Sådan danner du et ledernetværk
Du kan høste en række fordele ved at indgå i et ledernetværk. Er du ikke allerede med i et netværk, kan du her få gode råd om, hvordan du i fire trin danner et ledernetværk.
Skribentinfo
1. Formålet er styrende for netværket
Som det første skal du gøre dig klart, hvad formålet med netværket er. Hvorfor skal ledernetværket sættes i verden?
Er det eksempelvis udvikling af bedre ledere og større organisatorisk sammenhængskraft?
Formålet er vigtig at fastlægge. Det er nemlig styrende for de øvrige elementer i netværksdesignet, selv om disse øvrige elementer også påvirker formålet.
Derfor ledernetværk
- Giver mere professionel ledelse
- Understøtter innovation og videndeling
- Skaber sammenhængskraft i organisationen
2. Mål udarbejdes i fællesskab
Det er en fordel at starte med at formulere et såkaldt målhierarki – det vil sige en rangordning af målene med ledernetværket. Grundlæggende i målhierakiet er at besvare følgende to spørgsmål: ”Hvorfor laver vi netværk?” og ”Hvordan laver vi netværk?”
Da netværket endnu ikke er designet, må svarene tage afsæt i de indledende forestillinger om ledernetværket: Hvem skal deltage – og skal netværket være ”lokalt” eller ”bredt”?
Dette er som nævnt en cirkulær proces med mange ubekendte, som påvirker hinanden. Det kan derfor være påkrævet, undervejs i processen at vende tilbage til målhierarkiet og justerer svarene på ”Hvorfor” og ”Hvordan”, efterhånden som virkeligheden sætter begrænsninger ind eller skaber nye muligheder.
De vigtigste interessenter bør deltage i målformuleringen. En mulig fremgangsmåde er at udpege en projektleder, der udarbejder det første udkast til målhierarki. Dette udkast sendes efterfølgende til høring hos nærmeste overordnede, repræsentanter for deltagerne i de kommende ledernetværk samt evt. andre interessenter.
I relation til besvarelsen af ”Hvordan”, kan det være, man finder frem til, at noget andet end ledernetværk kan opfylde formålene bedre – for eksempel lederkurser med henblik på at opfylde formålet ”bedre ledere” og etablering af et intranet med henblik på at opfylde formålet ”bedre sammenhængskraft på tværs”.
Det er afgørende at vurdere, hvilke alternativer, der giver størst udbytte i relation til målene – og hvordan ressourcerne på den baggrund bliver prioriteret optimalt.
BRUG SMART-MODELLEN Den såkaldte SMART-model kan være en hjælp i forbindelse med formulering af mål for ledernetværk. |
3. Netværket skal ikke være en kaffeklub
Det er afgørende, at deltagersammensætningen understøtter formålet. Man skal generelt være opmærksom på, at homogenitet både kan være tillidsskabende og give grobund for indspisthed, hvilket øger risikoen for, at netværket ender som en ”kaffeklub”.
Modsat kan stor forskellighed være en barriere for læring, fordi man først skal finde et fælles sprog. Men forskellighed kan også være inspirerende og skubbe til deltagernes selvforståelse.
Det er blandt andet relevant at undersøge, om der er deltagere, der kan have loyalitetsproblemer i forhold til hinanden – for eksempel på grund af personlige relationer eller tidligere leder/medarbejder-relationer. Loyalitetskonflikter kan være hæmmende for læring.
Beslutninger af grad og type af forskellighed bør afhænge af formålet. Man kan for eksempel tage højde for følgende faktorer i relation til sammensætningen: Fag, charge, organisatorisk tilhørsforhold, køn, alder, anciennitet, type (personlighedstest), kultur, ønsker og behov.
Størrelsen af netværket bør afhænge af formålet. Hvis formålet indebærer indgående kendskab til hinanden og mulighed for, at alle kommer til orde, skal der ikke være for mange deltagere. Vores erfaring viser, at en optimal gruppestørrelse ligger på 5-7 personer – det er nok til, at der er flere synspunkter og til at alle kan deltage aktivt.
Er formålet derimod at få inspiration fra oplægsholdere udefra og modtage informationer fra kommunen, kan netværket være større. Man bør også sikre, at mødegennemførslen ikke står og falder med
et enkelt afbud.
Brug interessent-analyse Formålet med interessentanalysen er at afdække og belyse, om ledernetværket kan opfylde de forventninger og krav, lederne og interessenterne har til netværket. Hvis der er uoverensstemmelser mellem forventninger og faktiske forhold, må konkrete aktiviteter iværksættes – det kan for eksempel være at påvirke holdningen hos interessenterne eller justere netværkskonceptet. For at sikre levedygtigheden af ledernetværket, er det vigtigt at skabe sammenhæng mellem de forskellige
|
Samtidigt kan det være brugbart at overveje om netværket skal være 'åbent' eller 'lukket'.
Åbne ledernetværk er netværk, hvor der er mulighed for løbende at ændre på deltagerskaren. Det er ikke nødvendigvis den samme gruppe, der mødes hver gang, og deltagerne kan skifte mellem netværkene. Åbne netværk kan være en god idé, hvis netværkene er bundet op på særlige temaer, som kan interessere forskellige deltagere på forskellige tidspunkter. Ulempen er, at det er svært at skabe et trygt rum, hvor der er tillid nok til at dele personlige emner. Derfor kan et eventuelt formål om udvikling af det personlige lederskab og
sparring på for eksempel konflikthåndtering i personalesager være en umulighed i åbne netværk.
Lukkede ledernetværk kan give større sammenhold og teamfølelse, men kan til gengæld være sårbare i forhold til konflikter blandt deltagerne. Det er måske ikke let at forlade et lukket netværk, hvorfor nogle kan føle sig fanget – og det øger konflikten. Samtidig må man altid være opmærksom på, hvordan det går med dynamikken i lukkede netværk. Der kan være behov for udskiftninger fra tid til anden.
4. Succeskriterierne giver rettesnor
Fjerde fase består i at opstille succeskriterier for formålene på hvert niveau i målhierarkiet – det vil sige, fastlægge indikatorer for, at formålet er realiseret. Eksempelvis at 80 procent af lederne oplever, at de er blevet inspirerede i forhold til lederopgaven, eller at 80 procent af medarbejderne oplever, at deres leder er blevet en bedre leder - hvis dette er to af formålene i målhierarkiet.
Vigtige overvejelser Når du beslutter dig for at danne et netværk er der en række væsentlige faktorer, som er gode at overveje. Her er nogle af de vigtigste: |
Læs mere
Sådan danner du et ledernetværk
Download Væksthus-rapporten 'Ledere i netværk'
Kommentarer