvordan du som leder kan håndtere dem, så du kan styrke læring.

    Læs mere
  • Fang opmærksomheden med bedre præsentationer

    Står du med følelsen af, at du har tabt dit publikum, når du præsenterer noget? Travlhed, e-mails og sociale medier er dine værste konkurrenter, når det handler om at vinde andres opmærksomhed. Læs her, hvordan du laver præsentationer, der får folk til at lytte.

    Læs mere
  • 4 råd: Det skal du lytte efter hos medarbejderne

    Vi kender alle en Preben, som sjældent er med på noget nyt. Allerede inden Preben har åbnet munden, kender du hans respons på Birthes idéer på mødet. Men har du prøvet at lytte rigtigt til det, Preben siger? Hvad du lytter efter, gør nemlig en forskel i samtalen. Og din relation til medarbejderen spiller en rolle for, hvordan du lytter.

    Læs mere
  • 6 råd: Sådan giver du feedback til en der råber eller græder

    Hvad gør du, når en medarbejder reagerer på din feedback ved at råbe af lungernes fulde kraft, så du ikke kan få et ord indført? Eller hvis han græder, så du knapt kan forstå, hvad han siger? Her får du seks råd om, hvordan du bedst tackler følelsesudbrud, når du giver feedback.

    Læs mere
  • Ledere skal skabe ambassadører

    Antallet af opslag lavet af borgere på de sociale medier vokser eksplosivt. Og det er ikke kun shitstormopslagene. Også de positive opslag kan gå viralt. Så når en pædagog, en skolelærer eller en sygeplejerske får ros, har det stor betydning, ikke blot for medarbejderen selv, men også for arbejdspladsens omdømme.

    Læs mere
  • Ord og udtryk du skal undgå i vanskelige samtaler

    Vanskelige samtaler er vanskelige af en årsag. Men undgår eller udskyder du dem, vokser problemerne sig typisk større. Dog skal du veje dine ord på en guldvægt, når du tager samtalen. Læs her, hvilke ord du skal undgå.

    Læs mere
  • Sådan tackler du afbrydelser

    Hvordan afbryder du uden at virke uhøflig? Og hvad gør du, hvis du gang på gang bliver afbrudt på personalemødet? Afbrydelser opfattes som uhøflige, men kan være nødvendige. Læs her, hvordan du bedst tackler dem.

    Læs mere
  • Svend Brinkmann: Kunsten at tale sammen

    Den gode samtale er ifølge professor i psykologi Svend Brinkmann kendetegnet ved nysgerrighed, åbenhed og uden et egentligt formål. Selv om det kan være svært at praktisere i et lederjob, er der meget at hente ved at være bevidst om samtalens præmisser og faldgruber.

    Læs mere
  • Live streaming af konference

    Væksthus for Ledelse holder konference tirsdag den 28. september. Her kan I høre om, hvad der skal til for at kunne sætte borgeren først, om de gensidige forventninger mellem ledelseslagene, og hvorfor vi skal sige farvel til egofesten og goddag til fællesskabet. Få link til live streaming her.

    Læs mere
  • Skær støjen fra og hold effektive møder

    Forestil dig en bog, som er skrevet uden mellemrum. Du ville være i stand til at afkode ordene, mendetvillekræverigtigmegetafdinopmærksomhedsomkunnehave-væretbrugtbedre. Et møde uden stilhed er som et tastatur uden mellemrumstast. Det er muligt, men langt fra optimalt. Læs om støjfri ledelse, og få råd om, hvordan du skaber bedre møder.

    Læs mere
  • 6 no go’s når du møder kritik fra medarbejderne

    Du afviser kritikken eller tager den personligt. Det er nogle af de no-go’s, ledere begår, når de modtager kritik fra deres medarbejdere. Læs med, og bliv klogere på, hvad du ikke skal gøre, når dine medarbejdere kommer til dig med kritik.

    Læs mere
  • 4 råd: Sådan tackler du svære følelser i en professionel samtale

    Selvom du som leder er vant til at føre professionelle samtaler kan det godt ske, at du lander i en samtale, hvor bølgerne går højt og så kan det være svært at styre følelserne. Konsekvensen kan være en konflikt med dine kollegaer eller medarbejdere. Få fire råd om, hvordan du holder øjnene på bolden, når følelserne tager over.

