Artikler



  • Forandringer
  • Kommunikere
  • Kropssprog
  • Ledelse på tværs
  • Mundtlig kommunikation
  • Præsentation
  • Social kapital
  • Videndeling
Viser 50 / 532
Ingen resultater.
  • Lederløse organisationer vinder frem

    Nytænkende organisationer rykker nu flere og flere beslutninger fra leder til medarbejder – og det skaber flere smil og bedre resultater. Du behøver dog ikke frygte for dit job, hvis du formår at gentænke din rolle. Læs om lederens rolle i lederløse organisationer.

    Læs mere
  • Tjekliste: Er du klar til at give feedback?

    Feedback er vigtigt, både for dig og dine medarbejdere. Men det kan gå grueligt galt, hvis du ikke er klar til at give den. Har du det rette mindset? Få her en liste, som du kan bruge til at tjekke efter, om du er klar til at give feedback.

    Læs mere
  • 4 ting der bremser medarbejdernes læring

    Feedback er vigtigt at give, men det er også svært. Især den konstruktive feedback, der skaber læring. Læs her, hvorfor det handler om at lære af succeserne, og få fire bud på, hvad du skal undgå, hvis du vil fremme medarbejdernes læring.

    Læs mere
  • 3 tips: Sådan udvikler du selvledende teams

    I selvstyrende teams er der intet formelt hierarki og ingen foruddefinerede rollefordelinger eller procedurer. Det er ikke underligt, at det kan gå galt. Hvordan hjælper og udvikler du selvledende medarbejdere og teams, der ikke fungerer? Det får du her tre tips til.

    Læs mere
  • Værktøj: Sådan skaber du den gode dialog

    Den bedste vej til trivsel går gennem en god dialog med medarbejderne, hvor du lytter, skaber handling og følger op. Få her et værktøj, der hjælper dig med at skabe en bedre dialog.

    Læs mere
  • 3 råd om ledelse fra julemanden

    Om du er til jul eller ej, kan du lære noget af julemanden om god ledelse. Læs mere om ham den gamle, og få tre af hans bedste tips.

    Læs mere
  • Sæt ord på elefanten i rummet

    Undgår du de svære temaer, skubber du de svære samtaler foran dig og snakker du helst udenom? Læs, hvorfor vi ofte undgår at tale til elefanten i rummet, men hvorfor det er vigtigt at gøre det - og hvordan du selv kan begynde med at tage elefanten ved snablen.

    Læs mere
  • De 5 vigtigste lederegenskaber – ifølge lederne selv

    De udviser høj moral, er åbne for nye ideer og har lyst til at udvikle andre. Det er nogle af de egenskaber, succesfulde ledere besidder. Læs her mere om de fem vigtigste lederegenskaber – ifølge lederne selv.

    Læs mere
  • 3 grunde til at jeres videndeling mislykkes

    Videndeling sikrer, at alle får gavn af den viden og erfaring, der er på arbejdspladsen. Trods de bedste intentioner og ønsker om at videndele, er der nogle klassiske barrierer, der hindrer, at det sker. Her kan du læse om de tre typiske ting, der bremser videndeling.

    Læs mere
  • 10 råd: Når medarbejdere og ny teknologi bliver kollegaer

    Hvad sker der, når der er udsigt til, at medarbejdernes fremtidige kollega er en robot? Og hvordan får organisationer succes med nye teknologier? Få ti råd om, hvordan du sikrer, at I får mest muligt ud af den nye teknologi til gavn for alle.

    Læs mere
  • Feedback: Hellere en hvid løgn end at skuffe folk

    Studier viser, at vi hellere lyver end siger vores ærlige mening. Social afvisning påvirker nemlig de samme områder i hjernen, som fysisk smerte gør. Derfor er det også svært både at give og modtage feedback, som er afgørende for, at vi kan udvikle os. Få her et bud på, hvordan I alligevel kan give hinanden feedback.

    Læs mere
  • Førstehjælp til din konfliktsky medarbejder

    Mennesker, der indblandes i en konflikt på jobbet, mener ofte selv, at de har gjort alt for at undgå en konfrontation. Det er sandsynligvis rigtigt, men undvigende adfærd kan paradoksalt nok gøre problemet værre. Konfliktsky personer risikerer let at optrappe konflikter. Læs her, hvordan du som leder kan hjælpe dine konfliktsky medarbejdere med at komme godt igennem en konflikt.

