Kom fra udkørt til kørende

Hvis du er kørt surt i jobbet, kan det være svært at komme af sted om morgenen. Endnu sværere kan det dog være at få vendt den negative spiral. Få råd om, hvordan du bevarer din professionalisme, forhindrer en dårlig stemning fra at sabotere dig, og måske kommer fra udkørt til kørende igen.

Skribentinfo

Hvis du er kørt surt i jobbet, skal du se dybt i dig selv og finde ud af, hvor utilfredsheden kommer fra. Det hjælper ikke med hurtige løsninger, eller en blind tro på at tingene går i sig selv igen, hvis de blot ignoreres tilpas længe.

Din manglende arbejdsglæde er et wake-up-call til dig selv, som det er vigtigt, du lytter til. For at kunne se dybt i dig selv, skal du være opmærksom på dine følelser. Og det skal ske uden, du har de store forventninger om, hvad du præcis vil opdage, men med opmærksomhed på, hvad du opdager.

Det kan dog være svært at lytte til sit indre jeg, og det kan virke nemmere at skyde skylden på konkrete omstændigheder eller din chef. Uanset hvad utilfredsheden skyldes, er der dog en stor chance for, at du selv er en del af problemet. Det lyder måske som dårligt nyt, men hvis det er situationen, er du også en del af løsningen, og vejen til arbejdsglæde er i så fald inden for din rækkevidde.

Tegn på at du skal gribe ind

Der kan være mange tegn på og grunde til, at du skal skride til handling. Det vigtigste og enkleste tegn på at du skal handle er, hvis du har mistet arbejdsglæden eller føler dig udbrændt. Hvis du imidlertid er i tvivl om, det blot er på grund af vejret, fordi du er i en kortere ’lav-periode’ i din arbejdsudvikling eller det er en oprigtigt dårlig udvikling, der ikke vender af sig selv, er der forskellige signaler, du bør være opmærksom på.

Hvis du enten føler dig distræt, er vred eller irriteret, sover dårligt, drikker alkohol for at stresse af, trøstespiser, eller har trukket dig mere ind i dig selv og måske neddroslet tiden med venner og fritidsaktiviteter, er det tydelige tegn på, at du bør handle.

At ignorere sådanne signaler er som at ignorere svamp i kælderen – det bliver kun værre. Og i dette tilfælde kan ”svampen” udvikle sig til både stress og depression.

Sådan griber du til handling

Det er en god ide at starte med at søge rådgivning i dine nærmeste omgivelser, men uden for selve ’afdelingen’. Det kan være organisationens personaleafdeling, din fagforening eller en bekendt. I første omgang hjælper det at få sat ord på. At fortælle om dine følelser og frustrationer, giver dig nemlig større klarhed over, hvad problemet er. I denne fase er det dog vigtigt, at du ikke forventer mirakler, men har tålmodighed. Lige såvel som at du skal huske, at der ikke er andre end dig selv, der løser problemet for dig.

Dernæst er der nogle ting, du bør overveje at ændre på i din tilgang til arbejdet – ’tage skeen’ i egen hånd:

  1. Se realiteterne i øjnene: At se realiteterne i øjnene og acceptere situationen er en forudsætning for at kunne ændre på noget. Du bør sige til dig selv; ’Det er her jeg er nu, og her jeg skal være et stykke tid fremover, så jeg skal have det bedste ud af det’. Det giver dig en følelse af kontrol, som du formentlig har savnet. At se realiteterne i øjnene betyder også, at du bliver klar over, hvad du føler, og ligeledes bevidst om, at hvis du tager de negative følelser med på arbejde, bliver du for hver dag endnu mere irriteret. Det øger utilfredsheden, og din arbejdspræstation vil lide under det.
  2. Fokuser på det positive: Lav en liste over alt det gode ved dit job. Det kan være gode arbejdstider, søde kollegaer, kantinens mad, at du har kort til arbejde eller noget helt femte. 

    At få de gode ting ned på papir vil bidrage til at skærpe din opfattelse og give fokus på det positive frem for at være fastlåst i en negativ spiral.
  3. Lav en fremadrettet plan: Vær proaktiv. Brainstorm med betroede venner eller familie om dine ideer til ændringer. Hvis du ønsker at ændre noget i dit job, kan du overveje om, din leder eller chef ville være imødekommende for det. I udgangspunktet vil ledere ikke deres medarbejdere ondt, og som leder har du måske selv oplevet, hvor befriende det er, når en medarbejder kommer med løsningsforslag frem for blot at fremlægge problemer.

Ligeledes kan du spørge din chef, om der er mulighed for, at du kan få efteruddannelse eller komme på et mindre kursus. Det forbedrer dine fremtidige jobmuligheder, men giver også en indsprøjtning af ny energi til din nuværende situation og tilfører dit job nye muligheder.

Endeligt er det vigtigt, at du også har et liv uden for arbejdspladsen. Når det kører dårligt på jobbet, har de fleste en tendens til at skære ned på fritidsaktiviteter og samvær med venner og familie. Det er vigtigt, du genetablerer et aktivt fritidsliv, så arbejdet ikke bliver dit liv.

Principper, der er gode at huske

Det bør du gøre:

  • Skelne mellem hvad du kan ændre, og hvad du ikke kan
  • Tag ansvar for at ændre på situationen
  • Fokuser på det positive og se fremad

Det bør du ikke gøre:

  • Antage at intet kan ændre sig ´
  • Lade de negative tanker få frit løb
  • Behold det for dig selv

Artiklen er inspireret af Harvard Business Review

Læs mere:

Motivation kræver selvindsigt

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer