Hvordan håndterer du som leder afskedigelser af medarbejdere? Det har stor betydning for både dig som leder og for medarbejderne, hvordan du mestrer afskedigelser. Få her fem bud på at navigere i det eksistentielle morads.
Flere medarbejdere ønsker en anbefaling, når de fratræder en stilling. Men hvad skal der stå, og hvordan laver du den rette struktur og finder balancen mellem at give retvisende, men objektiv bedømmelse? Her får du en guide til, hvordan du skriver en god anbefaling og hvilke centrale punkter den skal indeholde.
Medarbejdere kommer og går. Når medarbejdere kommer med opsigelsen, kan lederen vælge at agere professionelt eller uprofessionelt. Her får du råd om, hvad du som leder skal være opmærksom på for at få det optimale ud af den kedelige situation, at en god medarbejder stopper.
Afskedigelsessamtalen kan som udgangspunkt aldrig blive en positiv oplevelse, men du kan bestræbe dig på at gøre situationen så værdig og respektfuld som muligt. Måden, du behandler medarbejderen på ved opsigelsen, er afgørende for, hvor hurtigt vedkommende kommer videre i sin karriere, viser undersøgelser. Læs her, hvordan du afskediger din medarbejder med værdighed.
Læs mere
Pænt farvel eller 5 minutter til at forlade kontoret?
En afskedigelse har store personlige omkostninger, hvis den ikke gennemføres værdigt. Derfor kræver den også meget tid og psykisk energi fra lederen. Din ambition skal være klar: Værdighed er målet. Men hvorfor ender det alligevel ofte med at blive uværdigt? Læs om fem dilemmaer ved afskedigelser.