Artikler



Viser 50 / 144
Ingen resultater.
  • Bliv en bedre samtalepartner – og rarere at være sammen med

    Ledere har ligesom alle andre lyst til at være likeable. For hvem ønsker ikke at være et lidt rarere menneske og en bedre samtalepartner, der kan styrke medarbejdernes motivation. Her får du ti bud på de bedste værktøjer til at blive netop dét.

    Læs mere
  • Afsløring: Det handler ikke om budskaber når du kommunikerer

    Mangler du inspiration til at styrke din kommunikation med dine medarbejdere? Så læs med her, og få Jens Arentzens bud på et simpelt men meget nyttigt redskab, der sikrer, at du har fokus på din modtager.

    Læs mere
  • Konflikthåndtering: Hvor meget skal du blande dig?

    To medarbejdere er i åben konflikt under et møde. Efter at have talt med dem individuelt finder du ud af, at problemet stikker dybere og har stået på længere tid end du var klar over. Noget må du gøre, men hvad og hvordan?

    Læs mere
  • Afværg konflikter: Træn medarbejdernes dialogiske kompetencer

    En kollega siger et, men mener egentlig noget andet. Selvom det oftest sker helt ubevidst, kan det give gnidninger, der gør samarbejdet svært. Læs her, hvordan du træner dine medarbejdere til at bevare ligeværdighed og nysgerrighed i dialogen med deres kollegaer.

    Læs mere
  • Sådan gir du en skideballe på afstand

    Det er som regel en dårlig idé at irettesætte en medarbejder over en skærm eller på telefon. Men det kan være nødvendigt. I denne artikel får du nogle greb til at irettesætte en medarbejder på distancen, til at uddele det man kunne kalde en digital skideballe på mail, Skype, FaceTime, Zoom eller i en telefon. Du får også et alternativ til skideballen, som nok er værd at overveje.

    Læs mere
  • Begrund din ledelse – især i krisetid

    I krisetider er det afgørende, at du begrunder din ledelse, så dine medarbejdere kan navigere og handle igennem krisens paradokser og ikke blive handlingslammede. Du skal klæde medarbejderne på til at forstå kompleksiteten, og samtidig skal de ledes entydigt. Hvordan? Det guider vi dig til her.

    Læs mere
  • Den virtuelle leders kommunikation

    Når du leder på afstand, bruger medarbejderne megen tid på at tolke og gætte dine intentioner og adfærd, og tolkningsrummet er større end ved en normal ledelsessituation. Det kan give misforståelser. Her får du et bud på, hvornår og hvordan du kan bruge mail, videomøder, telefonopkald mv. i din ledelse på afstand.

    Læs mere
  • 4 råd: Sådan håndterer du medarbejdernes bekymringer

    Hvordan kommunikerer du til dine medarbejdere i denne Coronavirus tid? Hvis de ikke bliver informeret og forstår, hvad der foregår, vil de blive mere bekymrede, og det kan på sigt udmønte sig i stresssymptomer. Læs her, hvordan du håndterer dine medarbejderes bekymringer.

    Læs mere
  • 5 råd: Fasthold medarbejdernes motivation på afstand

    ”Hvordan kan jeg være sikker på, at de laver noget, når de sidder så langt væk fra mig?”. ”Hvordan sørger jeg for, at mine medarbejdere er motiverede?”. Mange ledere er blevet kastet ud i at skulle lede deres medarbejdere på afstand, og spørgsmålene er mange. Her kan du læse om, hvordan du fastholder medarbejdernes motivation på afstand.

    Læs mere
  • Nærværende corona-ledelse på afstand

    Corona har på få dage ført til en massiv udbredelse af hjemmearbejde. Det giver mere autonomi til medarbejderne, men også en risiko for konstant dårlig samvittighed og ensomhed. Desuden opstår der lettere misforståelser og sårede følelser, når kommunikationen primært sker via mail. Læs om distancearbejde og -ledelse, og hvad du og dine medarbejdere skal være særligt opmærksomme på.

    Læs mere
  • Sådan praktiserer du dialogisk ledelse

    Dialogisk ledelse er en ny og progressiv vej frem, når du ønsker at inddrage dine medarbejderes komplekse erfaringer og viden. Men gode dialoger opstår ikke bare af sig selv. De er derimod resultatet af en styret proces, guidet af dialogiske spilleregler. Få her råd om, hvordan du kan arbejde med dialogisk ledelse.

    Læs mere
  • 5 råd: Bliv en effektiv og autentisk samtalepartner

    Din evne til at gennemføre en god samtale gør dig til en god leder og kollega. Hvis du vil udvikle dine samtalekompetencer, skal du have indsigt i dine personlighedstræk. Læs om fem kompetenceområder, der styrker dine samtalekompetencer.

    Læs mere
  • Debat: Følelser vinder over fakta

    Mange bliver fanget i en debatkultur, hvor det at vinde er endemålet. Vi vil gerne ”først” over målstregen, når vi debatterer. Og så risikerer fakta og en anerkendelse af andres argumenter at blive skubbet i baggrunden. Læs her, hvordan du skaber en produktiv debatkultur, hvor I sammen finder de bedste løsninger.

    Læs mere
  • Sådan mestrer du kunsten at performe

    Når du går på scenen som leder – uanset om den er stor eller lille – er det vigtigt, at du kan performe. Dit indhold, dvs. din strategi, idé og plan fremstår ikke bedre, end du formidler den. Her får du to konkrete værktøjer fra musikkens og erhvervsretorikkens verden, du kan bruge i dine store og små præsentationer og møder.

    Læs mere
  • Tjekliste: Er du klar til at give feedback?

    Feedback er vigtigt, både for dig og dine medarbejdere. Men det kan gå grueligt galt, hvis du ikke er klar til at give den. Har du det rette mindset? Få her en liste, som du kan bruge til at tjekke efter, om du er klar til at give feedback.

    Læs mere
  • 4 ting der bremser medarbejdernes læring

    Feedback er vigtigt at give, men det er også svært. Især den konstruktive feedback, der skaber læring. Læs her, hvorfor det handler om at lære af succeserne, og få fire bud på, hvad du skal undgå, hvis du vil fremme medarbejdernes læring.

    Læs mere
  • Samtalens 7 F’er

    Samtalen er en af de bedste metoder til at skabe fornyelse og bindeled mellem mennesker. Her kan du læse om "samtalens 7 F’er", der gør jer klogere på hinandens tænkemåder, logikker og handlemønstre.

    Læs mere
  • 3 grunde til at jeres videndeling mislykkes

    Videndeling sikrer, at alle får gavn af den viden og erfaring, der er på arbejdspladsen. Trods de bedste intentioner og ønsker om at videndele, er der nogle klassiske barrierer, der hindrer, at det sker. Her kan du læse om de tre typiske ting, der bremser videndeling.

    Læs mere
  • Feedback: Hellere en hvid løgn end at skuffe folk

    Studier viser, at vi hellere lyver end siger vores ærlige mening. Social afvisning påvirker nemlig de samme områder i hjernen, som fysisk smerte gør. Derfor er det også svært både at give og modtage feedback, som er afgørende for, at vi kan udvikle os. Få her et bud på, hvordan I alligevel kan give hinanden feedback.

    Læs mere
  • Vild med dans: Din ultimative guide til feedback

    Feedback til dine medarbejdere er et vigtigt styrings-, udviklings- og anerkendelsesværktøj for dig som leder - uanset om du er leder i en børnehave, for teknikere, for skolelærere eller for ny-dansere. Læs her, hvordan du kan lade dig inspirere af de fire ”Vild med dans”-dommeres feedbackstile.

    Læs mere
  • De 9 mest irriterende mails

    Du er ikke i tvivl om, at en prøver at fortælle dig, at noget er galt, når du får en passivt-aggressiv mail. Men det kan være så godt pakket ind i venlige formuleringer, at det er svært at konfrontere afsenderen med det. Se eksempler på passivt-aggressive mails, og læs, hvordan du bedst tackler dem.

    Læs mere
  • Dét tænker medarbejderne når du ikke giver feedback

    Medarbejderne efterlyser feedback fra deres ledere. Men det er ikke altid, de får det. Det gør medarbejderne usikre, og de begynder at digte deres egne forklaringer på, hvorfor de ikke får feedback. Læs deres tre typiske forklaringer her.

    Læs mere
  • Advarsel: 5 situationer hvor du spørger forkert

    Det er godt at være god til at spørge. Også som leder. Men god ledelse handler i høj grad også om, hvornår du ikke skal stille spørgsmål. Få her eksempler på fem situationer, hvor du bør overveje dine spørgsmål.

    Læs mere
  • 5 tips til den gode samtale med din medarbejder

    Kommunikation med dine medarbejdere er unægtelig vigtigt, hvis I vil lykkes. I dialogen skal du have fokus på jeres styrker, være nærværende og om nødvendigt tage en timeout. Læs, hvordan du gør det og få fem tips til at skabe en stærk dialog.

    Læs mere
  • 3 faser: Sådan håndterer du den vanskelige samtale

    Det er din pligt at gribe ind, når en medarbejder ikke fungerer tilfredsstillende. Og det er også din pligt at gøre det på en god måde. Men det er ikke en nem opgave. Læs her om de tre faser, du bør arbejde ud fra.

    Læs mere
  • Jens Arentzen: Kunsten at sige nej uden at såre

    På personalemødet melder Birgit sig til en opgave, som du ikke føler dig tryg ved, at hun kan håndtere. Det mest nærliggende at sige nej og give opgaven til Hanne, som du ved har masser af erfaring. Men hvordan gør du det uden at såre Birgit? Se med her.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du uenighed

    At få opbakning fra dine medarbejdere til nye initiativer er vigtig for organisationens succes. For at få det, skal du kunne respondere på en tålmodig og pæn måde, når dine medarbejdere er uenige. Det kræver, at du er fordomsfri, lytter til feedback og kan forene forskellige synspunkter. Få her fire råd om, hvordan du kan lykkes med nye tiltag ved at tage hånd om de konflikter der opstår undervejs.

    Læs mere
  • Den følsomme samtale: Derfor skal du gøre dig umage

    Det er svært at have en samtale om et følsomt emne med en medarbejder. Ved at gøre dig umage med din forberedelse, hjælper du dialogen godt på vej. Her er en guide til, hvad du skal have på plads før samtalen.

    Læs mere
  • Feedback til de nye generationer

    De nye generationer på arbejdsmarkedet har særlige - og store - forventninger til feedback. Læs om tre tendenser, og hvordan det stiller nye krav til dig som leder.

    Læs mere
  • Undgå katastrofen: Lyt til uenige medarbejdere

    Historiens værste flykatastrofe nogensinde har et klart budskab: Lyt til dine medarbejdere. Også dem, der ikke er enige med dig. Læs om katastrofen her, og hvad du kan lære af den.

    Læs mere
  • 7 fejl du skal undgå med dit kropssprog

    Du skal vælge dine ord med omhu. Men lige så vigtigt er det, at dit kropssprog stemmer overens med det, du siger. Hvis der er uoverensstemmelse, risikerer du at fremstå utroværdig eller måske signalere noget helt andet end det, du egentlig ville. Få overblik over, hvilke typiske fejl, du bør undgå.

    Læs mere
  • Derfor holder gode ledere deres mund

    Kommunikation er det, der binder det hele sammen. Hvis den fejler, gør resten også. Og omvendt. Når en leder er en virkelig god kommunikatør, kan det meste lade sig gøre. Men hvordan bliver du bedre til det med ordene? Få ti råd, der gør dialogen med dine medarbejdere mere konstruktiv.

    Læs mere
  • Værktøj: 7 ting der styrker din kommunikation

    De initiativer eller den strategi, du netop har fortalt dine medarbejdere om, har de måskeenten ikke hørt eller ikke forstået. Læs, hvor det går galt, og få en værktøjskasse med syv afgørende elementer for at lykkes med din kommunikation.

    Læs mere
  • 5 ord empatiske ledere aldrig siger

    Et afgørende træk hos dygtige ledere er deres evne til at skabe relationer. De sætter sig ind i hver enkelt medarbejders følelser og behov og sørger for, at hver eneste medarbejder føler sig set, hørt og taget alvorligt. Det kaldes også for følelsesmæssig intelligens. Læs her, hvordan du styrker din følelsesmæssige intelligens, og hvordan du risikerer at ødelægge den med kun fem ord.

    Læs mere
  • Tre råd: Sådan kommer du de fancy floskler til livs

    Sidder du også fast i en sump af smarte procesord, når du skal kommunikere til borgere og medarbejdere? En hurtig gennemgang af kommunernes hjemmesider viser, at den kommunale lingos storhedstid ikke er forbi. Det betyder, at borgere og medarbejdere kan gå glip af vigtige budskaber.Her ertre råd om, hvordan du undgår at forplumre sproget unødigt, så dine budskaber står klart og tydeligt.

    Læs mere
  • God feedback: Ingen skal tabe ansigt

    Er jeg for direkte, opfatter medarbejderen min feedback som et angreb. Er jeg for omsorgsfuld, tænker medarbejderen måske, at jeg pakker noget ind, fordi jeg ikke har tillid til, at han kan tåle at høre sandheden. Feedback er en svær, men vigtig ledelsesopgave. Læs, hvordan du giver værdig feedback.

    Læs mere
  • Advarsel: Alt hvad du siger og gør bliver tolket

    Som leder kommunikerer du hele tiden. Også når du tror, du ikke gør det. Det betyder noget for dine medarbejdere, hvad du siger,hvordan du siger det og din holdning, når du siger det. Læs her, om den verbale kommunikation,den ubevidste kommunikation og kropssproget.

    Læs mere
  • Tal troværdigt – og få dine medarbejderes opbakning

    Når du tager ordet foran dine medarbejdere, er det din opgave at skabe mening, retning og opbakning. Det gør du ved at gøre jeres vision lysende klar, konkret og få den til at kalde på dine medarbejdere. Få her tre gode råd om, hvordan du gør det.

    Læs mere
  • Video: Bliv en bedre taler

    I to korte videoer får du råd om, hvordan du kan opnå gennemslagskraft, når du skal tale og hvilke fælder, der kan forhindre dig i at nå dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 5 ideer til lederens juletale

    Prøv en lidt anderledes tale til dine medarbejdere. En tale, der ikke handler om mål, økonomi, kerneopgave, og hvad der ellers plejer at stå af stikord på dine papirer. Her få du inspiration til, hvordan du kan tale om blandt andet forventninger, styrke og traditioner. Emner, der lægger op til refleksion her, hvor året rinder ud.

    Læs mere
  • God feedback er andet end skulderklap og ros

    Feedback er ikke bare et skulderklap eller en omgang ros for en veludført opgave. I en god feedback-kultur kigges ikke blot på resultatet. Der kigges i mindst lige så høj grad på medarbejderens intention om at udføre opgaven så godt som muligt. Feedback er et simpelt værktøj, du kan bruge til at øge dine medarbejderes trivsel og arbejdsindsats. Men det er vigtigt, at du bruger det rigtigt.

    Læs mere
  • 17 forbudte strategi-ord

    Glem alt om strategifloskler som at 'få borgeren i centrum', 'styrke den relationelle koordinering' og 'facilitere et dynamisk arbejdsmiljø'. For du kommer ingen vegne med dem i praksis. Læs her de 17 strategiord, du aldrig må lade komme over dine læber igen.

    Læs mere
  • 5 taleråd du aldrig bør følge

    Træk vejret dybt, forestil dig, at dem du skal holde tale for er nøgne eller fyr en vittighed af for at bryde isen. De fleste bliver nervøse, når de skal tale foran en stor forsamling. For at overvinde dine bekymringer, handler det i første omgang om at vide, hvilke råd du skal undgå at følge.

    Læs mere
  • Drop hyggehykleriet når du giver svær feedback

    Hvad siger du til en medarbejder, der ofte lugter af sved? Hvad stiller du op med hende, der ikke er god nok til sit arbejde? Og hvordan påtaler du upassende påklædning over for en medarbejder? Få råd om, hvordan du tager tyren ved hornene på en ordentlig og ligefrem måde, så du kan overbringe svære meddelelser.

    Læs mere
  • 10 feedback regler

    Mange ledere svigter i deres feedback til deres medarbejdere på grund af frygt eller tidspres. Men manglende feedback er en ledelsesmæssig dødssynd. Læs her, hvordan du giver effektiv feedback, så dine medarbejdereleverer bedre.

    Læs mere
  • Kommunikér så der bliver lyttet til dig

    Én af lederens hovedopgaver er at kommunikere opgaver, som skal løses. Men ikke alle ledere er lige gode til at fortælle, hvorfor noget skal gøres, og derved motivere deres medarbejdere til at følge organisationens strategi. Læs her, hvordan du undgår denne kommunikationsbrist.

    Læs mere
  • 6 råd når du skal brænde igennem med dit budskab

    Du skal lancere en strategi, holde et foredrag, skal sparke seminaret i gang – her er de seks råd, der sikrer, at din præstation får budskabet ud til dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Afliv 3 myter om feedback

    Undersøgelser viser, at feedback sjældent giver den ønskede adfærdsændring. Samtidig føler mange ledere sig utrygge ved at give feedback. For slet ikke at tale om de dårlige oplevelser mange modtagere har. Én af de vigtigste årsager er, at tre myter om feedback desværre lever i bedste velgående. Det er tid til at gøre op med dem.

    Læs mere
  • 3 råd om kommunikation når du leder på afstand

    Medarbejdere, der ikke ser deres leder dagligt, får mindre feedback på deres arbejde og lærer ikke så meget af afdelingens erfaringer, som de medarbejdere, der ser deres leder dagligt. Det konkluderer en undersøgelse. Lederens kommunikation er afgørende. Her kan du læse om, hvordan du styrker din kommunikation, når du leder på afstand.

    Læs mere