Artikler



  • Forandringer
  • Kommunikere
  • Kropssprog
  • Ledelse på tværs
  • Mundtlig kommunikation
  • Præsentation
  • Social kapital
  • Videndeling
Viser 50 / 647
Ingen resultater.
  • Ævlebævle-møder: Er du også snakmat?

    Forestil dig en bog, som er skrevet uden mellemrum. Du ville være i stand til at afkode ordene, mendetvillekræverigtigmegetafdinopmærksomhedsomkunnehave-væretbrugtbedre. Et møde uden stilhed er som et tastatur uden mellemrumstast. Det er muligt, men langt fra optimalt. Læs om støjfri ledelse, og få råd om, hvordan du skaber bedre møder.

    Læs mere
  • 2 lytteråd der styrker jeres samarbejde

    Når du lytter til medarbejderne – både til det, de siger og det, de ikke siger, øger du mulighederne for bedre opgaveløsning og understøtter den gode relation til medarbejderne. Men hvis du skal kunne lytte til andre, skal du lytte til din egen grundstemning, for den smitter af på jeres samarbejde. Læs, hvordan her.

    Læs mere
  • 5 råd: Fasthold omstillingsparatheden efter corona

    COVID-19 har sat alle på prøve, og kravene til at agere handlekraftigt og omstillingsparat har været enorme. Rigtig mange steder er det lykkedes over al forventning. Det et piblet frem med gode historier om, hvordan krisen har styrket tværgående samarbejde, udviklingen af digitale løsninger har taget kvantespring og tidskrævende innovationsprocesser er reduceret fra kvartaler til uger. Men hvordan fastholder du omstillingsparatheden, når hverdagen igen ruller?

    Læs mere
  • Sådan skaber du en læringskultur

    Jeres læringskultur er afgørende for, hvor meget gavn du får af medarbejdernes kompetencer, og om I lykkes med jeres forandringsprocesser. Læs her, hvordan du skaber en positiv læringskultur, og få to værktøjer til at skabe læring i hverdagen.

    Læs mere
  • Mød en leder: "Husk, at du har to ører og en mund"

    Hvad fylder mest i dit lederjob lige nu? Hvad bliver din største ledelsesudfordring de næste 3-5 år? Og hvad vil du gerne have, at dine medarbejdere siger om dig som leder? Læs med, når Louise Manstrup, forstander på et socialpædagogisk udviklingscenter i, svarer på otte spørgsmål om ledelse.

    Læs mere
  • Sådan får du sagt til Jytte at hun lugter

    Jytte lugter, Søren er dårlig til at samarbejde og Gitte er faldet af på den. Det skal du som leder tage ansvar for. Men det kan hurtigt blive en slap affære, hvis du af frygt for at såre deres følelser ikke får taget ordentligt fat om problemet i jeres samtale. Læs her, hvad kommunikationstræner Philip Antonakakis råder dig til, hvis du gerne vil lykkes med de vanskelige samtaler.

    Læs mere
  • 5 råd: Undgå at dræne dine medarbejderes hjerner

    Din vigtigste ledelsesopgave er at beskytte dine medarbejderes kognitive kapacitet, fordi kloge hoveder er dit største aktiv. Og du køber deres tankevirksomhed i dyre domme. Læs her, hvordan du skaber en hjernevenlig arbejdsplads. Hemmeligheden er at behandle folk forskelligt.

    Læs mere
  • Hvor spænder dine tanker ben for dine intentioner?

    Du skal forene mange forskelligrettede arbejdsopgaver, krav og forventninger, og fremme den mentale sundhed og trivsel både hos dine medarbejdere og dig selv. Her får du et simpelt værktøj, der giver dig indsigt i, hvordan du balancerer forskellige hensyn og en bevidsthed om, hvordan din tænke- og forståelsesmåde påvirker din adfærd.

    Læs mere
  • 7 råd der øger dine medarbejderes engagement og robusthed

    Engagement og robusthed er afgørende for, at medarbejdere kan tackle svære situationer og udfordringer, viser undersøgelser. Læs her, hvordan du ruster dine medarbejdere til de udfordrende situationer, I også vil møde fremover.

    Læs mere
  • Overlæge om corona: ”Det var som at spille på udebane hele tiden”

    Når specialisterne i ortopædkirurgi mister kerneopgaven, mister de også meningen i arbejdet, erfarede ledende overlæge Christian Pedersen på Aalborg Universitetshospital. Han måtte kigge dybt i skufferne for at finde opgaver til lægerne, men oplevede stor loyalitet og agilitet i ’pause-arbejde’, som han tager med sig i fremtidige forandringer.

    Læs mere
  • Advarsel: Undgå at være den sidste der ved besked

    Har du en fornemmelse af, at du går glip af vigtige informationer? Til trods for, at du som leder har adgang til et hav af kommunikationskanaler? Så handler det måske om, at du skal blive bedre til at lytte. Læs her, hvordan du bliver bedre til at lytte.

    Læs mere
  • Afdelingschef i jobcenter om corona: ”Bekymringen for at tabe nogle på gulvet, gav os nye løsninger”

    Coronakrisen har krævet en ny organisering af kerneopgaverne og har i processen speedet den digitale omstilling markant op. Hos to ledere har det skærpet fokus på at levere meget præcis kommunikation til og mindske kompleksiteten for medarbejderne. Gevinsten har været overraskende aha-oplevelser med borgerne.

    Læs mere
  • Psykologisk tryghed: "En enkelt person i teamet kan ødelægge den"

    "I hvor høj grad har du oplevet, at den psykologiske tryghed er blevet nedbrudt?". Sådan lød spørgsmålet på et webinar om psykologisk tryghed. Desværre svarede hele 69 pct. af de adspurgte, at de ofte oplevede det. Læs her, hvorfor du bør få bugt med psykologisk utryghed, og få et konkret værktøj til at håndtere det.

    Læs mere
  • Leder: ”Du skal ikke gå i seng og tænke over, om alle kan lide dig”

    Tillid under ansvar, ærlig feedback og et stærkt arbejdsfællesskab er vigtigt for skoleleder Marco Damgaard. Og så skal man som leder gøre tingene ordentligt. Læs med her, når skolelederen fortæller, hvad der er vigtigt for ham i hans ledelse.

    Læs mere
  • Leder om corona: ”Det har været rigtig rart at kunne være til stede hele tiden og udøve nærværende ledelse"

    Tydelig kommunikation, strammere styring end vanligt, tilstedeværende og synlig ledelse med empati og forståelse for uro og bekymringer hos frontpersonalet. Det har styrket motivationen, øget trygheden og gjort lederskabet stærkere og mere bevidst – kvaliteter, som består coronatesten, er to ledere enige om.

    Læs mere
  • 6 no go’s når du møder kritik fra medarbejderne

    Du afviser kritikken eller tager den personligt. Det er nogle af de no-go’s, ledere begår, når de modtager kritik fra deres medarbejdere. Læs med, og bliv klogere på, hvad du ikke skal gøre, når dine medarbejdere kommer til dig med kritik.

    Læs mere
  • Sådan styrer du dit ledelsesteam uden om dødszonen

    I et ledelsesteam arbejder ledere sammen om komplekse problemstillinger, som overskrider rammer, grænser og erfaringer. Det kræver god fællesledelse, der overskrider den enkelte leders formåen med udgangspunkt i det fælles væsentlige – men det kræver også fælles anstrengelser.

    Læs mere
  • Dagtilbudsleder: "Vi lavede gymnastiksalen om til en kommandocentral"

    At tænke kreativt under heftigt tidspres er en kompetence, dagtilbudsleder Eva Meyer og hendes medarbejdere har udviklet og praktiseret til fulde under corona. For når kerneopgaven skal reorganiseres næsten fra bunden, er der både ressourcer, loyalitet og opbakning at finde hos personalet. De kreative løsninger og sammenholdet i at skabe dem tager hun med sig efter corona.

    Læs mere
  • 4 råd: Bliv bedre til at sige nej

    Er dine medarbejdere gode til at sige nej? Er du? Hvis ikke kan det både gå ud over effektiviteten og trivslen. Heldigvis kan man lære det, og med enkle redskaber kan selv den mest inkarnerede pleasertype blive bedre til at styre tiden og sætte sunde grænser på jobbet.

    Læs mere
  • Kontorchef: "Vi gik fra at være ’dem bag skærmen’ til at være en værdsat partner"

    At skulle lede, anerkende og pleje fællesskab med medarbejderne pr. digital langdistance har lært kontorchef Karen Ingerslev i Region Midtjylland større systematik i opfølgning og tydeligere faglig kommunikation. Erfaringer, hun vil indarbejde i sin ledelse efter corona.

    Læs mere
  • 4 råd: Sådan tackler du svære følelser i en professionel samtale

    Selvom du som leder er vant til at føre professionelle samtaler kan det godt ske, at du lander i en samtale, hvor bølgerne går højt og så kan det være svært at styre følelserne. Konsekvensen kan være en konflikt med dine kollegaer eller medarbejdere. Få fire råd om, hvordan du holder øjnene på bolden, når følelserne tager over.

    Læs mere
  • Varde: Hvor knækker ledelseskæden?

    Varde Kommune har lavet et tjek af, hvor stærk sammenhængen i deres ledelseskæde er. Det har de gjort med afsæt i anbefalinger fra Væksthus for Ledelse og ved at spørge alle ledere i Varde Kommune. Konklusionen er, at kæden er stærk, når det handler om de helhedsorienterede løsninger, men at fokus på resultater kan styrkes i hele kæden.

    Læs mere
  • Sådan bruger du data bedst i din ledelse

    Du skal kende faldgruberne, og du skal være i stand til at bestille data klogt. Og det skal ske med afsæt i åbenhed og dialog. Dette er blot et par af de udfordringer, du som chef skal kunne håndtere, når du benytter data i din ledelse. Læs i ny publikation fra Væksthus for Ledelse, hvordan data kan gøres til et nyttigt ledelsesredskab.

    Læs mere
  • Vi kan ikke lede fra et skrivebord

    Organisationsudvikling har mange steder været sat på hold under corona, men ikke hos servicechef Birgitte Hensch på Holbæk Sygehus. Midt i 2. bølge implementerede hun en ny teamorganisation og ændrede vagt- og arbejdsplaner for alle medarbejdere – og bl.a. ved at involvere dem lykkedes det med succes. Corona har for hende bekræftet, at ledelse skal foregå helt tæt på personalet.

    Læs mere
  • Podcast: Det kræver modet til at stå på kanten

    Hvordan udøver man ledelse på tværs af organisationer og fagligheder? Lyt med, når kommunaldirektør og tidligere ledelsesambassadør Jette Runchel sammen med en oversygeplejerske og sektionsleder drøfter deres erfaringer med at lede på tværs fra et fælles forskningsprojekt.

    Læs mere
  • Fra hverdagshelte til offentlig udskamning

    Vinden vendte 180 grader for ledelse og personale i plejesektoren under corona. Fra at være hverdagens helte blev de offentligt hængt ud som faggruppe. Det har skærpet plejecenterleder Jeanette Spangsbergs faglige blik og ansvar for at sikre trivsel og motivation hos medarbejderne post-corona. Hun skifter hest og fokuserer på belastningspsykologi.

    Læs mere
  • Forstå og håndtér dine medarbejderes reaktioner på forandringer

    Klapsalver og brede smil eller tomme blikke og korslagte arme. Hvilken reaktion, du bliver mødt med, når du præsenterer en forandring, afhænger af, om den påvirker medarbejdernes opfattelse af status, sikkerhed, autonomi, samhørighed og retfærdighed i en positiv eller negativ retning. Læs, hvad skal du have blik for, når du skal lykkes med at lede en forandring.

    Læs mere
  • 7 ting du kan gøre for at tackle en konflikt

    Det er svært at bevare roen, når der er en konflikt på trapperne. Men ledelse indebærer ofte konflikter, og ansvaret for den gode konflikthåndtering ligger hos dig. Få her syv råd, du kan gøre brug af, når du kan mærke, at irritationen bobler.

    Læs mere
  • Kompenserende ledelse: Kan du holde til det?

    Dit fokus har været på at finde løsninger og sikre dig, at dine medarbejdere trives og løser deres opgaver under coronakrisen. Men har du husket dig selv? Det er vigtigt, at du som leder er opmærksom på, at I bevarer motivationen og energien – også det sidste stykke af vejen. Og du skal særligt være opmærksom på dig selv. For måske kompenserer du lidt for meget? Læs her om fem vigtige fokusområder for lederen i en krisetid.

    Læs mere
  • 4 råd: Sådan leder du i radikal uvished

    Hver dag vågner ledere op til spørgsmål som: Hvilke politiske vinde blæser i dag? Hvad skal jeg gøre, hvis Mathias går på barsel, og to andre fra afdelingen er sygemeldte? Radikal uvished er hverdag for de fleste ledere. Læs her, hvordan du leder i radikal uvished.

    Læs mere
  • 10 sætninger du skal undgå

    Der skal ikke komme mange uheldige formuleringer ud af din mund, før de skader dit lederskab, og dine medarbejdere begynder at se sig om efter et nyt arbejde. Læs, hvilke ti sætninger, du ikke må sige som leder.

    Læs mere
  • Lederen som coach: Do's and dont's

    Coaching kan være et effektivt værktøj, men det kan også misbruges af konfliktsky ledere, der ikke tør konfrontere dårlig opførsel eller lav performance. Læs om, hvad coaching er, hvornår det fungerer, og hvordan ledelsesbaseret coaching udfolder sig.

    Læs mere
  • Sådan styrker du trivslen i overgangen tilbage på arbejdspladsen

    Hvad virkede ekstra godt under nedlukningen? Og hvilke ting ser du frem til at vinke farvel til? Læs, hvordan du kan arbejde med jeres trivsel og arbejdsfællesskab allerede nu i overgangen fra enekontoret i hjemmet til den fælles kaffemaskine på arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Tværgående ledelse: Du skal blande dig

    For at lykkes med de sammenhængende indsatser om at sætte borgeren først, skal der udvikles en ledelseskultur, hvor det er naturligt at blande sig i en anden leders domæne. Få her tre konkrete råd om, hvordan du med tværgående ledelse sætter borgeren først.

    Læs mere
  • 23 råd om at få energi til den sidste corona-mil

    Gå en tur, kaffepauser over skærmen, grin sammen, lær noget nyt hver uge. Læs her, hvilke råd lederne vil give videre til andre ledere i forhold til at få energi til den sidste corona-mil.

    Læs mere
  • 6 råd om at skrive bedre mails

    Hvor mange mails sender og modtager du på blot en enkelt dag? Ledere modtager typisk flere mails, end mange andre gør – og de sender også selv mange. Men har du helt styr på, hvordan du bedst skriver en mail? Så læs med her, hvor du får seks konkrete råd om den gode mail.

    Læs mere
  • Din guide til positiv feedback som gør en forskel

    ”Hvor blev jeg taknemmelig, da jeg så, hvordan du…” Har du selv prøvet at få konkret positiv feedback, så ved du, hvordan det kan skabe glæde og motivation. Her får du en guide til at give andre god, positiv feedback.

    Læs mere
  • 7 ord du skal være bevidst om i konflikthåndtering

    Konflikthåndtering er en af lederens vigtigste arbejdsopgaver. Alligevel er der mange, der synes, at det er ubehageligt at gå ind i konflikterne. Få her simple værktøjer til konflikthåndtering og råd om, hvilke syv ord du skal være bevidst om, når du håndterer en konflikt.

    Læs mere
  • Derfor skal du både kommunikere visionen nedad, opad og udad

    Du kan være ’indenrigsminister’, der kommunikerer jeres organisations vision nedad til medarbejderne og agere ’udenrigsminister’, der kommunikerer visionen til jeres brugere, eller opad mod politikere og øvre ledelseslag. Få her et bud på, hvilke fordele der er forbundet med at kommunikere visionen nedad, udad og opad.

    Læs mere
  • 7 ting du ikke må glemme i din ledelse

    Spørg dig selv, hvorfor du er blevet leder. Og pas på med at være så løsningsorienteret, at du ikke får lyttet og inddraget. Læs her om syv oversete ting, der fremmer god ledelse.

    Læs mere
  • Kierkegaard guider dig til forandringsledelse

    Vi vil gerne forandre os. Men det kan føles ubehageligt, fordi vi risikerer at fejle. Først, når vi ikke frygter fiasko, kan vi reelt forandre os. Læs her, hvad Søren Kierkegaard ville have sagt, hvis han skulle hjælpe os igennem en organisatorisk forandring.

    Læs mere
  • Ledelsesambassadøren: Tre veje til stærk ledelse

    Da kommunaldirektør Jette Runchel for et år siden blev udnævnt til ambassadør for offentlig ledelse, havde hun aldrig forestillet sig, hvad året ville byde på. COVID-19 vendte op og ned på ledelsesopgaverne fra den ene dag til den anden. Læs her, hvilke tre tendenser Jette Runchel har set i 2020, som hun mener, vil præge ledelsesdagsordenen også i tiden, der kommer.

    Læs mere
  • 3 fejl ledere begår i en-til-en møder

    Det kan føles som om, at møder suger din tid og energi. Det er ærgerligt. For det faste, fokuserede og produktive en-til-en møde med din medarbejder er en vigtig investering i jeres relation og for medarbejderens motivation og effektivitet. Her kan du læse, hvad du bør stoppe med, hvis du vil have et godt møde med din medarbejder.

    Læs mere
  • Det kan ledere lære af Mads & Monopolet

    Til afdelingsmødet har du ofte meget at fortælle. Når du har gjort det, så slutter du måske af med: ”Er der nogle spørgsmål?” Men hvordan ville jeres afdelingsmøde se ud, hvis du i stedet bruger de samtaleteknikker som monopolværterne Mads Steffensen og Sara Bro benytter?

    Læs mere
  • 3 trin: Sådan giver du din chef kritik

    At give negativ feedback - særligt til en med flere stjerner på skuldrene end dig selv - kræver både mod, overvejelser og forberedelse. Men det kan godt lade sig gøre at aflevere kritikken på en måde, så det du var utilfreds med forhåbentligt, ændrer sig. Læs her, hvordan du giver din chef negativ feedback uden at sætte jeres relation over styr.

    Læs mere
  • Undgå brandslukning: Få styr på 14 personale-juridiske spilleregler

    Al ledelse er afledt af ansættelsesforholdet, som er et reguleret og kompliceret retsområde – ikke mindst for offentlige ledere. Men juraen kan ikke alene overlades til HR-medarbejderen. Som leder er du nødt til at have et overblik over de juridiske spilleregler på arbejdspladsen, så du kan reagere i rette tid. Få her overblikket over 14 af de vigtigste personale-juridiske spilleregler.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan tackler du ubehøvlede kolleger

    Hvis du arbejder sammen med en, der mangler empati og ofte er lidt ubehøvlet, kan det hurtigt gøre dig usikker og nervøs. I stedet for at bekymre dig for meget og vende det hele indad, får du her fem råd, der måske kan forbedre samarbejdet.

    Læs mere
  • 3 trin: Skab god ledelse gennem dit ledelsesløfte

    Du er forpligtet til at interessere dig for de mennesker, du leder. En forpligtelse, der indebærer en forståelse for det enkelte menneske. Et ledelsesløfte kan medvirke til at skabe god ledelse og betragte ledelse som et fag, hvor du gennem løftet gør dig fortjent til at få medarbejdernes tillid og respekt.

    Læs mere
  • Sådan formulerer du en appellerende vision

    Hvorfor skal din organisation have en vision? Hvad er en vision helt præcist? Og hvad er vigtigt, når du skal lykkes med at formulere en vision, som medarbejdere forstår og bliver motiveret af? Få her et bud på, hvordan du formulerer jeres vision – hjulpet godt på vej af helt konkrete eksempler.

    Læs mere
  • Hvordan har dine medarbejdere det egentlig?

    Social isolation, hjemmearbejde eller et arbejde med ekstra mange vagter og risiko for smitte. Det er blevet faste elementer i manges hverdag, og de kæmper lige nu med at holde fanen højt. Selvom det er grænseoverskridende, er det vigtigt, at du taler med dine medarbejdere om deres mentale tilstand i denne tid. Læs her, hvordan du kan tage hul på de svære samtaler.

    Læs mere