Provokation skaber udvikling

Tør du som leder udfordre dig selv, og sætte din egen oplevelse af ledelse på højkant? Læs, hvordan du kan provokere dig selv og andre.

Skribentinfo

De fleste bryder sig ikke om at blive provokeret på deres tankesæt. Heller ikke ledere. Og det er forståeligt, for gentagelser af de samme tankemønstre er med til at give os en følelse af tryghed.

Men vores grundlæggende modstand mod at forlade komfortzonen blokerer i forhold til at skabe forandringer i og udvikling af vores ledelse.

Når vi bliver afhængige af tryghedsfølelsen, mister vi evnen til at stille helhjertet op til, for en tid, at få revet tæppet væk under os. Noget som kan få os til at se os selv og vores lederskab udefra og på en ny måde.

Som leder skal du både være villig til at provokere dig selv, men også dine medarbejdere og kolleger. Her er nogle råd til, hvordan du mestrer begge dele.

Provoker dig selv

Hvis noget eller nogen skal flytte sig, så skal du flytte dig. Du skal være provokationsparat. Hvis du virkelig er det, så vil du få at se, hvordan tingene rundt omkring dig også begynder at bevæge sig.

  1. Opsøg det anderledes
    Opsøg kolleger eller medarbejdere, der tænker helt anderledes end dig selv. Prøv at implementere elementer fra deres tankesæt i dit eget. På den måde får du udfordret din egen vanetænkning. Vaner er gode til drift, men ikke særlig gode til udvikling og lederskab.
  2. Kig på dig selv
    Hvad er du god til? Hvad burde du gøre mere af, og hvad skal du holde op med? Arbejd med en grøn, gul og rød zone i forhold til: 1) hvad er du god til, 2) hvad burde du gøre mere af og 3) hvad skal du holde op med?

    Eksempel:

    Grøn – det jeg er god til
    • at skabe resultater
    • at motivere mine medarbejdere
    • …osv

    Gul – det jeg burde
    • være mindre konfliktsky
    • uddelegere mere
    • ..osv

    Rød – det jeg skal stoppe med
    • at være utålmodig
    • at være bedrevidende
    • …osv 

    De tre zoner hjælper dig til at holde fast i både det du er godt til, det du bør blive bedre til og ikke mindst, de ting, der ikke virker og skal stoppes.
  3. Dine medarbejdere skal være bedre end dig
    Ansæt kun medarbejdere, som er bedre end dig til det, de skal lave.

 

Provoker andre

Du kan også bruge provokation i din ledelse.  De tre vigtigste forudsætninger for, at provokationer kan få et positivt udfald er: 

  1. Bliv på egen banehalvdel
    Jeg holder mig nøje til hvad “jeg oplever”, og jeg fortæller aldrig andre om, hvad de oplever eller burde opleve. Hvem af os kan lide at blive påduttet noget som helst?
  2. Tal aldrig om sandheden
    Al dialog er personlige meninger med plusser og minusser.  Den dygtige provokatør ved godt, at det ikke er et spørgsmål om at have “ret”, men formår at kalde en spade for en spade uden at påberåbe sig sandheden imens. 
  3. Forbered din provokation
    Hvis man har tænkt sig at provokere, så bør man forberede sig. Den gode provokatør har tænkt sig om og arbejdet med sin egen grundlæggende intention. Bevidst provokation med det formål at skabe en forandring kræver faglig indsigt i hvor komplekse og forskellige mennesker er.

 

Christian Campbell er forfatter til bogen: Business unusual: sådan vinder succes over fiasko

Læs mere:

Download eller bestil gratis: Innovation i hverdagen

Kreativitet som ledelsesværktøj

Skribentinfo

Kommentarer