Artikler



  • Forandringer
  • Kommunikere
  • Kropssprog
  • Ledelse på tværs
  • Mundtlig kommunikation
  • Præsentation
  • Social kapital
  • Videndeling
Viser 50 / 513
Ingen resultater.
  • Sådan arbejder du sammen med en du ikke bryder dig om

    Nogle typer spiller du rigtig godt sammen med, andre knap så godt, og nogle gange støder du også på en, som får det værste frem i dig. Det må helst ikke ske, hvis du er leder. Læs her, hvordan du får samarbejdet til at køre som smurt med den medarbejder, kollega eller chef, du ikke bryder dig om.

    Læs mere
  • 5 råd: Få jeres sociale kapital til at vokse

    Selvom der er samme slags opgaver, faggrupper og nogenlunde det samme arbejdsmiljø på sammenlignelige arbejdspladser, kan der være stor forskel på, hvor højt sygefraværet er, hvilken kvalitet der er i opgaveløsningen og i hvor høj grad, medarbejderne trives. Det kan skyldes social kapital. Læs om, hvordan du styrker den sociale kapital.

    Læs mere
  • 3 ting der kendetegner den ideelle holdspiller

    Den ideelle holdspiller er både ydmyg, begavet og sulten. Og her handler det ikke om evnerne til at gå ombord i buffeten. Men om noget helt andet. Læs, hvilke tre dyder der kendetegner de dygtigste holdspillere, og hvordan du finder frem til dem.

    Læs mere
  • Advarsel: Din retorik kan ødelægge medarbejdernes motivation

    Vi kan ikke finde ud af at være omsorgsfulde og menneskelige ledere, hvis vi taler med en retorik, der hører et gammeldags industrisamfund til. Det begrænser medarbejdernes energi og tillid til ledelsen. I stedet kalder tiden på ledere, der gør sig fortjent til engagement.

    Læs mere
  • Videndeling: Når viden klistrer og klumper

    Selvom videndeling ikke er noget nyt, har mange arbejdspladser stadig svært ved at få videndeling til at fungere. Få her, nogle af forklaringerne på, hvorfor videndeling er så svært og hvordan du understøtter videndelingen hos jer.

    Læs mere
  • Har du mod på et tillidsfuldt ledelsesteam?

    Hvis du vil lykkes som leder, skal du have mindst to ben at gå på – et målorienteret og et relationsorienteret. Det relationsorienterede ben halter desværre ofte under pres. Få her inspiration til, hvordan du ved at styrke tillidsfulde og åbne relationer i organisationen, kan drage stor nytte af dit ledelsesteam.

    Læs mere
  • 3 sikre veje til at forandringen mislykkes

    Sammen med MED-udvalget skal du få forandringer og omstruktureringer til at lykkes. Læs her, hvordan I starter en fælles proces, hvor I lægger vejen, mens I går på den.

    Læs mere
  • 10 trin: Sådan får du ærlig feedback

    Når du først har indtaget lederstolen, er den feedback, du får, både vag og sjælden. Og dermed ubrugelig. Men du spiller selv en afgørende rolle for etableringen af et godt feedback-klima. Læs her, om de ti trin til god feedback.

    Læs mere
  • Skru op for indflydelsen når du leder opad

    Oplever du gang på gang, at dine forsøg på at lede opad og opnå indflydelse fejler? Overser din chef som regel de faglige input, du bidrager med? Læs her om ni nøgler til at opnå mere indflydelse.

    Læs mere
  • Ny Syntese: Tænk stort og begynd forandringerne hvor du er

    Vi bliver flere ældre, der lever længere, vi får teknologi, der giver nye muligheder, vi møder klimaforandringer, der ikke kan løses lokalt og vi er borgere, der forventer bedre løsninger. Det er komplekse udfordringer, der kalder på nye løsninger. Her kan ”Ny Syntese” bruges som inspiration til en bæredygtig velfærd. Hvordan det kan ske, kan du læse om i nyt magasin fra Væksthus for Ledelse.

    Læs mere
  • Jens Arentzen: Hvem har du i ryggen?

