Når smalltalk er en stor ting

Smalltalk er en mulighed for at styrke dit netværk, udvide dine personlige og professionelle bekendtskaber og måske få et nyt samarbejde kørt i stilling. Men hvad gør du, hvis du har svært ved smalltalk? Få råd til hvordan du kommer i gang.

Skribentinfo

Mange holder sig tilbage, når det kommer til smalltalk med mennesker, de ikke kender. Det kan være fordi, man føler sig bevidst om, at snakken går på overfladiske emner, og at man slet ikke kender sin samtalepartner. Det kan også være, at man kæmper med at finde spørgsmål og samtaleåbnere, der passer til situationen.

Venlig småsnak eller strictly business?

Selvom det kan føles overfladisk og svært at starte smalltalken, så er det værd at øve sig på, mener konsulent Allison Graham. I sin bog ”From Business Cards to Business Relationships” rådgiver hun om personlig branding og arbejdsrelationer, og slår et slag for smalltalk i arbejdssammenhænge.

Ifølge Allison Graham er smalltalk vigtig, fordi det allerede er i de korte samtaler, at mennesker omkring dig beslutter sig for, om de kan lide dig, om de stoler på dig, og om du er kompetent. Så du behøver ikke vente på muligheden for en dybdegående samtale med et nyt bekendtskab for at give et varigt indtryk – eller for at få en fornemmelse af, om den anden har noget at byde på for dig.
 

Målet med small-talk….

…Er, at etablere tilstrækkeligt fælles grundlag til at finde ud af, om der er grund til, at I skal genoptage kontakt på et andet tidspunkt.

…Er ikke, at I skal blive bedste venner eller personlige sparringspartnere med det samme.

  

Søg balance

For at få en fornemmelse af potentialet mellem dig og din samtalepartner, skal du finde balance mellem, hvor meget du snakker arbejdsrelateret. Selvfølgelig er det vigtigt, at du får introduceret dig selv fagligt. Men i smalltalken er det mindst lige så vigtigt at holde emnerne lette, og det er et plus at snakke om begivenheder udenom arbejdet – der er stor sandsynlighed for, at det er dér, du finder fælles fodslag med din samtalepartner. 

Dine ord...

...Bliver højst sandsynligt glemt, men den måde du får andre til at føle sig på, bliver husket.

 

Tre samtalestartere 

Når alle forbehold er taget, skal samtalen i gang. Allison Graham foreslår følgende emner, som kan få den spæde samtale til at flyde:

1. Spørg til din samtalepartners relation til arrangementet

En god samtaleåbner er at stille spørgsmål i forbindelse med arrangementet. Det kan afsløre fælles bekendte og leder sandsynligvis til et mere solidt svar end spørgsmål som fx ”Har du været her før?”. Det vil oftest bare udløse et ”ja/nej”.


Eksempel på spørgsmål:

  • "Hvem kender du her?"
  • "Hvem er du her med?"
  • "Hvordan fandt du ud af, at det her blev holdt?" 

2. Spørg til interesser, fritid og evt. ferier

Når du spørger til fritid og ferier, kan I komme til at snakke om familie, prioriteter og særlige interesser. Kan du lide at snakke om at rejse, så er det for det meste en sikker måde at holde samtalen interessant på. For mange mennesker er det et emne, der er præget af entusiasme og stor velvillighed. Det er derfor også en god måde at tilføre energi til samtaler, der er gået lidt i stå.

Du skal selvfølgelig tage den enkelte situation og samtalepartner i betragtning, og vurdere om han/hun vil føle, at det er for personligt for hurtigt.


Eksempel på spørgsmål:

  • ”Hvad laver du så udenfor arbejdet?”
  • ”Skal du nogen steder hen til sommer/vinter?”

3. Spørg til din samtalepartners vej til, hvor de er nu

For nogen er vejen til hvor de er i dag et emne fyldt med engagement og personlighed: de har måske taget chancer, valgt anderledes måder at gøre tingene på, eller har haft overraskende uddannelses- og arbejdsforløb. Spørg, og hør dem ad.


Eksempel på spørgsmål:

  • ”Hvordan er du endt med at lave det, du laver?”
  • ”Har det været et bevidst mål at blive det, du er nu?”
  • ”Hvad fik dig til at søge den stilling, du er i?”

   

Se flere idéer til samtaleåbnere

 

At komme til ”Hej”… og videre 

Hvis du stadigvæk kan se dig selv stå i hjørnet med knuder på tungen, så se dig omkring. Når du leder efter en samtalepartner i et tætpakket rum, er der tre sandsynlige tilfælde, der gør det lettere at starte en dialog. Kig efter:

  • Muntre, åbne, større grupper. De kan måske virke højlydte, men er ofte nemme at komme ind i, hvis bare man kaster sig ud i det.
  • Andre, der står lidt for sig selv, og som måske ser utilpasse ud med det. De vil højst sandsynligt byde dit forsøg på at starte en samtale varmt velkommen.
  • Ansigter, der virker bekendte. Den lyder måske gammel – men ”Har jeg ikke set dig et sted før?” kan sagtens fungere som en ærlig samtaleåbner.

Og hold i baghovedet, at den forbindelse du skaber gennem en lille udveksling som en smalltalk, kan blive vejen til værdifulde netværksmuligheder, nye samarbejdspartnere – og selvfølgelig spændende bekendtskaber.


Artiklen er baseret på Fast Company's artikel "Hate Small Talk? These Five Questions Will Help You Work Any Room", der er skrevet ud fra Allison Grahams bog "From Business Cards to Business Relationships".
Find den originale artikel hos Fast Company 
her.


Læs mere

Sådan danner du et ledernetværk

Download eller bestil publikationen "Ledere i netværk" gratis

 

 

Skribentinfo

Kommentarer