Husk at sige tak

At sige tak er et kraftfuldt redskab som leder. Men mange bruger det alt for sjældent og misser dermed en mulighed for at udvikle deres medarbejdere. Læs 10 ting, du kan takke dine medarbejdere for.

Skribentinfo

Tak for i dag, tak for et godt møde, tak for en god indsats... Det er nemt at glemme at takke. Mange ledere husker det alt for sjældent, og undskylder sig med, at hvis medarbejderne gjorde det helt forkert, så ville de jo høre for det. Dermed sagt, at medarbejderne kan regne ud, at de gør det godt og er værdsat så længe, at de ikke hører brok eller får skæld ud.

Men ved sådan helt eksplicit at sige tak har du faktisk en stor mulighed for at gøre en forskel der batter, skabe motivation, forme kulturen i organisationen og afstikke en retning, der taler direkte til den enkelte medarbejder.

Sig tak

Et tak skal siges klart og tydeligt med øjenkontakt og så skal det menes. Der er ikke noget værre og mere fornærmende end et tomt tak, der ikke er ment.

Det kan dog også udtrykkes med andet end ordet ”tak”. Et klem på skulderen, et nik på det rette tidspunkt, et smil eller et thumbs-up. Men at sige ordet ”tak” kan understrege det hele og sikre, at budskabet går helt igennem, nemlig ”ja, jeg ser dig, jeg sætter pris på det, du gør”.

Tak som udviklingsredskab

Et tak kan også bruges til andet end reaktiv belønning. Det kan bruges som fokus, der hvor du vil udvikle dine medarbejdere.

Hvis du fx vil fordre en mere reflekterende kultur hos dine medarbejdere, kan du fokusere på refleksion hos medarbejderne og takke for spørgsmål, undren, argumentation og diskussion, hvor det ikke fører til konflikter:

”Tak, det var et godt spørgsmål. Det vil jeg tænke over.”

På den måde kan du – ved blot at takke – lede dine medarbejdere til at blive bedre og udvikle sig der, hvor det giver mening i forhold til jeres fælles relation.

De 10 ting du kan takke for

Som inspiration er her en liste over 10 ting, du kan takke dine medarbejdere for. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at du kan takke for alle 10 ting, men det er heller ikke meningen. Til gengæld skulle der være noget at takke alle dine medarbejdere for:

  1. Det gode samarbejde
  2. Deres entusiasme, gå-på-mod og gode humør
  3. At de hjælper til, at du kan stå op og tage på arbejde med et smil på læben – hver dag
  4. Deres bidrag til projektet/afdelingen/organisationen
  5. Den gode stemning og kultur
  6. Deres indsats og det arbejde de laver
  7. Den tillid de udviser
  8. Deres omtanke
  9. Jeres resultater
  10. Deres personlighed

 

Artiklen er tidligere bragt på ren-ledelse.dk  under overskriften 10 ting du bør takke dine medarbejdere for.

Læs flere af Lederwebs artikler om arbejdsglæde og motivation:

Få dine medarbejdere til at funkle

Arbejdsglæde - ja tak!

8 ting díne medarbejdere vil have fra dig

Skribentinfo

Kommentarer