De bedste råd fra bykongen, direktøren, cheftræneren og mesterkokken

Fire markante lederskikkelser, der hver kender til det at skulle performe optimalt under pres, giver her deres bedste råd om ledelse.

Skribentinfo

Ligegyldigt hvilket snit uniformen har, ændrer den grundlæggende ledelsesopgave sig ikke. Det handler om at få sit team til at performe bedst muligt, så opgaven kan løses med succes. Hvad enten det sker i rød og damp med skarpe knive, fra trænerbænken eller i bestyrelseslokaler, så kræver det ro i maven, overblik og en kompetent leder at få succes med arbejdet.

Lederweb har talt med Glen Riddersholm, Brian Mark Hansen, Stine Bosse og Jens Kramer Mikkelsen. De fire ledere er hver især kendte inden for deres felt, og vi har bedt dem give deres bedste ledelsesråd. 

Den offentlige topleder: Jens Kramer Mikkelsen

Jens Kramer Mikkelsen er tidligere overborgmester i København, og har siden sin afgang i 2004 været administrerende direktør i først Ørestadsselskabet I/S, og siden Udviklingsselskabet By og Havn I/S, der ejes af Københavns Kommune og Staten.

 

"Det handler om tre elementer: Tillid, loyalitet og opbakning. Alle tre elementer skal være gensidige mellem dig og dine medarbejdere.

1) Tillid er vigtigt, fordi uden tillid bliver dine medarbejdere urolige og nervøse, og du bliver selv frustreret. Det skaber i sidste ende en dårligere produktion.

2) Der skal være loyalitet mellem dig og dine medarbejdere. Loyalitet er ikke et ensidigt fænomen – det går begge veje i en organisation: Både op ad i hierarkiet og ned.

2) Det sidste element er opbakning. Når tingene går godt, skal du som leder rose dine medarbejdere, men det er også vigtigt, at du bakker op, når der en gang imellem træffes forkerte beslutninger. Når dine medarbejdere laver fejl, skal du selvfølgelig tale med dem om det, men du skal også bakke op om dem ud ad til. Det er helt afgørende, fordi det skaber tryghed, og gør, at dine medarbejdere tør tage beslutninger, når det kræves af dem. Det er værd at huske, at hvis der begås 10% fejl, så betyder det, at der er 90% rigtige beslutninger."

 

Cheftræneren: Glen Riddersholm

Glen Riddersholm har siden 2011 været cheftræner for fodboldholdet FC Midtjylland. FC Midtjylland ligger i øjeblikket nr. 1 i superligaen.

"Der bliver i ledelse snakket meget om begrebet team. Men der er måske ikke mange, der ved, at begrebet repræsenterer en hel sætning: Together Everyone Achieves More. Ledere skal droppe de smarte ord, og i stedet kigge på betydningen af dem. Involvér dine medarbejdere – giv dem medbestemmelse og medejerskab. Du kan ikke lede alene. Det handler om i fællesskab at se målet.

Derfor skal du være dygtig til at uddelegere – og ikke bare de små overfladiske opgaver, men også de betydningsfulde elementer af arbejdet. I kan inspirere hinanden, så I sammen kan brænde lige meget for den sag, der alt andet lige er fælles. 

Helt personligt, er det vigtigt for mig, at man taler om trænerteamet, når man i medierne snakker om FC Midtjylland, og ikke mig som enkeltstående træner. Det betyder, at jeg har opnået min vision – at vise vejen som leder og i fællesskab rykke frem mod den."

 

 

 

 

 

Den private topleder: Stine Bosse

Stine Bosse er tidligere CEO i TrygVestas og sidder i dag på en række bestyrelsesposter, bl.a. i Det Kongelige Teater og Børnefonden. Hun blev i marts 2013 adjungeret professor ved CBS.

"Det handler om på alle niveauer og i alle sfærer at involvere sine medarbejdere. Lad være med at hyre et hold konsulenter, der – så snart de har forhandlet deres løn – som det første går ud og spørger dine medarbejdere om noget, du selv kunne have talt med dem om. Snak med dine medarbejdere. Undersøg, hvad der forhindrer dem i at top-performe. Hjælp, der hvor du kan, og forklar det, hvis noget ikke er muligt at ændre.

Almindelig ledelse og forandringsledelse er i dag smeltet sammen til ét. Det handler om at mestre denne fællesrejse. Find balancen mellem de økonomiske mål, kunderne/borgerne og medarbejderne. Lad være med at tro, det hele kan løses i et Excel-ark."

 

Køkkenchefen: Brian Mark Hansen

Brian Mark Hansen blev d. 1. oktober ansat som køkkenchef på Michelin-restauranten, Søllerød Kro. Han har tidligere arbejdet på Kong Hans Kælder og har været køkkenchef på Christianholm Slot.

 

 

 

"Det handler om at gøre sig målet klart. Hvad vil man nå, og hvornår vil man nå det? Dagligdagen på en Michelin-restaurant kan virke hektisk for en person udefra, men for de ansatte er det hele lige til. Køkkenet fungerer meget som inde ved militæret. Der er en mission: Gæsten og dennes ønske. Den mission skal vi i samlet flok udføre på den bedste og hurtigste måde. Det er der, jeg som leder kommer ind i billedet.
 
Planlægning er det vigtigste for mig som køkkenchef. Der skal lægges en plan, så der ikke sker nogle fejltagelser og misforståelser. Det vil sige, at alle 16 ansatte ved, hvad de skal gøre, hvor, hvornår og hvordan - og ikke mindst hvorfor, de skal gøre det.
 
I mit køkken er ansvar ikke noget man får, men noget man tager. På samme måde er respekt ikke noget, man får, men noget man arbejder sig til. Hårdt arbejde, en plan for hvad man vil opnå, og hvordan man vil nå dertil - og så altid at have realistiske målsætninger. Det er det vigtigste som leder. Så er der kun én selv, der bestemmer, hvor langt man kan nå."

 

Læs også:

Internationale topledere deler ud af deres bedste råd

Toplederkodeks med ni anbefalinger

Topchefernes 10 bedste ledelsesværktøjer

 

Skribentinfo

Kommentarer