    Læs mere
  • På Lederweb holder vi Black Friday året rundt…

    I disse dage sidder mange klar bag skærmen for at få fingre i et godt Black Friday tilbud. Det behøver du ikke på Lederweb. Vores publikationer, podcast og artikler er nemlig gratis året rundt. Vi har her samlet et overblik over de nyeste udgivelser og de mest populære artikler, som du kan kaste dig over helt uden regning.

    Læs mere
  • Vild med dans: Din ultimative guide til feedback

    Feedback til dine medarbejdere er et vigtigt styrings-, udviklings- og anerkendelsesværktøj for dig som leder - uanset om du er leder i en børnehave, for teknikere, for skolelærere eller for ny-dansere. Læs her, hvordan du kan lade dig inspirere af de fire ”Vild med dans”-dommeres feedbackstile.

    Læs mere
  • Europas bedste offentlige arbejdsplads: Sådan fastholder de synergi i teams

    Et team med synergi er magisk. Det skaber ekstraordinære resultater for borgerne, er nyskabende og fylder alle på arbejdspladsen med glæde. Hvordan sikrer du synergi i dit team? Få her inspiration fra et konkret eksempel.

    Læs mere
  • De 9 mest irriterende mails

    Du er ikke i tvivl om, at en prøver at fortælle dig, at noget er galt, når du får en passivt-aggressiv mail. Men det kan være så godt pakket ind i venlige formuleringer, at det er svært at konfrontere afsenderen med det. Se eksempler på passivt-aggressive mails, og læs, hvordan du bedst tackler dem.

    Læs mere
  • Podcast: At lede efter drømme…

    En stor fusion og medfølgende kulturændring er kun holdbar, hvis ens leder er insisterende og vedholdende – helt ned i de mindste detaljer. Tidligere administrerende direktør på Sygehus Lillebælt og nuværende ledelsesambassadør Dorthe Crüger fortæller i denne podcast om at sætte patienten først i både ord og handling og bevise, at drømmen ikke blot var en ny omgang ”operation morgenluft”.

    Læs mere
  • Sådan arbejder du sammen med en du ikke bryder dig om

    Nogle typer spiller du rigtig godt sammen med, andre knap så godt, og nogle gange støder du også på en, som får det værste frem i dig. Det må helst ikke ske, hvis du er leder. Læs her, hvordan du får samarbejdet til at køre som smurt med den medarbejder, kollega eller chef, du ikke bryder dig om.

    Læs mere
  • 5 råd: Få jeres sociale kapital til at vokse

    Selvom der er samme slags opgaver, faggrupper og nogenlunde det samme arbejdsmiljø på sammenlignelige arbejdspladser, kan der være stor forskel på, hvor højt sygefraværet er, hvilken kvalitet der er i opgaveløsningen og i hvor høj grad, medarbejderne trives. Det kan skyldes social kapital. Læs om, hvordan du styrker den sociale kapital.

    Læs mere
  • 3 ting der kendetegner den ideelle holdspiller

    Den ideelle holdspiller er både ydmyg, begavet og sulten. Og her handler det ikke om evnerne til at gå ombord i buffeten. Men om noget helt andet. Læs, hvilke tre dyder der kendetegner de dygtigste holdspillere, og hvordan du finder frem til dem.

    Læs mere
  • Advarsel: Din retorik kan ødelægge medarbejdernes motivation

    Vi kan ikke finde ud af at være omsorgsfulde og menneskelige ledere, hvis vi taler med en retorik, der hører et gammeldags industrisamfund til. Det begrænser medarbejdernes energi og tillid til ledelsen. I stedet kalder tiden på ledere, der gør sig fortjent til engagement.

    Læs mere
  • Videndeling: Når viden klistrer og klumper

    Selvom videndeling ikke er noget nyt, har mange arbejdspladser stadig svært ved at få videndeling til at fungere. Få her, nogle af forklaringerne på, hvorfor videndeling er så svært og hvordan du understøtter videndelingen hos jer.

    Læs mere
  • Har du mod på et tillidsfuldt ledelsesteam?

    Hvis du vil lykkes som leder, skal du have mindst to ben at gå på – et målorienteret og et relationsorienteret. Det relationsorienterede ben halter desværre ofte under pres. Få her inspiration til, hvordan du ved at styrke tillidsfulde og åbne relationer i organisationen, kan drage stor nytte af dit ledelsesteam.

    Læs mere
  • 3 sikre veje til at forandringen mislykkes

    Sammen med MED-udvalget skal du få forandringer og omstruktureringer til at lykkes. Læs her, hvordan I starter en fælles proces, hvor I lægger vejen, mens I går på den.

    Læs mere
  • 10 trin: Sådan får du ærlig feedback

    Når du først har indtaget lederstolen, er den feedback, du får, både vag og sjælden. Og dermed ubrugelig. Men du spiller selv en afgørende rolle for etableringen af et godt feedback-klima. Læs her, om de ti trin til god feedback.

    Læs mere
  • Skru op for indflydelsen når du leder opad

    Oplever du gang på gang, at dine forsøg på at lede opad og opnå indflydelse fejler? Overser din chef som regel de faglige input, du bidrager med? Læs her om ni nøgler til at opnå mere indflydelse.

    Læs mere
  • Ny Syntese: Tænk stort og begynd forandringerne hvor du er

    Vi bliver flere ældre, der lever længere, vi får teknologi, der giver nye muligheder, vi møder klimaforandringer, der ikke kan løses lokalt og vi er borgere, der forventer bedre løsninger. Det er komplekse udfordringer, der kalder på nye løsninger. Her kan ”Ny Syntese” bruges som inspiration til en bæredygtig velfærd. Hvordan det kan ske, kan du læse om i nyt magasin fra Væksthus for Ledelse.

    Læs mere
  • Jens Arentzen: Hvem har du i ryggen?

    Har du set dig over skulderen for nyligt? Tjekket at du har nogen, der støtter dig og dine idéer? Jens Arentzen fortæller i denne video, hvorfor det er helt essentielt for dig som leder.

    Læs mere
  • 4 grunde til at dine medarbejdere mister motivationen

    Lysten til at få ordnet de svære opgaver, i stedet for at udsætte dem. Og evnen til at fastholde fokus, til trods for forstyrrelser. Det er motivation. Her kan du læse om fire motivationsfælder, og hvordan du undgår, at dine medarbejdere falder i dem.

    Læs mere
  • Advarsel: 5 situationer hvor du spørger forkert

    Det er godt at være god til at spørge. Også som leder. Men god ledelse handler i høj grad også om, hvornår du ikke skal stille spørgsmål. Få her eksempler på fem situationer, hvor du bør overveje dine spørgsmål.

    Læs mere
  • 5 tips til den gode samtale med din medarbejder

    Kommunikation med dine medarbejdere er unægtelig vigtigt, hvis I vil lykkes. I dialogen skal du have fokus på jeres styrker, være nærværende og om nødvendigt tage en timeout. Læs, hvordan du gør det og få fem tips til at skabe en stærk dialog.

    Læs mere
  • 10 egenskaber: Det kan de bedste ledere

    Vil du betegne dig selv som en god leder? Så skal du gerne kunne sætte flueben ved disse ti vigtige egenskaber.

    Læs mere
  • Derfor fejler ledere når de skal samarbejde på tværs

    Det er ikke nok, at du som leder tager ansvar for dit eget område. Du skal også tage medansvar for helheden, men hvordan gør du det? Du kan her læse om et afgørende dogme for at lykkes med ledelse på tværs.

    Læs mere
  • Plads til forskellighed: Sådan får jeres ledelsesteam succes

    Hvordan fremmer I en kultur, hvor I udnytter jeres forskelligheder konstruktivt i stedet for at ryge i totterne på hinanden, når modsætninger mødes? Læs her og bliv inspireret til, hvordan I kan udnytte jeres forskelligheder konstruktivt.

    Læs mere
  • Jens Arentzen: Kunsten at sige nej uden at såre

    På personalemødet melder Birgit sig til en opgave, som du ikke føler dig tryg ved, at hun kan håndtere. Det mest nærliggende at sige nej og give opgaven til Hanne, som du ved har masser af erfaring. Men hvordan gør du det uden at såre Birgit? Se med her.

    Læs mere
  • Digital transformation kræver forandringsledelse i et tæt samarbejde med medarbejderne

    Nøglen til at lykkes med de konstante digitale forandringer er kompetente ledere og medarbejdere som sammen tænker og agerer i den nye opgaveløsning. Det fordrer et digitalt mindset hos både ledere og medarbejdere. En forståelse af, hvad den nye teknologi kan bibringe organisationen og hvordan den er – og fremadrettet vil være en naturlig del af alle arbejdsprocesser, uanset hvilket fagområde det berører.

    Læs mere
  • Værktøj: Styrk den sociale kapital

    Skal du skabe en robust organisation, have glade medarbejdere og øge borgertilfredsheden, så skal du investere i den sociale kapital. Social kapital handler om tillid, retfærdighed og samarbejde om kerneopgaven. Få fire trin til at styrke den sociale kapital.

    Læs mere
  • Undgå benspænd når du leder opad

    Tror min chef nu, at jeg er ude efter hans job? Eller virker jeg som en fedterøv? At lede opad er din vej til mere indflydelse men bremses desværre ofte af din egen frygt. Læs her, hvilke benspænd frygten kan gøre for dine muligheder for at lede opad, og hvordan du håndterer det.

    Læs mere
  • 13 råd om dit digitale lederskab

    Du skal ikke genopfinde den dybe tallerken, men hente inspiration fra andre og spejle inspirationen i din egen virkelighed. Sådan lyder budskabet fra to kommunaldirektører, der her giver deres 13 gode råd til ledere, der vil styrke deres digitale lederskab.

    Læs mere
  • 8 sætninger: Sådan styrker du din følelsesmæssige intelligens

    Evnen til at forstå og tackle dine egne og andres følelser – dvs. følelsesmæssig intelligens - er afgørende for, om du bonner ud som en ganske udmærket leder, eller om du faktisk når toppen som en fremragende leder. Her får du otte sætninger, du kan bruge, hvis du vil styrke din følelsesmæssige intelligens.

    Læs mere
  • Den følsomme samtale: Derfor skal du gøre dig umage

    Det er svært at have en samtale om et følsomt emne med en medarbejder. Ved at gøre dig umage med din forberedelse, hjælper du dialogen godt på vej. Her er en guide til, hvad du skal have på plads før samtalen.

    Læs mere
  • Undgå mistrivsel under forandringer

    Forandringer skaber usikkerhed. Derfor oplever mange ledere mistrivsel og sygemeldinger under forandringer. Læs her, hvordan du kan undgå mistrivsel under forandringer.

    Læs mere
  • Podcast: Ledelse er et håndværk man skal lære

    Din ledelsesstil er ikke noget, der følger naturligt med din titel som leder. Det tager tid, og det er en løbende proces, der faktisk ikke slutter, før du stopper som leder. Lyt til ny podcast, hvor Kurt Strand har inviteret formanden for Ledelseskommissionen, en direktør, en oversygeplejerske og en coach i studiet for at tale om, hvordan man udvikler sig som leder.

    Læs mere
  • 4 ting ledere skal stoppe med at gøre

    Det er let at formulere endnu flere opgaver, lederne bør gøre og tage ansvaret for. Det svære er at formulere, hvad de skal gøre mindre af eller helt stoppe med at gøre.

    Læs mere
  • Undgå katastrofen: Lyt til uenige medarbejdere

    Historiens værste flykatastrofe nogensinde har et klart budskab: Lyt til dine medarbejdere. Også dem, der ikke er enige med dig. Læs om katastrofen her, og hvad du kan lære af den.

    Læs mere
  • Kommunernes Digitaliseringstræf 2019

    Hvad betyder digitaliseringen for din ledelse? Sæt kryds i kalenderen den 6. juni, hvor du kan høre oplæg fra nogen af de fremmeste eksperter på feltet, deltage i en række forskellige sessioner og pleje dit netværk.

    Læs mere
  • Lær ledelse af de danske verdensmestre

    Håndbold er værd at bruge tid på, hvis man interesserer sig for ledelse. For i ”håndbolden” udspiller organisationens handlinger sig for øjnene af os. Fra det øjeblik holdet, med ledelsesteamet, træder ind på banen, er intet skjult, kun kameraer sætter sine begrænsninger. Så hvad kan vi tage med os fra dette VM af ledelsesmæssige pointer? Med andre ord, hvad kan vi lære af VM-holdet og Nikolaj Jacobsen?

    Læs mere