0 min.
10-01-2007
8. anbefaling: Kodeks for God Skoleledelse
God skoleledelse er at sikre kvaliteten i udviklingen og ledelse af skolens personale.
Skribentinfo
Det betyder fx, at jeg som leder:
- understøtter og udfordrer medarbejdernes praksis og metodevalg.
- Skolelederen udviser tillid til medarbejderne, inspirerer til udvikling og indbyder til positiv og befordrende sparring om faglige og andre relevante problemstillinger. - udvikler medarbejdernes kompetencer og kvalifikationer.
- Skolelederen er optaget af medarbejdernes faglige og personlige ressourcer og prioriterer fortsat kompetenceudvikling hos den enkelte. - kommunikerer krav og forventninger klart og følger op på medarbejdernes handlinger.
- Skolelederen udtrykker sine forventninger til medarbejdere og omgivelser klart og motiverende, giver positive tilbagemeldinger og griber hurtigt fat i kritiske forhold på en konstruktiv måde. - er tydelig og nærværende i dialogen med personalet.
- Skolelederen læser og forstår menneskelige relationer, bruger tid og energi på at forstå den enkeltes behov, handler indlevende og hensigtsmæssigt i konfliktsituationer og fremmer konstruktive løsninger. - har fokus på et godt arbejdsmiljø.
- Skolelederens bestræbelser på at skabe gode rammer for arbejdet og vise anerkendelse smitter af på arbejdspladskulturen på en positiv måde. - påtager mig de nødvendige ledelsesmæssige beslutninger.
- Skolelederen viser engagement, nærvær og konsekvens og kombinerehandlekraft med loyalitet og etik.
Kommentarer