Sådan bliver du en ineffektiv chef
Effektivitet i arbejdet er en dyd den perfekte leder besidder. Hvis du er den perfekte leder, behøver du ikke at læse mere. Hvis ikke, giver Lederweb dig 7 råd til hvordan du ikke skal gøre, hvis du vil øge din egen effektivitet på jobbet.
Skribentinfo
Tag en pause og tjek dig selv – er du så effektiv som du selv ønsker? Kan du f.eks. se at dine lange arbejdsdage slet ikke er så effektive, som du troede, så lad dig inspirere af Lederwebs omvendte effektivitetsråd:
Uddeleger ikke Undgå pauser Overbook din kalender Altid tilstede Dyrk møderne Slå flest brød op Lange arbejdsdage |
Lederne dumper i uddelegering
Karrierecoach, Susanne Teglkamp, bekræfter at de syv råd er en rigtig god opskrift på, hvordan du som leder bliver mere ineffektiv. Og faktisk er der rigtig mange ledere, der allerede følger de syv råd.
Aller værst står det til med uddelegeringen:
”Lederne mener ofte at de laver arbejdet bedre selv, eller at det er nemmere og hurtigere hvis de selv gør det. De er bange for at uddelegere arbejdet, og dermed miste kontrollen,” siger Susanne Teglkamp.
Ligesom mange andre udfordringer, er det vigtigt at indrømme over for sig selv, at man har sine begrænsninger. Derfor er det uhyre vigtigt at være i stand til at uddelegere – selv om man derved slipper kontrollen.
Susanne Teglkamp råder derfor ledere til at uddelegere, og samtidig motivere andre, så man slipper for at gøre det hele selv.
Bryd den onde cirkel
Når du arbejder ineffektivt, får du meget sjældent færdiggjort dine opgaver til tiden, eller også leverer du et ringere resultat, end hvis du havde arbejdet målrettet og koncentreret. Dermed kan din ineffektivitet være med til at skabe stress. Flere arbejdsopgaver og stress kan føre til længere arbejdsdage, og så er du ude i en ond cirkel.
Når man når derud er det vigtigt at tage en timeout.
”Man bliver ineffektiv, hvis man ikke lader batterierne op. Også i ferierne. Det er vigtigt at tage sine pauser og få koblet fra. Og at få sovet ordentligt. Dem der har meget lange arbejdsdage træffer ikke så rationelle beslutninger”, fortæller Susanne Teglkamp.
Hvis du vil vende dine ineffektive arbejdsvaner og få en konstruktiv dag på jobbet, skal du skabe dig et overblik.
Ifølge Susanne Teglkamp bør lederens dag være tænkt og planlagt, eftersom planlægning skaber luft. På den måde vil der være bedre plads til uventede opgaver:
”Lederens vigtigste opgave er at have helikopterperspektiv. Det kan lederen ikke, hvis denne ikke har luft mellem sine opgaver”, slutter Susanne Teglkamp.
Kilde: Chef.se
Læs også:
Kommentarer