Den perfekte medarbejder: 9 ting du skal kigge efter

Evnen til at samarbejde og arbejde selvstændigt. Læs, hvilke egenskaber du skal være på udkig efter næste gang, du ansætter.

Skribentinfo

Selvfølgelig skal din kommende medarbejder have en lang række faglige færdigheder med sig i rygsækken. Men det, der er helt afgørende for, om I indgår en langtidsholdbar relation, handler i mindst lige så høj grad, hvorvidt personen kan indgå i relationer med andre – dvs. de mere bløde egenskaber. Og de kan måske være lidt ekstra svære at få greb om. På thriveglobal.com beskriver ledelseseksperten Carola Richter ni egenskaber, du skal sætte spot på ved næste ansættelsessamtale:

1. Effektiv kommunikation

God kommunikation er som regel nøglen til at løse selv de sværeste opgaver. Og det handler ikke kun om at tale. Det handler også om at lytte og forstå, hvad der foregår på den anden side af stakittet. De bedste medarbejdere vil lytte og reflektere over det, de hører. De stiller gerne spørgsmål for at blive klogere, og de sikrer sig, at de har forstået det rigtigt for at undgå misforståelser.
 


2. Forstår fordelene ved samarbejde

Fordelene ved teamwork og samarbejde er mange. Det ved de dygtigste medarbejdere, og de forstår værdien i at diskutere og løse opgaverne i fællesskab. De sidder ikke og putter for længe med deres egne opgaver, for de ved, at sammen når man længst. 
 


3. Søger råd og vejledning

Og i forlængelse af forståelsen for samarbejdets glæder, så er et af de typiske kendetegn ved den perfekte medarbejder yderligere, at han ikke tøver med at efterlyse hjælp og spørge om råd. Nogle situationer og opgaver er ekstra svære, og her kan det være helt afgørende, at man er i stand til at søge og lytte til gode råd. En misforstået stolthed må ikke spænde ben for sparring med kollegaer og ledere, og det kommer både den enkelte medarbejder og organisationen til gode. 
 
Læs også: Ansæt den rette


4. Erkender egne fejl

Her har vi fat i en af de vigtigste egenskaber. Den perfekte medarbejder har selverkendelse og er både i stand til at se og acceptere, at det er muligt at fejle. Når dine medarbejdere er i stand til at erkende fejl, viser det, at han eller hun er tryg – og gerne kaster sig ud i nye situationer og opgaver, til trods for at det kan virke skræmmende. De ved, at fejl er en del af livet, og som regel medbringer de små eller store bumps på vejen en masse læring, som gør alle klogere. 
 


5. Er tålmodige

Tålmodighed er en dyd, siger et gammelt ordsprog. Og den er god nok. Tålmodige personer sover som regel på de svære beslutninger, de tæller 10, inden de reagerer og opildner derfor sjældent til konflikt. Et meget vigtigt element, når du gerne vil opbygge et godt team.
 


6. Undgår drama

Og i forlængelse af tålmodighed bør det nævnes, at du også skal være på udkig efter de medarbejdere, der helst undgår drama. Selvfølgelig er der nogle konflikter, der skal tages, men at undgå drama er ikke det samme som at være konfliktsky. Nogle personer trives bedst med blot at fortælle, hvordan de anskuer en given situation eller konflikt, og hvordan det påvirker dem. De peger ikke fingre. De tilgår verden med en rolig attitude og er åbne for andre synsvinkler. Med den slags medarbejdere vil du se mere konstruktive, produktive og respektfulde diskussioner, som vil hjælpe jer med at tackle selv de mest langhårede udfordringer på en måde, hvor alle kan være med.
 


7. Undgår multitasking

Du kommer ikke til at høre den perfekte medarbejder fortælle, at han er mester i at multitaske. Det er der meget få mennesker, der er. Langt de fleste mister fokus, hvis de kaster sig over for meget på en gang. De dygtigste medarbejdere er gode til at holde styr på deres egen tid, fordi de netop undgår at have alt for mange bolde i luften på én gang. 
 


8. Er gode til at styre deres egen tid

Og med den perfekte medarbejder bliver det ikke nødvendigt at overvåge tidsforbruget. Du skal derimod ansætte medarbejdere, der er gode til at lede sig selv. De løser opgaver til tiden og prioriterer deres tid effektivt. For det trives de bedst med. Det giver sig fx til udtryk ved at: 
  • De (som tidligere beskrevet) ikke multitasker eller jonglerer med for mange ting på én gang
  • De indleder og afslutter møder til tiden – og de holder sig til dagsorden og lader ikke sidespor tage al tiden
  • De sætter grænser og er i stand til at sige nej, når det er nødvendigt
  • De ved, hvornår på dagen de er meste effektive og sørger for at kaste sig over de vigtigste opgaver der
  • De er opmærksomme på tidsrøvere, og de sikrer, at deres tid ikke bruges på unødvendige møder, distraherende telefonopkald eller andet, der ødelægger deres arbejdsflow.

9. Har en høj grad af følelsesmæssig intelligens

Og måske som summen af det hele er det meget vigtigt, at der blandt dine medarbejdere er en høj grad af følelsesmæssig intelligens. De bedste medarbejdere (og kollegaer) er empatiske, de forstår de relationer og omgivelser, de indgår i og de ved, at der altid er mindst to sider af en sag. 

Læs også5 spørgsmål der afslører en lav grad af følelsesmæssig intelligens

Et godt arbejdsmiljø giver gode medarbejdere

Om den perfekte medarbejder findes er et godt spørgsmål. Men at have fokus på ovenstående, når I ansætter, vil være med til at sikre et godt arbejdsmiljø. Og er der noget, der er med til at fastholde og motivere, så er det netop det. Hvis ikke der er et godt arbejdsmiljø, vil selv den bedste medarbejder falme. 

Et godt arbejdsmiljø kræver en indsats fra både ledere og medarbejdere. Læs mere i denne artikel om, hvad du som leder kan føre for at forbedre arbejdsglæden hos dine medarbejdere: 3 faktorer der øger arbejdsglæden

Artiklen er frit oversat og redigeret med afsæt i artiklerne: 8 Work Habits Found in Extremely Valuable Employees og 10 Habits That Make Employees Extremely Valuable  

 

Skribentinfo

Vurdering

4,4 /5

15 vurderinger

Kommentarer