Dårlige ledere giver medarbejdere stress
Når en medarbejder bliver stresset, så plejer man først og fremmest at kigge på arbejdsbyrden. Men en stor nordisk undersøgelse viser, at en dårlig leder er den hyppigste årsag til, at medarbejdere får stress. Lederen spiller ifølge undersøgelsen en nøglerolle både for medarbejdertrivsel, rekruttering og effektivitet
Skribentinfo
En vag og utydelig leder, der stiller modsatrettede krav, er den mest almindelige årsag til, at medarbejdere får stress. Det viser, en stor nordisk undersøgelse, hvor over 13.000 svenskere og nordmænd har svaret på spørgsmål om deres arbejdsliv. Blandt andre årsager til stress er dårlig stemning på arbejdspladsen og mangel på struktur i arbejdet.
De fem hyppigste årsager til stress blandt medarbejderne
|
Lederen skal løse konflikterne
Konflikter kan skabe dårlig stemning på arbejdspladsen, og det gør medarbejderne stressede. Ifølge undersøgelsen spiller lederen en vigtig rolle, når der skal løses konflikter. For 70 til 80 procent af konflikterne bliver løst, hvis lederen griber ind, og de stridende medarbejdere får talt om tingene.
Hvis konflikterne derimod bliver ignoreret, fører det i 62 procent af tilfældene til værre problemer i form af intriger, fraktioner, dårligt arbejdsmiljø og i sidste ende ineffektivitet.
”Lederens rolle er at lede, også når det er svært. Det er lederens ansvar, at konflikter bliver løst, og at der ikke opstår en dårlig stemning. Hvis ikke lederen tager det ansvar på sig, så bliver medarbejderne stressede,eller det der er værre” siger Søren Thorup, formand for Væksthus for Ledelse og afdelingschef i KL.
Sådan forebygger du medarbejdernes får stress
|
Jobsøgende googler kommende ledere
Lederen har også betydning for opsigelser og rekrutteringen. Blandt dem, der overvejer at skifte job, angiver otte ud af ti, at det skyldes, de har en dårlig leder. Hvis lederen er så dårlig, kan det også blive svært at rekruttere nye medarbejdere. Halvdelen af de adspurgte går nemlig på nettet og tjekker deres kommende leders referencer, inden de går til jobinterview.
De undersøger, hvor lederen har arbejdet før, og hvor meget erfaring hun har. Mange hører også i deres netværk, om nogen ved noget om deres måske kommende leder. Hvis man har behandlet sine ansatte godt, så vil ni ud af ti typisk anbefale deres arbejdsplads til andre.
Det mener medarbejderne om deres ledere:
|
Læs også
Kommentarer