Julefrokosten handler om fællesskabet

Julefrokosten står for døren, og sammen med den, bekymringen for hvordan lederen skal opføre sig: Skal du gå tidligt hjem og lade medarbejderne feste alene, eller skal du droppe distancen og slå dig løs til tonerne af Last Christmas? Ingen af delene er rådet.

Skribentinfo

Julefrokosten står for døren, og sammen med den, bekymringen for hvordan lederen skal opføre sig: Skal du gå tidligt hjem og lade medarbejderne feste alene, eller skal du droppe distancen og slå dig løs til tonerne af Last Christmas? Ingen af delene er rådet, hvis man vil følge tendenserne fra trendsætterne. 

Elementerne i den årlige firmajulefrokost går igen på de fleste arbejdspladser: Sild, snaps og rødkål, mængder af øl og vin, underholdning, taler og med lidt (u)held pinligheder og kysserier i krogene, for ikke at tale om de utallige besøg på skadestuen.

Sådan kender de fleste julefrokosten, og de seneste par år, har mantraet inden for julefrokosttraditionerne været ”større, bedre, vildere”. Samtidig som festerne bliver mere avancerede, er forventningerne til ledernes gode opførsel til årets julefest ligeledes steget:

Lederen skal lade medarbejderne feste og skeje ud, lederen må ikke blive beruset, lederen skal gå tidligt hjem, lederen skal tage hensyn til at rollerne er lagt på hylden,  men uden at glemme at lederrollen altid vil være der – også selv om lederen fester med.

Meningerne om lederne og julefrokoster er mange og delte, men de seneste tendenser tyder på, at lederne ikke behøver at bekymre sig om potentielle dilemmaer ved julefrokosten. Den traditionelle julefrokost viger nemlig plads for en fest med fokus på fællesskabet.

En nedtonet julefrokost

Ifølge Kirsten Poulsen, direktør i Firstmover, der beskæftiger sig med tendenserne blandt de såkaldte firstmovers i samfundet, vil julen i år og fremover være langt mere nedtonet.Især den bæredygtige og ansvarlige julefrokost er på vej frem. Men begreber som grøn jul og ansvarlig jul handler ikke kun om klimatopmøde, biodynamisk mad og bæredygtigt service. 

Ifølge Kirsten Poulsen, er der ved at udbrede sig en ny mentalitet, hvor vi tænker os mere om, og er mere ansvarlige. 

”Vi er blevet mere fokuserede på at være ansvarlige, og skærer derfor det overflødige frås væk,” siger Kirsten Poulsen.

I år handler både julen og julefrokosten om fællesskabet, og om at være sammen med hinanden i hyggelige omgivelser. Det handler derfor ikke om at holde en ekstravagant julefrokost, hvor snapsen og den argentinske oksesteg flyder i lange baner, men om at benytte sig af lejligheden til at give plads til selve Julen.

”Intimiteten går tabt når vi kaster os ud i druk. Derfor har firstmoverne i år mindre fokus på mad og på druk til julefrokosten,” fortæller Kirsten Poulsen.

Optimisme og nærvær

Men hvordan viser du medarbejderne, at julefrokosten handler om fællesskabet og er mere end fri bar og flæskesteg ad libitum?

Flere og flere organisationer vælger f.eks. at lade medarbejderne medbringe deres familie til julefesten. Det udsender et signal om fællesskab og nærvær, og at julefrokosten er en lødig fest, hvor ledere, medarbejdere og familie er og skal føle sig velkomne.

Det hænger også sammen med en stigende optimisme. Blandt firstmoverne, er optimismen på vej tilbage. ”Der er gået metaltræthed i krisen. Lederens rolle er derfor i langt højere grad at skabe optimisme blandt medarbejderne,” siger Kirsten Poulsen.

Lederne skal gå foran og vise medarbejderne at der er lys på vej, og at det ikke er langt væk.

Hvis du gerne vil være på forkant med din lederrolle , så giver Kirsten Poulsen følgende råd til julefrokosten:

  1. Julefrokosten handler om fællesskabet på arbejdspladsen. Dyrk samværet i stedet for snapsen.
  2. Vær dig selv.Det er langt mere troværdigt over for medarbejderne, hvis du ikke opfører dig anderledes end til hverdag.
  3. Skab vision og optimisme. I stedet for at holde en ”året der gik”-tale, kan du bidrage til fællesskabsfølelsen ved at holde en visionær tale, der fortæller medarbejderne hvor I er på vej hen i det nye år. Sådan er du med til at skabe den optimistiske stemning, som dine medarbejdere har brug for.

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer