Artikler



  • Forandringer
  • Kommunikere
  • Kropssprog
  • Ledelse på tværs
  • Mundtlig kommunikation
  • Præsentation
  • Social kapital
  • Videndeling
Viser 50 / 589
Ingen resultater.
  • Lytter du for at tale, eller for at forstå?

    Når du som leder nærværende og oprigtigt lytter til dine medarbejdere for virkelig at forstå – så øger du mulighederne for bedre opgaveløsning og du understøtter den gode relation til medarbejderen. Læs, hvordan du bliver en bedre lytter her.

    Læs mere
  • Varde Kommune: Tværgående samarbejde kræver øvelse

    Relationel koordinering har i flere år været den fælles ramme om at styrke samarbejdet om særligt udsatte borgere. Det har været med til at forberede Varde Kommune godt på en mere helhedsorienteret beskæftigelsesindsats med afsæt i borgernes situation.

    Læs mere
  • Fem ting vi har lært om ledelse af tværgående samarbejde

    Samarbejdet på tværs i kommuner og regioner er og bliver afgørende for at skabe sammenhængende og effektive forløb for borgerne. Et Væksthusprojekt har undersøgt erfaringerne med relationel koordinering og opsummerer her de fire vigtigste råd til lederne.

    Læs mere
  • Hedensted Kommune: Borgerne skal opleve en velkoordineret indsats

    Hele Hedensted Kommune har i flere år arbejdet med at styrke samarbejdet på tværs af søjler og skel. Det slår blandt andet stærkt igennem i indsatsen over for børn og familier, der har brug for en sammenhængende indsats.

    Læs mere
  • Odense Universitetshospital: Fra dårligt samarbejde til fælles mindset

    Relationel koordinering behøver ikke at være raketvidenskab. Med et enkelt og konkret fokus på fælles opgaver er det lykkedes at ændre samarbejdskultur og daglige arbejdsgange mellem plejepersonale og terapeuter på en neurologisk afdeling.

    Læs mere
  • Relationel koordinering: Sådan kommer du i gang

    Stærkere tværgående samarbejde skaber værdi for borgere og patienter. Relationel koordinering er et godt afsæt, men teorien skal videreudvikles for at passe til mere komplekse opgaver, og der skal mere fokus på ledelsesopgaven, siger en førende dansk konsulent på området.

    Læs mere
  • Podcast: Corona krævede helt nyt kommunikationsgear

    "Hvis vi ikke har kommunikation, når vi har kriser, så bliver vi udfordret på vores drift." Lyt med i seneste podcast fra Væksthus for Ledelse, hvor to chefer fortæller om deres vigtigste ledelsesopgaver, og hvorfor god kommunikation er afgørende i krisesituationer.

    Læs mere
  • Skab mere sammenhæng for borgerne ved at styrke det tværgående samarbejde

    Viborg Kommune er frontløbere, når det kommer til tværgående samarbejde. En agil arbejdsmetode er løftestang til at skabe nye resultater i relation til det strategiske mål om at skabe mere sammenhæng for borgerne. Læs med og få inspiration til, hvordan du kan arbejde med agile metoder og styrke det tværgående samarbejde i din organisation.

    Læs mere
  • 4 principper for god feedback

    Feedback er vigtig at give og modtage, men det kan være svært. Læs her, hvad, hvorfor og hvordan du giver god feedback ved hjælp af fire principper.

    Læs mere
  • Hvor kærligt må du afslutte din mail? 5 regler du skal kende inden du trykker send

    Du har sikkert en foretrukken afskedshilsen, når du sender en e-mail afsted til en kollega, chef eller medarbejder. Men pas på. For samtidig med, at opfindsomheden stiger og hilsnerne bliver sjovere og mere hjertevarme, bevæger du dig også tættere på enten at fornærme modtageren eller at efterlade et uprofessionelt indtryk af dig selv.

    Læs mere
  • 3 tips: Sådan undgår du at havne i kategorien af middelmådige talere

    Din kommunikation betyder alt for, hvordan strategien, mødet og ethvert andet budskab bliver opfattet. Og den opfattelse danner grundlag for, hvor godt et resultat bliver – både i form af samarbejde og borgeroplevelse. Få her tre konkrete værktøjer til en bedre og personlig kommunikation.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor skal du være varsom med pyt

    Pyt-knappen er blevet et populært universalværktøj, der kan bruges i de fleste sammenhænge. Sjovt nok, mest af andre, der ikke har noget i klemme selv. Men for meget pyt har konsekvenser for det psykiske arbejdsmiljø, og det kan i værste fald æde kreativitet, initiativ og selvtillid for den enkelte og i organisationen. Læs her, hvorfor du i stedet for pyt skal begynde at stille spørgsmål.

    Læs mere
  • 9 råd om topledelse af digitale transformationer

    Den digitale transformation indebærer, at toplederne må bevæge sig ind på områder med store muligheder, men som samtidig rummer uvished og indeholder risici for at fejle. I en ny publikation fra Væksthus for Ledelse får toplederne ni råd om ledelse af digitale transformationer.

    Læs mere
  • Hvad afslører dit kropssprog om dig?

    Du er personlig og kropslig i din ledelse - selv om du ikke er bevidst om det. Læs her om professionspersonlige kompetencer, og hvorfor du begår en stor fejl i at undervurdere dem i din ledelse.

    Læs mere
  • Podcast: Nye samarbejder har vendt krise til optimisme

    Sygehuset i Nykøbing Mors er lukket, og det har været svært at skaffe praktiserende læger. Men et samarbejde mellem Region Nordjylland, Morsø Kommune og Aalborg Universitetshospital har vendt en følelse af afmagt til fornyet optimisme og ikke mindst gjort det muligt at behandle patienterne på nye måder og endda gjort området så attraktivt, at der igen er begyndt at komme læger til. Hør i en podcast fra Væksthus for Ledelse om, hvordan en fælles indsats på tværs af sektorer har vendt udviklingen.

    Læs mere
  • Stab og linje – hvorfor skal det være så bøvlet?

    ”De har ingen respekt for vores tid, de omgør beslutninger i tide og utide, og de skaber kun meget lidt værdi”, lyder anken fra linjen. ”De er nogle forstokkede anarkister, som suboptimerer og mangler blik for helheden”, skyder staben tilbage. Mange organisationer er skueplads for forbitrede spændinger mellem stabs- og linjemedarbejdere. Hvad er op og ned i det komplekse samspil mellem stab og linje? Læs med her og få forslag til ruter frem mod et bedre samarbejde mellem stab og linje.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan fastholder du generation Z

    Hvordan kan du med små greb fastholde den unge generation på arbejdspladsen? Og hvorfor er det overhovedet nødvendigt at tilpasse sin ledelsesstil til de unges behov? Bliv skarpere på, hvordan du skal lede dine unge medarbejdere.

    Læs mere
  • Ud med sproget: Ledelsessprogets ti ansigter

    Det sprog, vi bruger, når det handler om ledelse, er lige så afgørende som lagen i gammeldags modnede Christiansøsild. Ofte tænker vi ikke over sprogbrugen i ledelse, andre gange gør vi, bl.a. fordi sprog kan bruges til meget præcist at udtrykke, hvad det handler om, men også til at camouflere det. Artiklen præsenterer ti forskellige måder at bruge sproget på i ledelse.

    Læs mere
  • 3 greb til et kreativt arbejdsmiljø

    Nye indtryk, input og informationer sætter gang i vores tanker og får os til at komme på nye idéer. De idéer kan forblive flyvske strøtanker i den enkeltes hoved, eller de kan få retning og blive til innovation, der skaber en reel organisatorisk værdi. Det afhænger af dig som leder. Læs med her og bliv inspireret.

    Læs mere
  • Bliv en bedre samtalepartner – og rarere at være sammen med

    Ledere har ligesom alle andre lyst til at være likeable. For hvem ønsker ikke at være et lidt rarere menneske og en bedre samtalepartner, der kan styrke medarbejdernes motivation. Her får du ti bud på de bedste værktøjer til at blive netop dét.

    Læs mere
  • Afsløring: Det handler ikke om budskaber når du kommunikerer

    Mangler du inspiration til at styrke din kommunikation med dine medarbejdere? Så læs med her, og få Jens Arentzens bud på et simpelt men meget nyttigt redskab, der sikrer, at du har fokus på din modtager.

    Læs mere
  • Ledelse af digitalisering i et narrativt perspektiv

    For at lykkes med digitaliseringsprojekter skal du sikre, at fortællingen om digitaliseringsprojektet både bliver meningsskabende, involverer alle og får alle fortællinger i spil. Få her et bud på, hvordan du leder digitalisering ud fra en narrativ tilgang.

    Læs mere
  • 4 spørgsmål gode ledere har svaret på

    Medarbejdere motiveres ofte af selv at kunne træffe beslutninger og have frihed til at vælge, hvordan de vil løse opgaverne. Men det kræver, at du er tydelig om rammerne for arbejdet og kan give klare svar på fire spørgsmål. Ellers falder den flade organisationsform hurtigt til jorden.

    Læs mere
  • Værktøj: Styrk dit teams relationelle koordinering

    Jeres formål er at hjælpe mennesker. Det foregår ofte ved at kombinere indsatser fra flere fagpersoner. Den rette kombination kræver relationel koordinering. Få her forskningsbaserede værktøjer til at vurdere og forbedre kvaliteten af en gruppes relationelle koordinering.

    Læs mere
  • 3 ledelsesråd om digital innovation fra Autismecenter Storstrøm

    Hvordan skaber du en arbejdsplads, der kan udnytte nye digitale muligheder for en bedre opgaveløsning? Her kan du læse erfaringer og få gode råd fra Autismecenter Storstrøm, der arbejder målrettet med digitale teknologier i indsatsen med autisme.

    Læs mere
  • 5 spørgsmål der afslører en lav grad af følelsesmæssig intelligens

    Ledere med en veludviklet empati, selverkendelse og situationsfornemmelse står langt stærkere end deres kollegaer, der måske har lidt sværere ved at se sig selv eller vise omsorg. Men hvordan ved du, om du står lidt svagt i forhold til den følelsesmæssige intelligens? Besvar fem spørgsmål og bliv klogere på, hvor du står.

    Læs mere
  • 3 råd til chefer om ledelse i digitalisering

    ”Hvis jeg ikke kan overbevise organisationen om, at det er god løsning, kan de næste led heller ikke se det. Derfor er jeg også nødt til at have lidt viden om, hvad digitaliseringen består af – ikke mindst hvilke gevinster, den bringer med sig”. Sådan siger en chef i et nyt projekt fra Væksthus for Ledelse. Få i denne artikel tre overordnede bud på, hvad ledelse af digitalisering også kræver af dig.

    Læs mere
  • Giftige medarbejdere: Ét råddent æble kan fordærve hele kurven

    Én effektiv medarbejder, der ikke kan samarbejde, kan skade hele arbejdspladsen. Det kan faktisk bedre betale sig at ansætte flere lidt mindre produktive medarbejdere, som til gengæld kan samarbejde. Det viser et studie. Men hvordan undgår du at ansætte en giftig medarbejder?

    Læs mere
  • 5 råd om ledelse i en forandret hverdag

    I disse uger tager mange arbejdspladser de første skridt i at genåbne for de primære kerneopgaver og brugere. Det skal ske med små forsigtige skridt ad gangen, og en hyppig brugt vending er, at vi skal vænne os til en ny hverdag, der er alt andet end normal.

    Læs mere
  • Podcast: Når forandring ikke fryder

    Forandringen betød store fordele for organisationen, men skabte til gengæld mistillid mellem medarbejdere og ledelse, idet medarbejderne ikke følte sig hørt og inddraget. Lyt med når Jonna Kastbjerg fortæller om de fejl, der blev begået og den læring, hun har fået ud af det i ny podcast fra Væksthus for Ledelse.

    Læs mere
  • Afværg konflikter: Træn medarbejdernes dialogiske kompetencer

    En kollega siger et, men mener egentlig noget andet. Selvom det oftest sker helt ubevidst, kan det give gnidninger, der gør samarbejdet svært. Læs her, hvordan du træner dine medarbejdere til at bevare ligeværdighed og nysgerrighed i dialogen med deres kollegaer.

    Læs mere
  • Sådan gir du en skideballe på afstand

    Det er som regel en dårlig idé at irettesætte en medarbejder over en skærm eller på telefon. Men det kan være nødvendigt. I denne artikel får du nogle greb til at irettesætte en medarbejder på distancen, til at uddele det man kunne kalde en digital skideballe på mail, Skype, FaceTime, Zoom eller i en telefon. Du får også et alternativ til skideballen, som nok er værd at overveje.

    Læs mere
  • Ledelse på tværs: Chefer, lyt til borgerne

    Borgerens rejse gennem systemet skal være uden benspænd og koordineret på tværs af forvaltninger og sektorer. For at lykkes med det projekt, kræver det, at cheferne har en nysgerrig, åben og eksperimenterende tilgang. Nyt magasin fra Væksthus for Ledelse belyser, hvordan chefers ledelsesadfærd er med til at skabe bedre sammenhæng i de offentlige velfærdsindsatser.

    Læs mere
  • Genopfind dit lederskab, mens det stadig går godt

    Hvad kan offentlige organisationer bruge en ledelsesfilosofi til, der er skabt ud fra erfaringer fra henholdsvis multinationale koncerner og fra elitesport? Læs om en ledelsesfilosofi, der gør dig klar til en fremtid med konstant skiftende sæsoner.

    Læs mere
  • 5 trin: Sådan kommer I bedst tilbage på arbejdspladsen

    De seneste uger har været ubetrådt land præget af kaos og omskiftelighed. Det samme vil gælde i den kommende periode, hvor mange medarbejdere og ledere skal tilbage på arbejdspladserne. For hvordan gør I det bedst muligt? Læs, hvordan du laver en krisehåndteringsplan, der sikrer, at du og dine medarbejdere kommer bedst muligt tilbage i den nye hverdag.