    Har du set dig over skulderen for nyligt? Tjekket at du har nogen, der støtter dig og dine idéer? Jens Arentzen fortæller i denne video, hvorfor det er helt essentielt for dig som leder.

    Læs mere
  • 4 grunde til at dine medarbejdere mister motivationen

    Lysten til at få ordnet de svære opgaver, i stedet for at udsætte dem. Og evnen til at fastholde fokus, til trods for forstyrrelser. Det er motivation. Her kan du læse om fire motivationsfælder, og hvordan du undgår, at dine medarbejdere falder i dem.

    Læs mere
  • Advarsel: 5 situationer hvor du spørger forkert

    Det er godt at være god til at spørge. Også som leder. Men god ledelse handler i høj grad også om, hvornår du ikke skal stille spørgsmål. Få her eksempler på fem situationer, hvor du bør overveje dine spørgsmål.

    Læs mere
  • 5 tips til den gode samtale med din medarbejder

    Kommunikation med dine medarbejdere er unægtelig vigtigt, hvis I vil lykkes. I dialogen skal du have fokus på jeres styrker, være nærværende og om nødvendigt tage en timeout. Læs, hvordan du gør det og få fem tips til at skabe en stærk dialog.

    Læs mere
  • 10 egenskaber: Det kan de bedste ledere

    Vil du betegne dig selv som en god leder? Så skal du gerne kunne sætte flueben ved disse ti vigtige egenskaber.

    Læs mere
  • Derfor fejler ledere når de skal samarbejde på tværs

    Det er ikke nok, at du som leder tager ansvar for dit eget område. Du skal også tage medansvar for helheden, men hvordan gør du det? Du kan her læse om et afgørende dogme for at lykkes med ledelse på tværs.

    Læs mere
  • Plads til forskellighed: Sådan får jeres ledelsesteam succes

    Hvordan fremmer I en kultur, hvor I udnytter jeres forskelligheder konstruktivt i stedet for at ryge i totterne på hinanden, når modsætninger mødes? Læs her og bliv inspireret til, hvordan I kan udnytte jeres forskelligheder konstruktivt.

    Læs mere
  • Jens Arentzen: Kunsten at sige nej uden at såre

    På personalemødet melder Birgit sig til en opgave, som du ikke føler dig tryg ved, at hun kan håndtere. Det mest nærliggende at sige nej og give opgaven til Hanne, som du ved har masser af erfaring. Men hvordan gør du det uden at såre Birgit? Se med her.

    Læs mere
  • Værktøj: Styrk den sociale kapital

    Skal du skabe en robust organisation, have glade medarbejdere og øge borgertilfredsheden, så skal du investere i den sociale kapital. Social kapital handler om tillid, retfærdighed og samarbejde om kerneopgaven. Få fire trin til at styrke den sociale kapital.

    Læs mere
  • Undgå benspænd når du leder opad

    Tror min chef nu, at jeg er ude efter hans job? Eller virker jeg som en fedterøv? At lede opad er din vej til mere indflydelse men bremses desværre ofte af din egen frygt. Læs her, hvilke benspænd frygten kan gøre for dine muligheder for at lede opad, og hvordan du håndterer det.

    Læs mere
  • 13 råd om dit digitale lederskab

    Du skal ikke genopfinde den dybe tallerken, men hente inspiration fra andre og spejle inspirationen i din egen virkelighed. Sådan lyder budskabet fra to kommunaldirektører, der her giver deres 13 gode råd til ledere, der vil styrke deres digitale lederskab.

    Læs mere
  • Den følsomme samtale: Derfor skal du gøre dig umage

    Det er svært at have en samtale om et følsomt emne med en medarbejder. Ved at gøre dig umage med din forberedelse, hjælper du dialogen godt på vej. Her er en guide til, hvad du skal have på plads før samtalen.

    Læs mere
  • Undgå mistrivsel under forandringer

    Forandringer skaber usikkerhed. Derfor oplever mange ledere mistrivsel og sygemeldinger under forandringer. Læs her, hvordan du kan undgå mistrivsel under forandringer.

    Læs mere
  • Podcast: Ledelse er et håndværk man skal lære

    Din ledelsesstil er ikke noget, der følger naturligt med din titel som leder. Det tager tid, og det er en løbende proces, der faktisk ikke slutter, før du stopper som leder. Lyt til ny podcast, hvor Kurt Strand har inviteret formanden for Ledelseskommissionen, en direktør, en oversygeplejerske og en coach i studiet for at tale om, hvordan man udvikler sig som leder.

    Læs mere
  • 4 ting ledere skal stoppe med at gøre

    Det er let at formulere endnu flere opgaver, lederne bør gøre og tage ansvaret for. Det svære er at formulere, hvad de skal gøre mindre af eller helt stoppe med at gøre.

    Læs mere
  • Undgå katastrofen: Lyt til uenige medarbejdere

    Historiens værste flykatastrofe nogensinde har et klart budskab: Lyt til dine medarbejdere. Også dem, der ikke er enige med dig. Læs om katastrofen her, og hvad du kan lære af den.

    Læs mere
  • Kommunernes Digitaliseringstræf 2019

    Hvad betyder digitaliseringen for din ledelse? Sæt kryds i kalenderen den 6. juni, hvor du kan høre oplæg fra nogen af de fremmeste eksperter på feltet, deltage i en række forskellige sessioner og pleje dit netværk.

    Læs mere
  • Lær ledelse af de danske verdensmestre

    Håndbold er værd at bruge tid på, hvis man interesserer sig for ledelse. For i ”håndbolden” udspiller organisationens handlinger sig for øjnene af os. Fra det øjeblik holdet, med ledelsesteamet, træder ind på banen, er intet skjult, kun kameraer sætter sine begrænsninger. Så hvad kan vi tage med os fra dette VM af ledelsesmæssige pointer? Med andre ord, hvad kan vi lære af VM-holdet og Nikolaj Jacobsen?

    Læs mere
  • 7 fejl du skal undgå med dit kropssprog

    Du skal vælge dine ord med omhu. Men lige så vigtigt er det, at dit kropssprog stemmer overens med det, du siger. Hvis der er uoverensstemmelse, risikerer du at fremstå utroværdig eller måske signalere noget helt andet end det, du egentlig ville. Få overblik over, hvilke typiske fejl, du bør undgå.

    Læs mere
  • Derfor skal du se dig selv som en træner

    Selvom det er svært at uddelegere opgaver, så er det vigtigt. For udover at du bliver aflastet og bedre kan fokusere på det, der er vigtigst, så udvikler det også dine medarbejdere. Mange ledere begår en væsentlig fejl, når de uddelegerer. Læs hvilken, og hvorfor den er så skadelig.

    Læs mere
  • Feedback: Når tillid og regler ikke er nok

    Mange ledere efterspørger en feedbackkultur. Ofte begynder lederne at kigge på feedbackregler og om tilliden er til stede, men ifølge ekspert er det ikke nok. Der skal en kulturændring til, hvis feedback skal virke hos jer. Læs her, hvordan du gearer kulturen til at være en god feedbackkultur.

    Læs mere
  • 4 ting der kendetegner dårlig ledelse – ifølge medarbejderne

    Det kan ikke undgås, at du ind i mellem jokker i spinaten. Det gør alle. Men hvis man spørger medarbejderne, hvad det værste en chef kan gøre er, så peger de på fire ting, der kendetegner dårlig ledelse.

    Læs mere
  • 7 trin der giver medarbejderne succes

    Det nye år indledes af de fleste med mindst et nytårsfortsæt. Nu starter noget nyt, og det giver anledning til at gøre status. Måske ønsker I at føre flere af jeres ideer ud i livet? Læs her om syv måder, der hjælper dig og dine medarbejdere med at nå de mål, I sætter jer for.

    Læs mere
  • Derfor holder gode ledere deres mund

    Kommunikation er det, der binder det hele sammen. Hvis den fejler, gør resten også. Og omvendt. Når en leder er en virkelig god kommunikatør, kan det meste lade sig gøre. Men hvordan bliver du bedre til det med ordene? Få ti råd, der gør dialogen med dine medarbejdere mere konstruktiv.

    Læs mere
  • 4 råd: Skab en god læringskultur

    Hvis du vil have fuld valuta for de kurser, du sender dine medarbejdere på, skal du skabe en stærk læringskultur. Få fire råd om, hvordan du sikrer, at dine medarbejdere ser læring som en mulighed for udvikling, der gavner både dem selv og hele arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Advarsel: 5 kendetegn ved et usundt samarbejde

    Mange forbinder relationelt lederskab med noget"blødt” og konsensusorienteret. Det er forkert. Som leder skal du haveet knivskarpt fokus på produktive relationer; samarbejdet skal levere hårde resultater. Læs, hvordan du spotter et usundt samarbejde og, hvordan du styrker det med relationel koordinering.

    Læs mere
  • Agil Ledelse: Digitaliseringens krav til lederen

    Det ikke den stærkeste leder eller organisation, der vinder, men den som bedst tilpasser sig og udnytter alle de nye muligheder.

    Læs mere
  • Advarsel: Konfliktsky ledere får stresskurven til at stige

    For mange ledere undlader at gribe ind over for stressramte medarbejdere, fordi de er berøringsangste. Det er en af de væsentligste årsager til, at stresssymptomer for mange mennesker ikke bliver taget i opløbet men får lov til at udvikle sig. Få tre eksperters råd om, hvordan du kan spotte og tackle stress blandt dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Sådan leder du på tværs i dit stabsunivers

    Verdensfjerne, for store og dominerende. Sådan omtaler medarbejdere i front stabsfunktionerne på rådhuset. Og medarbejdere i stabsfunktioner taler om linjefunktionerne som udisciplinerede og med manglende helhedsperspektiv. Få inspiration til, hvordandu lukker spændingsfeltet mellem de to og derigennem skaber bedre sammenhængende forløb for borgerne.

    Læs mere
  • Sådan leder du videndeling på distancen

    For at understøtte videndeling skal du styrke medarbejdernes relationer. Det er en opgave, der bliver endnu vigtigere og vanskeligere, når du og medarbejderne ikke sidder fysisk på samme arbejdsplads. Læs om, hvordan du styrker videndeling på trods af afstand.

    Læs mere
  • Sådan skruer du op for den sociale kapital i teamet

    Mange projekter er kendetegnet ved et højt konfliktniveau, som projektlederen kan minimere ved at styrke den sociale kapital. Læs om, hvordan du tilfører tillid, retfærdighed og brobyggende kommunikation i dit projektteam.

    Læs mere
  • Tre råd: Sådan kommer du de fancy floskler til livs

    Sidder du også fast i en sump af smarte procesord, når du skal kommunikere til borgere og medarbejdere? En hurtig gennemgang af kommunernes hjemmesider viser, at den kommunale lingos storhedstid ikke er forbi. Det betyder, at borgere og medarbejdere kan gå glip af vigtige budskaber.Her ertre råd om, hvordan du undgår at forplumre sproget unødigt, så dine budskaber står klart og tydeligt.

    Læs mere
  • Derfor skal du stille nysgerrige spørgsmål

    Ledere skal rykke sig fra at ville være de interessante til at være nysgerrige og interesserede for at få adgang til medarbejdernes mentale landkort, som er altafgørende for, om en forandring bliver en succes eller ej. Kræfterne skal bruges på at spørge ind og relatere frem for at belære og jage de svar hos medarbejderne, som de fleste ledere kender på forhånd.

    Læs mere
  • Værktøj: Find det fælles vi i kampen mellem dem og os

    Det er en udfordring at lede uden for egen søjle i organisationsdiagrammet, på tværs af grænserne mellem "Os og Dem". Her får du et værktøj til at nå det fælles "vi" gennem kurs, koordinering og commitment.

    Læs mere
  • Er din organisation ved at udvikle et traume?

    En større organisationsændring, vedvarende belastninger eller drypvise hændelser, såsom arbejdsgange, derofte laves om, kan forårsage et organisationstraume . Find ud af om din organisation er ved at udvikle et organisationstraume og få råd om, hvordan du forebygger det.

    Læs mere