Den vigtigste vane i 2023

Ledere, der lærer sig selv bedre at kende gennem målrettet refleksion, når deres resultater langt hurtigere og håndterer med større succes de svære samtaler. Men det er ikke al refleksion, der virker. Du skal vide, hvad du gør.

Skribentinfo

Når du reflekterer, lærer du dig selv bedre at kende i lederrollen. Du øger din selvindsigt, og det gør dig til en mere rolig og nærværende leder. Og ét sted, hvor din selvindsigt især styrker din position som leder, og som mange ledere slås med, det er under den svære samtale.

Undersøgelser viser dog, at det kun omkring 10-15 pct. af lederne, der reflekterer på et niveau, som styrker deres lederskab. Til gengæld viser undersøgelser også, at ledere, der lærer at reflektere – og som sætter tid af til refleksion i kalenderen – bliver meget mere effektive. Effektiviteten kommer af, at de træffer bedre beslutninger, de skaber stærkere relationer, og de har generelt mere indflydelse. Det kan derfor ses på bundlinjen, når ledere begynder at reflektere.

Tallene og resultaterne er hentet fra organisationspsykologen Dr. Tasha Eurichs forskning blandt tusindvis af ledere, og metoderne er testet af flere omgange med succes blandt danske ledere. Læs mere her

Refleksion hjælper i de svære samtaler

Ledere, der kender sig selv godt, har også lettere ved at rumme reaktionerne på begge sider af bordet fx under en svær samtale, og de er mere omstillingsparate, når temaerne inden for potentielle konflikter skifter. De er både hurtigere og bedre til at mærke efter, hvornår de skal stå fast, og hvornår de skal være fleksible.

Den svære samtale vil altid være til stede, for emnerne ændrer sig både i takt med, at omverden forandrer sig, og at nye generationer kommer ind på arbejdsmarkedet. Du bliver aldrig færdig med at forberede dig til de svære samtaler. Men du kan bygge et fundament i din selvbevidsthed, så du hurtigere kan skifte kurs med overblik og ro.

Skub dine tanker og adfærd i en ny retning

Hvis du tager en pause for at reflektere, og du kigger ud ad vinduet eller går en tur – eller måske sætter du ekstra tid af til at tænke mere over en situation, er du godt på vej. Du har sat tid af til at tænke dig om.

Problemet er, hvis du ikke skubber dine tanker i en ny retning.

Vi har alle en tendens til at tænke, som vi plejer. Når vi reflekterer målrettet, påvirker vi vores tanker og flytter bevidst på vores holdninger.

Stærke spørgsmål har lige præcis denne egenskab. Hvis du øver dig i at finde andre svar, end dem der ligger lige for, begynder du at ændre dine tankemønstre. Og det er her, du reflekterer mere målrettet.

8 spørgsmål der kickstarter din refleksion inden din næste svære (eller nærværende) samtale:

Vælg det eller de spørgsmål, der passer bedst til din situation. Sæt dig til rette et godt sted eller gå en tur og gør dig umage med at finde på flere svar end det første, der dukker op.

  1. Hvad er det for et billede, du har skabt af mennesket over for dig?
  2. Hvilket billede vil du gerne have fremadrettet af ham eller hende?
  3. Hvilket billede vil du gerne have, at han eller hun har af dig?
  4. Hvad er problemet og dets konsekvenser?
  5. Hvordan forestiller du dig, at problemet ser ud, hvis du sidder i den andens stol? Forsøg at være indlevende.
  6. Hvordan vil du fremtræde under samtalen?
  7. Hvordan vil du sikre dig at lytte aktivt, så det andet menneske føler sig mødt?
  8. Hvordan kan du omformulere problemet, så du er medvirkende til, at han eller hun også tager ansvar for egne tanker og handlinger og dermed problemet?

Kilde: Spørgsmålene herunder er et udpluk fra mini-podcasten På Farten Refleksion.

Refleksion som forberedelse til den svære samtale

Svære samtaler er svære, fordi man ofte ikke kan regne udfaldet af samtalen ud – og chancen for, at man kommer til at såre et andet menneske, eller at man selv bliver såret, er stor.

På en arbejdsplads er der mange forskellige mennesker med hver deres baggrund og hver deres forventninger til fremtiden. Uenigheder er derfor umulige at undgå. De er et vilkår. Hverken godt eller dårligt – bare et vilkår.

Vores hjerne er udstyret med en evne til at gøre os selv til helten i vores liv. Derfor vil du ofte opleve, at din modpart mener, at han eller hun har gjort det helt rigtige, selvom du selv er rygende uenig.

Hvis du et øjeblik glemmer din egen heltestatus og gør dig nærværende over for den, du sidder overfor, vil du måske opdage nogle nuancer i jeres uenighed. Disse nuancer kan mildne en eventuel konflikt og måske endda føre til løsninger, der gavner jer begge. 

Start derfor med at ændre den svære samtale til den nærværende samtale. Beslut dig for at være nærværende, ikke-dømmende og nysgerrig.

For nogle ledere (ofte dominerende typer) vil denne tilgang virke svag, men dygtige forhandlere, ved, at disse egenskaber er altafgørende for succes, så de træner dem igen og igen.

 

Skribentinfo

Kommentarer