    Læs mere
  • Sådan leder du en usikker medarbejder

    Hvis din medarbejder er usikker og tvivler på egen formåen, kan det hæmme ham i at arbejde selvstændigt og levere sit bedste. Læs, hvordan du giver din usikre medarbejder troen på sig selv og tackler dine egne frustrationer over den usikre adfærd.

    Læs mere
  • 10 sætninger du skal undgå

    Der skal ikke komme mange uheldige formuleringer ud af din mund, før de skader dit lederskab, og dine medarbejdere begynder at se sig om efter et nyt arbejde. Læs, hvilke ti sætninger, du ikke må sige som leder.

    Læs mere
  • 6 råd om at skrive bedre mails

    Hvor mange mails sender og modtager du på blot en enkelt dag? Ledere modtager typisk flere mails, end mange andre gør – og de sender også selv mange. Men har du helt styr på, hvordan du bedst skriver en mail? Så læs med her, hvor du får seks konkrete råd om den gode mail.

    Læs mere
  • Din guide til positiv feedback som gør en forskel

    ”Hvor blev jeg taknemmelig, da jeg så, hvordan du…” Har du selv prøvet at få konkret positiv feedback, så ved du, hvordan det kan skabe glæde og motivation. Her får du en guide til at give andre god, positiv feedback.

    Læs mere
  • Derfor skal du både kommunikere visionen nedad, opad og udad

    Du kan være ’indenrigsminister’, der kommunikerer jeres organisations vision nedad til medarbejderne og agere ’udenrigsminister’, der kommunikerer visionen til jeres brugere, eller opad mod politikere og øvre ledelseslag. Få her et bud på, hvilke fordele der er forbundet med at kommunikere visionen nedad, udad og opad.

    Læs mere
  • Det kan ledere lære af Mads & Monopolet

    Til afdelingsmødet har du ofte meget at fortælle. Når du har gjort det, så slutter du måske af med: ”Er der nogle spørgsmål?” Men hvordan ville jeres afdelingsmøde se ud, hvis du i stedet bruger de samtaleteknikker som monopolværterne Mads Steffensen og Sara Bro benytter?

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan tackler du ubehøvlede kolleger

    Hvis du arbejder sammen med en, der mangler empati og ofte er lidt ubehøvlet, kan det hurtigt gøre dig usikker og nervøs. I stedet for at bekymre dig for meget og vende det hele indad, får du her fem råd, der måske kan forbedre samarbejdet.

    Læs mere
  • Den gode samtale

    Den gode samtale er en forudsætning for, at du og dine medarbejdere kan samarbejde om de resultater, borgerne har brug for. Den samtale kræver, at du som ikke leder blot interesserer dig for, hvad der bliver sagt, men også hvilke diskursive mønstre og kulturelle ståsteder, der er på spil hos dine medarbejdere. Her får du tre byggesten til den gode samtale, og hvordan I kan bruge den til bedre at forstå hinanden.

    Læs mere
  • Glem alt om envejs-feedback: 8 gode vaner i dialogisk feedback

    Jo bedre du er til at modtage feedback, jo mere og bedre feedback vil du få. Det er nemlig meget sjovere at give feedback til dem, der tager godt imod. Og det gælder også, når du giver feedback. Læs her, hvordan du bliver en mester i feedback disciplinen.

    Læs mere
  • 3 skridt til en stærk feedbackkultur

    En god feedbackkultur er ofte lettere at tale om end at praktisere. Det kræver øvelse og vilje. Læs, hvilke tre trin du skal tage for at bringe dine medarbejdere over de barrierer, der typisk står i vejen for at styrke, udvikle og vedligeholde en stærk feedbackkultur.

    Læs mere
  • De 5 største fejl når du overbringer dårlige nyheder

    Måden, du giver medarbejderne besked om ændringer, der påvirker deres arbejdsliv i en negativ retning, har betydning for, hvordan de opfatter dig og jeres organisation. Få her fem råd om, hvad du skal undgå, når du skal overbringe de dårlige nyheder.

    Læs mere
  • 10 ting du aldrig må sige til dine medarbejdere

    Det er bestemt ikke lige meget, hvilke ord du bruger. Det ved du godt. Men at der er nogle relativt gængse sætninger, der får dine medarbejderes puls til at hamre af sted, kommer måske bag på nogen. Få her ti sætninger, du skal stoppe med at sige og få råd om, hvad du i stedet bør sige, hvis du fx har brug for lige at tale med din medarbejder…

    Læs mere
  • Video: Kom tættere på kerneopgaven

    I denne korte video giver foredragsholder og instruktør Jens Arentzen konkrete anvisninger på, hvordan I kommer tættere på den egentlige, reelle kerneopgave og får skåret alle flosklerne væk.

    Læs mere
  • Lytter du for at tale, eller for at forstå?

    Når du som leder nærværende og oprigtigt lytter til dine medarbejdere for virkelig at forstå – så øger du mulighederne for bedre opgaveløsning og du understøtter den gode relation til medarbejderen. Læs, hvordan du bliver en bedre lytter her.

    Læs mere
  • Podcast: Corona krævede helt nyt kommunikationsgear

    "Hvis vi ikke har kommunikation, når vi har kriser, så bliver vi udfordret på vores drift." Lyt med i seneste podcast fra Væksthus for Ledelse, hvor to chefer fortæller om deres vigtigste ledelsesopgaver, og hvorfor god kommunikation er afgørende i krisesituationer.

    Læs mere
  • 4 principper for god feedback

    Feedback er vigtig at give og modtage, men det kan være svært. Læs her, hvad, hvorfor og hvordan du giver god feedback ved hjælp af fire principper.

    Læs mere
  • Hvor kærligt må du afslutte din mail? 5 regler du skal kende inden du trykker send

    Du har sikkert en foretrukken afskedshilsen, når du sender en e-mail afsted til en kollega, chef eller medarbejder. Men pas på. For samtidig med, at opfindsomheden stiger og hilsnerne bliver sjovere og mere hjertevarme, bevæger du dig også tættere på enten at fornærme modtageren eller at efterlade et uprofessionelt indtryk af dig selv.

    Læs mere
  • 3 tips: Sådan undgår du at havne i kategorien af middelmådige talere

    Din kommunikation betyder alt for, hvordan strategien, mødet og ethvert andet budskab bliver opfattet. Og den opfattelse danner grundlag for, hvor godt et resultat bliver – både i form af samarbejde og borgeroplevelse. Få her tre konkrete værktøjer til en bedre og personlig kommunikation.

    Læs mere
  • Sådan brander du dig på sociale medier

    Personlig branding for ledere er ikke, hvad det har været. Disciplinen, hvor ledere i det offentlige, gennem en kontinuerlig indsats, forsøger at synliggøre sig, så de skiller sig ud fra mængden for at styrke omdømme og anerkendelse, er blevet revolutioneret af sociale medier. Læs her, om syv ting du skal være opmærksom på, når du vil brande dig selv på de sociale medier.

    Læs mere
  • Hvad afslører dit kropssprog om dig?

    Du er personlig og kropslig i din ledelse - selv om du ikke er bevidst om det. Læs her om professionspersonlige kompetencer, og hvorfor du begår en stor fejl i at undervurdere dem i din ledelse.

    Læs mere
  • 6 trin til bedre dialog om kerneopgaven

    Kerneopgaven er den fælles ledestjerne i hverdagen. Alligevel er der ofte meget forskellige forståelser af kerneopgaven, og det kan give konflikter. Her får du seks trin, som du i dit team kan lade være styrende for jeres dialog om kerneopgaven.

    Læs mere
  • Ud med sproget: Ledelsessprogets ti ansigter

    Det sprog, vi bruger, når det handler om ledelse, er lige så afgørende som lagen i gammeldags modnede Christiansøsild. Ofte tænker vi ikke over sprogbrugen i ledelse, andre gange gør vi, bl.a. fordi sprog kan bruges til meget præcist at udtrykke, hvad det handler om, men også til at camouflere det. Artiklen præsenterer ti forskellige måder at bruge sproget på i ledelse.

    Læs mere
  • Bliv en bedre samtalepartner – og rarere at være sammen med

    Ledere har ligesom alle andre lyst til at være likeable. For hvem ønsker ikke at være et lidt rarere menneske og en bedre samtalepartner, der kan styrke medarbejdernes motivation. Her får du ti bud på de bedste værktøjer til at blive netop dét.

    Læs mere
  • Afsløring: Det handler ikke om budskaber når du kommunikerer

    Mangler du inspiration til at styrke din kommunikation med dine medarbejdere? Så læs med her, og få Jens Arentzens bud på et simpelt men meget nyttigt redskab, der sikrer, at du har fokus på din modtager.

    Læs mere
  • Konflikthåndtering: Hvor meget skal du blande dig?

    To medarbejdere er i åben konflikt under et møde. Efter at have talt med dem individuelt finder du ud af, at problemet stikker dybere og har stået på længere tid end du var klar over. Noget må du gøre, men hvad og hvordan?

    Læs mere
  • Afværg konflikter: Træn medarbejdernes dialogiske kompetencer

    En kollega siger et, men mener egentlig noget andet. Selvom det oftest sker helt ubevidst, kan det give gnidninger, der gør samarbejdet svært. Læs her, hvordan du træner dine medarbejdere til at bevare ligeværdighed og nysgerrighed i dialogen med deres kollegaer.

    Læs mere
  • Sådan gir du en skideballe på afstand

    Det er som regel en dårlig idé at irettesætte en medarbejder over en skærm eller på telefon. Men det kan være nødvendigt. I denne artikel får du nogle greb til at irettesætte en medarbejder på distancen, til at uddele det man kunne kalde en digital skideballe på mail, Skype, FaceTime, Zoom eller i en telefon. Du får også et alternativ til skideballen, som nok er værd at overveje.

    Læs mere
  • Begrund din ledelse – især i krisetid

    I krisetider er det afgørende, at du begrunder din ledelse, så dine medarbejdere kan navigere og handle igennem krisens paradokser og ikke blive handlingslammede. Du skal klæde medarbejderne på til at forstå kompleksiteten, og samtidig skal de ledes entydigt. Hvordan? Det guider vi dig til her.

    Læs mere
  • Den virtuelle leders kommunikation

    Når du leder på afstand, bruger medarbejderne megen tid på at tolke og gætte dine intentioner og adfærd, og tolkningsrummet er større end ved en normal ledelsessituation. Det kan give misforståelser. Her får du et bud på, hvornår og hvordan du kan bruge mail, videomøder, telefonopkald mv. i din ledelse på afstand.

    Læs mere
  • 4 råd: Sådan håndterer du medarbejdernes bekymringer

    Hvordan kommunikerer du til dine medarbejdere i denne Coronavirus tid? Hvis de ikke bliver informeret og forstår, hvad der foregår, vil de blive mere bekymrede, og det kan på sigt udmønte sig i stresssymptomer. Læs her, hvordan du håndterer dine medarbejderes bekymringer.

    Læs mere
  • 5 råd: Fasthold medarbejdernes motivation på afstand

    ”Hvordan kan jeg være sikker på, at de laver noget, når de sidder så langt væk fra mig?”. ”Hvordan sørger jeg for, at mine medarbejdere er motiverede?”. Mange ledere er blevet kastet ud i at skulle lede deres medarbejdere på afstand, og spørgsmålene er mange. Her kan du læse om, hvordan du fastholder medarbejdernes motivation på afstand.

    Læs mere
  • Nærværende corona-ledelse på afstand

    Corona har på få dage ført til en massiv udbredelse af hjemmearbejde. Det giver mere autonomi til medarbejderne, men også en risiko for konstant dårlig samvittighed og ensomhed. Desuden opstår der lettere misforståelser og sårede følelser, når kommunikationen primært sker via mail. Læs om distancearbejde og -ledelse, og hvad du og dine medarbejdere skal være særligt opmærksomme på.

    Læs mere