Podcast: Fastholdelse og rekruttering set fra topledernes stol

Klingerne krydses i denne podcast, hvor tre topledere diskuterer kampen om arbejdskraften, den nødvendige forventningsafstemning og om indførelsen af en ”frisørbookingsmodel” i det offentlige, hvor borgene vælger ydelser til og fra, kan løse fremtidens udfordringer. Lyt med her

Skribentinfo

”Der er ingen nemme løsninger i kampen om arbejdskraften, men toplederne bestemmer selv, om de vil tage sørgebindet eller anførerbindet på,” siger kommunaldirektør Christine Brochdorf, Egedal Kommune.

Hun er sammen med Per Bennetsen, regionsdirektør, Region Sjælland, inviteret i studiet af Niels Højberg, ledelsesekspert og rådgiver på Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse og tidligere stadsdirektør i Aarhus Kommune. De tre debatterer, hvordan en anden organisering og tilrettelæggelse af arbejdet i kommuner og regioner måske er vejen frem, når velfærdsudfordringerne skal håndteres.

Fuld fleksibilitet på alle hylder for både medarbejdere og borgere?

”Der er kommet et helt andet fokus på, hvordan vi har lyst til at arbejde – både som ledere og som medarbejdere – det handler ikke bare om deltid eller fuldtid, men om mulighed for fuld fleksibilitet, og det er vi nødt til at gribe, hvis vi skal løse udfordringerne,” siger Christine Brochdorf.

Også fleksibilitet for borgerne drøftes. Kan borgerinddragelse i kommuner og regioner, vendes på hovedet, så man i højere grad får inddraget kommunen eller regionen i borgernes liv? I podcasten drøfter deltagerne om en ”frisørbookingsmodel” - hvor borgerne selv vælger ydelser til og fra for at tilgodese deres specifikke behov - kan være en del af løsningen på de fremtiden udfordringer. Ligesom når en kunde booker en frisørtid og sætter kryds ud for fx både hårkur, klip og farve den ene gang og sætter andre krydser næste gang og i øvrigt sætter kryds ud for den første ledige frisør, der dukker op på skærmen. 

Forventningsledelse – en vigtig ledelsesdisciplin i fremtiden

”Hvordan får man medarbejdere nok til at løse opgaven, når antallet faktisk svinder ind? Vi kommer til at stå i nogle svære problemer, hvor vi ikke bare kan sweet talke muligheden for fleksibilitet,” siger Niels Højberg, der påpeger, at vi er nødt til at tale om forventninger.

Per Bennetsen introducerer begrebet forventningsledelse, hvor en vigtig topledelsesopgave bliver at forklare både borgere, patienter, pårørende og medarbejdere, hvorfor organisationen gør, som den gør.

Prioriter og find nye løsninger

”Vi har ikke ressourcer til at gøre alt det, vi kan i dag,” siger Per Bennetsen. ”Det handler om prioritering”. Så hvordan kan teknologi, digitalisering og afbureaukratisering afhjælpe udfordringerne ved fx at mobilisere borgerne selv og samtidig ved tage nogle af de kedelige processer ud af opgaver, så medarbejderne kan lave det meningsfulde arbejde.

Fra borgernes perspektiv kan der, ifølge Per Bennetsen, også være meget at vinde ved at bruge faggrupperne på nye måder i opgaveløsningen. Det kan samtidig være en måde at imødekomme rekrutteringsudfordringerne på.

Podcasten varer ca. 35 minutter.

Podcasten er tilrettelagt af Tue Sørensen i samarbejde med Væksthus for Ledelse og er den anden i en serie på tre podcast, hvor tidligere stadsdirektør i Aarhus Kommune Niels Højberg er medvært.

Medvirkende:

Christine Brochdorf - kommunaldirektør, Egedal Kommune
Per Bennetsen – regionsdirektør, Region Sjælland

Skribentinfo

Kommentarer