    Læs mere
  • Da kerneopgaven fik corona

    Kerneopgaven har fået corona, og dét kan den komme styrket ud af. Du har nu en unik mulighed for at fokusere, forankre og forandre kerneopgaven. Det er ikke alt, der er kerneopgaven. Det har krisen tydeliggjort - og det skal du handle på som leder.

    Læs mere
  • Værktøj: 7 sigtepunkter når du leder i forandring

    Hver dag byder på ændringer og arbejdsindsatsen skal hele tiden koordineres på nye måder. Der er derfor brug for kreative løsninger og gode beslutninger. Her får du et værktøj til, hvordan I lykkes sammen i krisetid.

    Læs mere
  • Ved du, hvad dine medarbejdere forventer af dig?

    Et godt samspil mellem leder og medarbejdere bygger blandt andet på, at man kender hinandens forventninger til god ledelse. Se med her og bliv klogere på de forventninger, dine medarbejdere har til dig.

    Læs mere
  • Begrund din ledelse – især i krisetid

    I krisetider er det afgørende, at du begrunder din ledelse, så dine medarbejdere kan navigere og handle igennem krisens paradokser og ikke blive handlingslammede. Du skal klæde medarbejderne på til at forstå kompleksiteten, og samtidig skal de ledes entydigt. Hvordan? Det guider vi dig til her.

    Læs mere
  • Den psykologiske tryghed er vigtigere end nogensinde før

    Det er afgørende, at dine medarbejdere føler sig trygge, ellers stopper de med at være innovative og komme med nye idéer. Og i krisetider er den psykologiske tryghed vigtigere end nogensinde før.

    Læs mere
  • Skab muligheder ud af forandringerne

    Coronaen påvirker vores oplevelse af, hvilke muligheder vi har for at lede og sætte retning. Dine handlinger nu har konsekvens for tiden efter corona. Vær først til at gribe de muligheder, som forandringerne bringer med sig. Og husk, det kræver mod og ærlighed.

    Læs mere
  • 5 råd: Styrk jeres fællesskab på trods af krise

    En krise, som den vi står midt i lige nu, kan nemt øge konfliktniveauet, og det kan skade dine medarbejderes relationer – også på længere sigt. Du skal være med til at sikre, at tilliden og fællesskabet bevares. Måske endda styrkes. Læs her, hvordan I sammen bevarer empatien og sikrer fællesskabet.

    Læs mere
  • Den virtuelle leders kommunikation

    Når du leder på afstand, bruger medarbejderne megen tid på at tolke og gætte dine intentioner og adfærd, og tolkningsrummet er større end ved en normal ledelsessituation. Det kan give misforståelser. Her får du et bud på, hvornår og hvordan du kan bruge mail, videomøder, telefonopkald mv. i din ledelse på afstand.

    Læs mere
  • Lederne: Sådan ser vores virkelighed ud lige nu

    ”Det værste, der kan ske for min ledelse er, at mine medarbejdere stopper med at læse mails.” Siden COVID-19 eller corona-virussen for alvor kom på alles læber i begyndelse af marts, har arbejdsdagen været forandret for næsten alle medarbejdere og ledere i Danmark – ja, i hele verden. Læs med, når ledere gør status på en ny ledelsesvirkelighed.

    Læs mere
  • 7 råd om mental sundhed i corona-krisen

    De sidste uger har været ubetrådt land, hvor de fleste har skullet navigere i kaos og omskifteligheder. Her får du syv råd om, hvordan I kommer igennem de næste uger på bedst mulig måde, både for dig selv, dine medarbejdere og for organisationen som helhed.

    Læs mere
  • 4 råd: Sådan håndterer du medarbejdernes bekymringer

    Hvordan kommunikerer du til dine medarbejdere i denne Coronavirus tid? Hvis de ikke bliver informeret og forstår, hvad der foregår, vil de blive mere bekymrede, og det kan på sigt udmønte sig i stresssymptomer. Læs her, hvordan du håndterer dine medarbejderes bekymringer.

    Læs mere
  • 4 anbefalinger når du skal lede medarbejdere der arbejder hjemme

    Corona udfordrer alle i forhold til hverdagens praksisser og gøremål, og rigtig meget skal tænkes og løses på nye måder. Dette gælder også for ledelsesopgaven. Få her Gladsaxe Kommunes råd om, hvordan du leder de medarbejdere, der er sendt hjem for at arbejde, og samtidig holder både produktionen og motivationen oppe. Få også råd om, hvordan I bedst benytter de digitale muligheder.

    Læs mere