Kan du være venner med en medarbejder?

Du behøver ikke overgive dig totalt til rollen som den ensomme ulv, fordi du er leder. Du kan faktisk godt kaste dig ud i et venskab med en medarbejder. Det kræver bare lidt omtanke. Her får du fem råd om, hvordan du griber det an.

Skribentinfo

Nej, lyder svaret ofte på spørgsmålet om, hvorvidt det er en god ide at være ven med en medarbejder. Eller om det er muligt at bevare venskabet, hvis du går fra at være kollega til at være leder for din ven. Men det er ikke nødvendigvis rigtigt. For det kan lade sig gøre. Det er dog ikke dermed sagt, at det er en nem opgave. For der er fare for, at det skader din autoritet og respekt blandt dine øvrige medarbejdere. For måske favoriserer du din ven? Eller lader din ven slippe billigere end de andre medarbejdere?

Dine andre medarbejdere kan gøre sig mange tanker omkring jeres relation og konsekvenserne heraf. Og det skader måske din vens relation til sine kollegaer. Derudover vil det være en stor udfordring for dig og for jeres venskab, at jeres forhold på visse fronter er uligeværdigt. For det kommer I ikke uden om. Du vil altid have viden, som du ikke kan dele med din ven, mens den omvendte situation også kan gøre sig gældende, hvor din ven har viden, som du ikke har. Og det kan være en belastning for jeres relation.

Læs også3 råd når du bliver leder for dine kollegaer

Sådan bevarer du venskabet

Det kræver dermed en særlig indsats, hvis du ønsker et venskab med en medarbejder. Men det kan godt lade sig gøre. Ledelsescoach Sabina Nawaz giver i en artikel på hbr.org fem råd om, hvordan du og din medarbejder bevarer venskabet.

1. Vælg dine venner med omhu

Både du og din medarbejder skal være gjort af et særligt stof. Det kræver nemlig en god portion tillid og dømmekraft hos jer begge to. Modenhed, selvsikkerhed og tillid er vigtige nøgleord, når vi taler venskaber mellem leder og medarbejder. For din ven skal kunne rumme, at der er grænser for, hvad I kan tale om.

Sat lidt på spidsen kan I den ene aften være i biografen sammen og næste dag skal du fortælle dine medarbejder og herunder din ven, at der er nedskæringer forude. Det skal jeres relation kunne rumme, og din medarbejder skal have forståelse for, at det er viden, som du ikke har kunnet dele med hende tidligere. Så stil dig selv det spørgsmål: Hviler din ven og medarbejder nok i sig selv til at kunne håndtere, at der er grænser for, hvad du kan dele og fortælle om?

Læs også5 ting gode ledere ikke gør

2. Afstem forventninger fra start

Du skal være bevidst om, at du har viden og ansvar, som din ven ikke kender til. Vær åben og direkte omkring, hvad du kan dele, og også hvad du ikke kan dele med hende. Også selvom du tror, at hun er klar over det. For det er ikke nødvendigvis tilfældet, og din åbenhed kan sparre jer for mange konflikter.

For som nævnt tidligere er der selvfølgelig information, du ikke kan dele – og det handler ikke om, at du ikke stoler på vedkommende eller har tillid. Men det handler om din moral og pligt som leder. 

3. Vær åben omkring jeres venskab

I skal sammen sætte nogle tydelige normer og rammer for, hvordan I vil arbejde sammen. Det skaber ligeværd og stabilitet i jeres venskab. Og det gælder faktisk både for en-en samtalerne på arbejdet, og de snakke, I har, når I tilbringer tid sammen efter arbejdet. I skal være tydelige omkring, hvilken type samtale I har. Du kan fx sige: ”Lad os tale om det her på venskabsbasis”, eller ”Her er et arbejdsemne, som jeg gerne lige vil bringe på bane først og få det ud af verden”. Som leder kommer du måske til at sige. ”Jeg har brug for at vide, hvordan det går med jeres projekt. Er det en snak, vi kan have nu?”. Det giver din ven mulighed for på ligeværdig bases at have indflydelse på de emner, I taler om. Og måske endda takke nej til at have den samtale omkring projektet. For på hjemmebane har du ikke autoriteten til at styre jeres dagsorden, som du ellers har.

Læs ogsåAdvarsel: Konfliktsky ledere skader trivslen

4. Vær transparent – også med andre

Skal der i et lederteam tages stilling til din vens indsats eller fremtid i fx den føromtalte omstrukturering, kan det være nødvendigt, at du trækker dig fra diskussionen. Og melder åbent ud, at I har et venskab. Det kan være en god ide at lade dine lederkollegaer diskutere din vens indsats uden dig, så de kan tale frit uden at skulle bekymre sig om, hvorvidt du har en uhensigtsmæssig indflydelse på beslutningen.

Det kan også være akavet eller decideret svært at komme med negativ feedback, når de ved, at I har en personlig relation. Og på den anden side, ved du måske også mere end, hvad godt er i en professionel sammenhæng. Derfor kan det være bedst, at du i de helt særlige situationer trækker dig. Og er åben omkring, hvorfor det er nødvendigt.

Læs ogsåGod feedback: Ingen skal tabe ansigt

5. Gør dit arbejde

Og så kommer vi til noget af det, der kan være rigtig svært. Både med og uden en personlig relation: At give negativ feedback eller overlevere dårlige nyheder.

Du skal være direkte og ligetil i din kommunikation – særligt når det handler om negativ feedback eller dårlige nyheder. Også selvom du er bekymret for at såre din vens følelser eller frygter, at hun bliver vred. Her skal du kunne gøre dit arbejde, som du ville have gjort med alle dine andre medarbejdere. Du bliver nødt til at kunne tale frit, men vær forberedt på, at I måske går en udfordrende tid i møde og måske endda bryder venskabet.

At navigere i et leder-medarbejder venskab er udfordrende, særligt når du som leder har information og viden, som din medarbejder ikke har. De arbejdsvenskaber, der består, er baseret på tillid og åbenhed; åbenhed omkring de nødvendige grænser, der er for, hvad I kan dele og tillid til, at dine handlinger er professionelle og ikke personlige.

Læs ogsåEr det virkelig altid dårlig ledelse?

Artiklen er frit oversat og redigeret fra How to be friends with someone who works for you.

Skribentinfo

Kommentarer