Luk ned og hold hjernefri i julen

Luk ned i god tid inden jul. Det betyder ikke, at du skal gå hjem og holde fri midt i december. Men det betyder, at du allerede nu kan se din kalender igennem og overveje, om du skal lidt tidligere i seng, så du undgår influenza i juleferien, og at du kan planlægge, så du er fri for at have dårlig samvittighed over for både arbejde og familie, når juleferien nås.

Skribentinfo

En af de store stressfaktorer er at have dårlig samvittighed både på arbejdet og i familien. Nogle medarbejdere og ledere kan ikke slippe arbejdet, når de er hjemme – og kan ikke slippe privatlivet, når de er på arbejde. Særligt i julen kan det være et problem, fordi juleambitionerne i mange hjem er store hos både børn og voksne.

I ugen op til jul er det en god ide at lukke alle større projekter ned. I nogle afdelinger har lederen og medarbejderen en tendens til, at man lige kan nå de sidste store opgaver inden det nye år. Er man kommet lidt for sent i gang med planlægningen, kan man fristes til at lægge de sidste store møder og afgørende beslutninger i ugen op til jul.

Sådan kan du holde hjernefri jul

  1. Overvej i stedet om det virkelig er nødvendigt, at projektet bliver gennemført i årets sidste dage. Ofte kan det bedre betale sig at starte året på en frisk efter juleferien med at træffe de store beslutninger i begyndelsen og midten af januar.

  2. Luk gerne medarbejderne ned i bogstaveligste forstand ved at tale med hver enkelt inden ferien, gennemgå de enkelte opgaver og få signaleret, at nu lukker vi for arbejdet og tager fat igen efter ferien.

  3. Reager, hvis nogle af dine medarbejdere, der siger eller signalerer, at de kommer ind på fridage eller at de arbejder hjemmefra i fridagene – for lige at klare det sidste. Det er fristende at rose vedkommende for initiativ og selvstændighed, men det kan stressmæssigt og hjernemæssigt bedst betale sig at møde frisk og veludhvilet efter fridagene og tage fat på, hvad der måtte ligge af opgaver.

  4. Begrav en række af de gode ideer, I fik i løbet af året, men som I ikke nåede og heller ikke vil nå eller vil prioritere næste år. Ideer har det som ting i køkkenskabe – de formerer sig selv og fylder op, hvis der ikke bliver ryddet ud ind imellem. De fleste ledere og ledergrupper er gode til at finde på ideer og implementere nye ting. Men de færreste er gode til at officielt at begrave gamle uløste ideer. Det betyder, at medarbejderne ofte sidder med en uudtalt følelse af at skulle kunne nå både de ”gamle” ideer og de nye prioriterede opgaver.

  5. Hold fri, når du holder fri, og arbejd, når du arbejder. De fleste har en tendens til at gøre begge dele samtidigt. Men resultatet bliver derefter. Den ellers gode vane med at gøre mange ting på en gang gælder ikke i forhold til at holde ferie. Hvis man efter et travlt efterår skal restituere bedst muligt, er det bedst at holde helt fri. Så bliver hjernen og kroppen frisk og mere effektiv efterfølgende – samtidig med, at julehumøret får plads til at stige.

  6. At holde hjernefri behøver ikke betyde, at man ikke tænker. Men at man giver sig lov til at slappe af. Når man slapper af, kommer ideerne næsten af sig selv, og man kan gå det nye år i møde med større overblik, bedre ideer og nyt engagement.

  7. Gå tidligt i seng. Inden jul kan det være en fordel at tage en aften eller to, hvor man går ekstra tidligt i seng. Har efteråret været hårdt, fortravlet, stresset eller på anden måde en lidt hård omgang, så kan du forebygge de sædvanlige feriesygdomme ved at sørge for at få rigelig nattesøvn et par nætter. Når kroppen slapper af, forsvinder den beskyttelse af immunforsvaret, der kan være trådt i kraft, hvis du har arbejdet hårdt. Og så er man mere modtagelig for alskens sygdomme.

  8. Gåture, motion i moderat tempo, gode bøger, spil, samvær med gode venner og familie og god nattesøvn er opskriften på en god restitution i julen. En sund kost er sådan set også med på listen, men hvis den er afskaffet i julen, kan man gribe til de andre faktorer, der genopbygger i stedet.

  9. Ryd op. Efter jul kan man passende begynde arbejdsdagene med en enkelt dag, hvor man rydder op, svarer på mails og taler med medarbejderne. Læg først større møder senere, så der er tid til at få klaret hængepartier og akutte ting, der er dukket op i juleferien.

  10. Frirum i det nye år. Skaf dig mulighed for koncentreret arbejde i fred. Både medarbejdere og ledere har som regel behov for perioder i løbet af en uge, hvor der er tid til at skrive eller tænke uforstyrret. Hvis der er for mange forstyrrelser, afbryder det koncentrationen, og man bruger op til 15-20 minutter til at komme tilbage til den effektive og fokuserede arbejdsfacon igen. Mange tager større opgaver med hjem for at skrive dem i ro og fred om aftenen eller i weekenden. Men det kan som regel med fordel planlægges i kalenderen enten om formiddagen et par gange om ugen eller om eftermiddagen, alt efter, hvornår man plejer at være mest oplagt og effektiv.


God jul, godt nytår og godt nyt arbejdsår. 

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer