Den loyale medarbejder siger også fra

Hver søndag kører et lotteri, som alle ufrivilligt deltager i. Er du den uheldige, som pilen peger på, så ender du enten på forsiden af morgenavisen eller i DR Søndag.

Skribentinfo

En journalist har fundet noget ”snavs” på din arbejdsplads, og nu får I den store tur i mediekarrusellen. Du ved den er gal, og at tingene ikke foregår optimalt, men hvad gør du? Din loyalitet er på spil.

Udlændingeservice med ufrivillig sendetid

Da Udlændingestyrelsen ændrede titel til Udlændingeservice havde de en strategi om at fremstå som mere menneskelige iblandt offentligheden. En strategi som de fulgte op med en række reklamer; ”Og så har de en fantastisk fredagsbar.”

Den sætning har de fleste af os hørt, som en del af reklamen fra Udlændingeservice. Den kørte uafbrudt i foråret 2008. Hensigten var at fortælle os, at arbejdspladsen har en menneskelig profil.

I sommeren 2008 oplevede Udlændingeservice et voldsomt angreb på deres administration af udlændingereglerne.

Journalister fra Berlingske Tidende havde lavet opkald og tjekket Udlændingeservices behandling og omgang med reglerne. Servicen var ikke i orden. Udlændingeservice blev hængt ud for systematisk at vildlede borgerne.

Gennem måneder blev embedsværket udstillet i offentligheden. Ministeren gik ikke ind i sagen for at beskytte medarbejderne.

Ledelsen i Udlændingeservice forsøgte efter nogen tid at komme i tale med pressen, men sagen var af så politisk karakter, at det ikke lod sig gøre at komme til orde.

Medarbejderne følte sig hængt ud i pressen, og var frustrerede over ikke at kunne forsvare sig selv. De mente ikke, at de kunne gå i rette med ministeren.

Derfor var de overladt til sig selv - i frit fald i offentligheden. De satte deres loyalitet overfor arbejdspladsen højere end deres faglige stolthed.

Skulle de råbe op og forsvare sig selv?  - Hvad ville du have gjort? Spørgsmålet er nemlig, hvad medarbejdere gør, når de føler sig fanget af deres loyalitet?

At sætte sig selv på spil

Skal man løbe risikoen og være åbenmundet? Når man sætter sig selv på spil, er der jo en risiko.

Ifølge erhvervsfilosof Morten Paustian er loyalitet et spørgsmål om at have personlig integritet og værdighed:

”Der er opgaver her i livet, som man skal forfølge. Ellers forfølger opgaverne én resten af livet”, siger han og fortsætter; ”Når vi taler om loyalitet, så er det baseret på følelser, ikke rationalitet. Man sætter sig selv på spil” siger Morten Paustian.

Hvis en medarbejder udviser loyalitet overfor sit fag, kan det være umådeligt krænkende ikke at kunne forsvare sit arbejde. Især når der samtidig stilles spørgsmålstegn ved ens faglighed på åben skærm.

Brug ytringsfriheden

Som offentlig ansat må man sige alt, så længe man ikke bryder tavshedspligten eller siger noget ulovligt. Så enkelt er det ifølge formanden for DJØF’s overenskomstforening, Lars Qvistgaard.

Han opfordrer de offentligt ansatte til at blande sig: ”Som offentlig ansat skal vi måske være mere offensive. Offentligt ansatte skal dyrke det offentlige forum. For embedsmænd, der tier, kan skabe mistro”.

Der findes, ifølge Lars Qvistgaard, uhyre få sager om sanktioner som DJØF er trådt ind i. Så på den måde er det uopdyrket land, og grænserne er ukendte.

Hvis du ufrivilligt bliver en del af lotteriet

Når din loyalitet kommer i spil, er det sjældent frivilligt, og du er typisk uforberedt. Derfor kan det være godt at stille sig selv nogle spørgsmål og lave nogle principper, inden du risikerer at sætte din loyalitet over styr.

Gode råd, når din loyalitet er i spil:

1) Vær loyal overfor din faglighed
2) Du kan altid sige fra, hvis du ikke er enig
3) Er du i tvivl: spørg din leder/chef om han deler din bekymring
4) Brug din fagforening til rådgivning 

 

Læs mere: Opråb til de offentlige ledere: Kom ud af busken og fortæl den gode historie

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer