Prioriter din egen trivsel med coaching

Du er sikkert opmærksom på, om dine medarbejdere trives. Men hvad med dig selv? Uanset om du er ny i lederjobbet eller erfaren leder, kan coaching være med til at sætte fokus på din trivsel og udvikling som leder – til glæde for hele arbejdspladsen. Læs om, hvordan du får det bedste ud af samarbejdet med en coach.

Er Camilla for presset? Får Mikkel nok sparring? Medarbejdernes trivsel fylder meget i mange lederes bevidsthed, og det kan være svært at finde tid til at reflektere over egne behov i en travl hverdag. Men din trivsel er lige så vigtig som medarbejdernes, for din arbejdsglæde påvirker ikke bare dig selv, men hele arbejdspladsen. Derfor skal du prioritere din egen udvikling på linje med medarbejdernes.

Coaching er et redskab, du kan bruge til at definere og udvikle din lederrolle og dit eget psykiske arbejdsmiljø. Her får du en introduktion til, hvad coaching kan bruges til, og tips til, hvordan du får det bedste ud af samarbejdet med en coach.

27 procent af lederne bruger coaching til at udvikle deres lederkompetencer. Det viser en undersøgelse fra Væksthus for Ledelse. Se hele undersøgelsen her

Coaching – et spejl på din ledelse

Coaching er ikke et universalmiddel, men det kan skabe et rum for refleksion. Din coach kan holde et spejl op for dig, så du kan blive klogere på, hvordan du trives i din lederrolle. I en coachingsituation udforsker, udfordrer og analyserer du sammen med coachen den problemstilling, som du har valgt at have fokus på.

Når du bliver coachet som leder, vil fokus ligge på de udfordringer, du møder i arbejdslivet. Målet med jeres samtaler er at bane vej for handling.

Du kan have glæde af en coach både, når du skal håndtere konkrete problemstillinger, og når du har behov for at udvikle dig i lederrollen, fx hvis du er ny leder, eller hvis dit lederjob skifter karakter.

Hvordan vælger du en coach?

Først skal du vurdere, hvilken type coaching der passer bedst til din målsætning og til jeres organisationskultur. Der findes mange forskellige teoretiske tilgange og mange former for coaching: intern coaching, hvor en fra din organisation coacher dig, ekstern coaching, hvor du vælger en professionel coach, eller gensidig coaching, hvor du og fx dine lederkolleger coacher hinanden i et ledernetværk. Ingen tilgange er bedre end andre, så lad situationen og din personlige præference afgøre valget.

Coaching alene eller i en gruppe?

Coaching skal foregå i rammer, hvor der er fortrolighed, tryghed og anerkendelse, men du skal også udfordres. Nogle ledere trives og udfordres bedst alene med en coach, mens andre får mere ud af coaching i en gruppe – fx med lederkolleger på arbejdspladsen.

Fordelen ved at få coaching i en gruppe er, at du sandsynligvis vil opdage, at du ikke er alene med dine udfordringer. Dine lederkolleger vil også kunne give dig nye perspektiver på dit problem og fortælle, hvordan de har håndteret lignende situationer.

Overvej, hvor og hvordan du bedst kan:

  • Være ærlig
  • Give udtryk for forventninger
  • Investere tid og kræfter – være engageret
  • Have mod til at eksperimentere

Vælg en kvalificeret coach

Når du har fundet en konkret coach eller coachingvirksomhed, skal du undersøge, om vedkommende er kvalificeret. Coach er ikke en beskyttet titel, så se dig godt for. Undersøg, om coachen har en længerevarende, gerne certificeret uddannelse. Spørg i organisationen eller i ledergruppen, om andre har gode erfaringer med den pågældende coach, og tjek coachens hjemmeside for referencer.

Coachens personlighed er en vigtig faktor. Kemien skal fungere mellem jer. Hvis du efter den første samtale ikke føler, at I svinger sammen, skal du afbryde samarbejdet og finde en anden.

Hvad er coachens opgave?

Coachen har helikopterperspektivet og opmuntrer dig til at udforske, udfordre og analysere din situation. Coachens skal ikke give gode råd eller løse dit problem, men støtte dig i at finde og fastholde dit mål, lytte og stille nysgerrige spørgsmål.

Hvad er din opgave?

Coaching kræver en aktiv indsats fra din side. Både problemstillinger og løsninger skal komme fra dig. Inden første møde skal du derfor forberede dig ved at overveje:

  • Hvad er dit mål med coachingen? Vær realistisk.
  • Hvad er dine fokusområder – dine udfordringer, behov og ønsker?

Målet definerer I sammen på jeres første møde. Det bør være konkret og realiserbart. I kan brainstorme sammen, søge nye perspektiver, associere eller bryde tankemønstre. De mønstre, relationer, roller eller konkrete opgaver, I har aftalt, fastholdes.

Inden og efter hvert møde skal du også overveje:

  • Hvad vil du have på dagsordenen?
  • Hvad vil du arbejde videre med?
  • Hvad vil du gøre/ændre?
  • Hvad er den fremadrettede handling?

Hvad enten du lige er trådt ind i lederrollen, eller du er en erfaren leder, der savner inspiration til din udvikling, kan coaching gøre dig mere bevidst om dine udfordringer, dine mål og vejen dertil. Coaching er ikke et mirakelmiddel – du skal være villig til at gøre en indsats – men det kan skabe det fortrolige rum for refleksion, som du måske mangler i hverdagen.

Læs mere i BrancheArbejdsmiljøRådet Social & Sundheds hæfte Coaching for ledere.

Læs mere

Coaching er ikke for tøsedrenge

Kvinder vil have coaching – mænd vil hellere have råd

Coach med afsæt i Leadership Pipeline

Kend dit personlige mål og bliv en bedre leder

Ledere sluger coaching helt ukritisk

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer