8. anbefaling: Kodeks for God Skoleledelse

God skoleledelse er at sikre kvaliteten i udviklingen og ledelse af skolens personale.

Det betyder fx, at jeg som leder:

  • understøtter og udfordrer medarbejdernes praksis og metodevalg.
    - Skolelederen udviser tillid til medarbejderne, inspirerer til udvikling og indbyder til positiv og befordrende sparring om faglige og andre relevante problemstillinger.

  • udvikler medarbejdernes kompetencer og kvalifikationer.
    - Skolelederen er optaget af medarbejdernes faglige og personlige ressourcer og prioriterer fortsat kompetenceudvikling hos den enkelte.

  • kommunikerer krav og forventninger klart og følger op på medarbejdernes handlinger.
    - Skolelederen udtrykker sine forventninger til medarbejdere og omgivelser klart og motiverende, giver positive tilbagemeldinger og griber hurtigt fat i kritiske forhold på en konstruktiv måde.

  • er tydelig og nærværende i dialogen med personalet.
    - Skolelederen læser og forstår menneskelige relationer, bruger tid og energi på at forstå den enkeltes behov, handler indlevende og hensigtsmæssigt i konfliktsituationer og fremmer konstruktive løsninger.

  • har fokus på et godt arbejdsmiljø.
    - Skolelederens bestræbelser på at skabe gode rammer for arbejdet og vise anerkendelse smitter af på arbejdspladskulturen på en positiv måde.

  • påtager mig de nødvendige ledelsesmæssige beslutninger.
    - Skolelederen viser engagement, nærvær og konsekvens og kombinerehandlekraft med loyalitet og etik.

Download Kodeks for God Skoleledelse>>

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer