Jobsøgning – fra leder til medarbejder

Hvis du er leder, og igen ønsker at blive medarbejder, så er der nogle overvejelser, du skal gøre dig. En karriererådgiver giver her inspiration og råd om ansøgningen.

Skribentinfo

The only way is up, er ikke kun titlen på en popsang. Det er også den typiske vej på karrierestigen for ledere. Vælger lederen derimod at træde et par trin ned af karriestigen, er det sværere. Der er nemlig en vis tøven blandt ledere i forhold til at ansætte en tidligere leder, som almindelig medarbejder.

Når du vil skifte job, og gå fra at være leder til igen at være medarbejder, er det, ifølge Peter Straadt, der er partner i virksomheden AS3Companies, som hjælper mennesker videre i job og karriere, vigtigt at du gennem din ansøgning og jobsamtale overbeviser din kommende arbejdsgiver om, at:

1) Du ikke ønsker at lede andre
2) Du ikke ser det som et tab af prestige
3) Du er indstillet på at gå ned i løn
4) Det ikke er et retrætejob, hvor du skal have tiden til at gå, indtil du går på pension.

Du skal ikke skjule, at du har været leder, siger Peter Straadt. Tværtimod så anbefaler han, at det fremgår i din ansøgning og dit CV. Men på nogle områder er det bedst at nedtone det.

Sådan skriver du din ansøgning

En god ansøgning er kort, præcis og så skal den pege frem og ikke tilbage. Sidstnævnte er vigtigt, når du som tidligere leder søger et job som medarbejder. Peter Straadt giver følgende gode råd om, hvordan du skriver en god ansøgning: 

Lav en fængende overskrift

Lav en fængende overskift, der er rammende for dig og den stilling du søger:
"Socialrådgiver med skarpt overblik søger stillingen som sagsbehandler.”

Undlad her at skrive, at du er leder. Med en overskrift som: ”Tidligere leder søger jobbet som socialrådgiver,” vil du skræmme den ansættende leder fra at læse resten af din ansøgning. Nedton ledelse her, og fokusér på dine kompetencer, som er relevante for at kunne varetage jobbet.

Lav en indledning og motivation

På få linjer beskriver du dine kompetencer og din motivation for jobbet:

”Med min uddannelse som socialrådgiver, års erfaringer med området og mit eget brændende ønske om at gøre en forskel for unge kontanthjælpsmodtagere, søger jeg jobbet som …”

Her skal du fremhæve det, du kan byde ind med, og hvad du ønsker for fremtiden. Ikke hvad du hidtil har været motiveret af.

Besvarelse af krav

Beskriv, hvordan dine faglige og personlige kompetencer matcher de krav, der er formuleret i jobannoncen. Giv eksempler. Hvis der fx står, at du skal være ansvarlig for borgerkontakt, så nøjes ikke med at skrive, at du er god til borgerkontakt. Skriv i stedet:

”I mit nuværende job som leder har jeg dagligt kontakt med borgerne og ved, hvordan positiv kommunikation kan være med til at gøre en forskel for borgeren.”

Din lederfaring skal i spil, der hvor det er relevant for jobbet, du søger. For eksempel at gennem dine erfaringer som leder er vant til at kommunikere med såvel enkelt personer som grupper, hvilket har gjort dig i stand til at kommunikere på en positiv måde.

Afslutning

Rund din ansøgning af med at understrege din interesse for jobbet og det videre forløb.

4 fokuspunkter til selve samtalen

Her anbefaler Peter Straadt, at du har fokus på følgende fire områder, som er vigtige for den leder, der skal ansætte dig:

1. Hvad kan du skabe af værdi?
Her er det vigtigt, at du viser, at du har energi, og at du har en masse at byde på som medarbejder. Du må ikke sende et signal om, at du er kørt træt, og derfor har valgt at blive medarbejder igen. Du skal ville det.

2. Hvordan vil du fungere sammen med resten af organisationen?
Den ansættende leder vil være optaget af, om du kan glemme din lederrolle. Kan du indgå i et samarbejde på lige fod med de øvrige medarbejdere?

3. Hvor let/svær vil du være at lede?
Du har tidligere haft medarbejdere under dig. Det er dig, der har truffet beslutninger, lavet prioriteringer og de nødvendige ændringer, når noget ikke har fungeret. Hvordan har du det med, at andre gør det?

Den ansættende leder vil være optaget af, om det vil give unødvendig besvær: Om du har svært ved at få pålagt opgaver, om du er villig til at trække et læs frem for kun at byde ind med ideer. 

4. Hvilken personlighed har du?
Her kan der bruges personlighedstest og tidligere referencer. Som ansøger skal du vise, at du er en teamplayer, og at du ønsker at bidrage positivt til, at afdelingens mål bliver nået. Det er vigtigt, at du viser, at du kan indgå i det samlede team som en loyal medspiller, og at dit engagement kan bruges til at gå foran i ambitionen om at skabe de resultater, der er nødvendige, for at afdelingen har succes.

Udvid jobsøgningen

"Men husk også, at det ikke kun er ansøgningen, der tæller, når du søger job", siger Peter Straadt, som slutter af med at anbefale, at du udvider jobsøgningen ved også at tage personlig kontakt, bruge dit netværk og opdatere din profil på fx LinkedIn.

Læs også:

Sådan skriver du en god anbefaling

De 5 største fejl ved ansættelsessamtaler

Find den rigtige leder

Skribentinfo

Kommentarer